Skrevet av Emne: Muskler vs fett, badevekter, mat før trening og andre ting  (Lest 2291 ganger)

Utlogget papplars

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Hei, jeg har en rekke små enkle spørsmål, så jeg tenkte jeg kunne samle dem opp i en post istedet for å stille ett og ett.

1) Det er veldig vanlig på dette forumet å ha holdningen "Skal du få muskler må du legge på deg, skal du ned i fett må du ha kaloriunderskudd". Greit det, sikkert riktig sånn i prinsippet. Jeg har nylig begynt å trene RYP, og vekten min har stått dønn stille, samtidig som jeg merker at jeg har fått større muskler og at fettmengden har minket. Hva betyr dette? Har jeg truffet veldig heldig på matmengden, er det fordi jeg er nybegynner, tar jeg feil (jeg bare tror jeg mister fett), eller er dette helt vanlig men mindre effektivt enn "underskudd til nedgang/overskudd til muskler" tankegangen? For meg så virker det som om et "nøytralt kosthold" (i mengde altså, mye protein osv må det være) og mye trening bedrer begge deler, iallefall til å begynne med.

2) Relatert til spørsmål 1.. Siden jeg står rimelig i ro når det gjelder vekt, er det ikke så lett å sjekke hvor mye fett jeg blir kvitt. Jeg ser de har badevekter som vistnok måler fettprosent på XXL feks, og lurer på hvor bra disse er.. Er ikke snakk om at jeg skal stille i konkurranse eller noe slikt, så de behøver ikke være fantastiske, men fungerer de til å skille mellom 14% og 15% kroppsfett liksom? Noen erfaringer her?

3) I det siste har jeg innimellom følt at kroppen har vært "tom" når jeg har lagt ut på løpeturer (Jeg går 1 mil 7 dager i uken i tillegg til å kjøre et tilnærmet RYP-program 3 ganger i uken og fotball på en av hviledagene). Er det et spørsmål om å få i seg mer mat eller betyr det at jeg trenger mer hvile? Jo tidligere på dagen jeg kjører joggeturen, jo oftere føler jeg meg tom. Jeg tenker at det kan tyde på matmangel, jo senere på dagen jo mer karbs har jeg fått i meg før jeg starter?

4) Mat før trening. Er det noen poeng i å hive nedpå noen glass saft en halvtime før trening, vil det hjelpe på punkt 3, eller er det slow carbs tidligere på dagen som er trikset? Jeg ser enkelte setter opp proteinshakes i dietten FØR trening, men jeg skjønner ikke helt det; det er jo karbohydrater man bruker under selve treningen. Å spise pulver etterpå skjønner jeg, men før trening virker bakvendt på meg.

På forhånd takk for alle svar

p

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

1.
Som nybegynner og hvis man er veldig overvektig er det ikke unormalt at man klarer å øke muskelvolumet samtidig som fettet og fettprosenten minsker.
Det er forskjellige tilnærminger til muskeløkning, noen foretrekker å bulke (altså spise mye for å skape ett stort overskudd av energi), mens andre foretrekker å holde fettprosenten på ca det samme og bruke litt lengre tid på å få de musklene man ønsker. Den siste måten krever mer kunnskap om kosthold.

2.
Det kommer helt ann på hvilket apparat de bruker, de fleste apparatene vil nok ikke klare å skille mellom 14 og 15% men det gir deg en grei indikator på hvor du ligger. Det som er anbefalt er å kjøpe en fettkaliper for en mer nøyaktig måling.

3.
Du svarer selv på dette spørsmålet i grunn, mitt svar ville vært mer hvile, evt varriert på intensiteten på kardio treningen.

4.
Ett glass saft vil ikke hjelpe på punkt enn, men timingen av næring vil kunne hjelpe på den tomheten du føler.
Grunnen til at enkelte tar protein før trening er for å sikre en raskere restitusjon.Det tar noe tid før næringen du putter i deg "tas" opp i kroppen. Ved å ta protein/aminosyrer før trening er man sikkert at disse er i blodomløpet ved slutten av treningen. Ved styrketrening er det faktisk ikke mye karbohydrater man bruker.






s

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

1. som akkurat nevnt. + at det er mulig under visse omstendigheter for godt trente idevider også.

2. ikke stol på disse. ikke engang tanitaene som koster 100 000+ er like nøyaktig som en fettklype, forutsett at du kan bruke denne.
kjøp deg heller en fettklype, tren på å bruke den. og du vil få en mye bedre indikasjon. og den koster bare 100-300kr for en billig en.

3. kroppen din trenger hvile. mat vil hjelpe, men kun for en kortere periode. ikke over et så hardt opplegg for en lengre periode.

4. protein før trening øker også forbrenningen din i minst 48 timer etter trening. (har ikke referansen her men kan finne den om ønskelig)
det vil i din sitvasjon helt sikkert være bedre å få i deg noen raske carb 30 minutter før trening i flytende form.

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

2. Vil bare legge til at selv om slike vekter ikke er særlig gode til å si din nøyaktige fett-%. Tror jeg de er ganske konsekvente på tallene de gir. Mao du kan bruke dem til å måle forskjellen i fett-%. En annen ting, at spiser du ca som før, (og du har litt oversikt over at dette ikke er enorme mengder) og du har begynt å trene men vekten går ikke ned, bygger du trolig muskler samtidig som du minster fett.

Utlogget papplars

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

takker for gode svar !

p

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

2. Vil bare legge til at selv om slike vekter ikke er særlig gode til å si din nøyaktige fett-%. Tror jeg de er ganske konsekvente på tallene de gir. Mao du kan bruke dem til å måle forskjellen i fett-%. En annen ting, at spiser du ca som før, (og du har litt oversikt over at dette ikke er enorme mengder) og du har begynt å trene men vekten går ikke ned, bygger du trolig muskler samtidig som du minster fett.

på senteret der jeg jobber har vi en tanita til ca 200 000 kr. og denne viser forskjellig fett % hos meg fra dag tild ag. med variasjoner på ca 3%. og det er lite sannsynlig at jeg går opp eller ned 3kh fett på et døgn.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!