Skrevet av Emne: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO  (Lest 5069 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« : 20. juli 2010, 20:47 »
Link til sak

Må innrømme at jeg ikke vet så mye om testing på EPO (kanskje noen kan opplyse?), men når A og B prøva er positiv bør man kanskje ta det som en mann: ta konsekvensene av sitt juks?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #1 : 20. juli 2010, 20:58 »
Dette var dårlig nyheter for idrettsnorge asså!

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #2 : 20. juli 2010, 20:58 »
Testing for EPO er veldig vagt tror jeg, mener jeg så en studie der flere av kontrollpersonene slo ut som brukere av EPO men hadde ikke brukt stoffet.  Mulig jeg roter dog så ikke ta det så seriøst Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #3 : 20. juli 2010, 20:59 »
EPO er det man kaller blod-doping.. Blir brukt i utholdenhets idretter for det meste etter det eg vet.  Den ønskede effekten er å øke Hemoglobin verdiene, som igjen øker oksygen gjennsomstrømningen.. = ja, mer oksygen!

Anyways, syns synd på gutten.. Men dagens prøver er nok veldig presise..

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #4 : 20. juli 2010, 21:03 »
EPO er det man kaller blod-doping.. Blir brukt i utholdenhets idretter for det meste etter det eg vet.  Den ønskede effekten er å øke Hemoglobin verdiene, som igjen øker oksygen gjennsomstrømningen.. = ja, mer oksygen!

Anyways, syns synd på gutten.. Men dagens prøver er nok veldig presise..

Jeppjepp, det er ene alene hemeglobinnivået de ser etter på blodprøvene eller er det sporstoffer etter Cera som han hadde brukt? Det jeg ikke aner... Om det er sporstoffer er det jo et hån mot lab'en å late som han er uskyldig. 

Testing for EPO er veldig vagt tror jeg, mener jeg så en studie der flere av kontrollpersonene slo ut som brukere av EPO men hadde ikke brukt stoffet.  Mulig jeg roter dog så ikke ta det så seriøst Smiley

Husker du om det var på begge prøvene også, eller? Det kan godt være, men samtidig føler jeg at det blir litt dumt å si "å så deilig å ta jukserene" når utlendinger blir tatt, men å ALLTID la tvilen falle nordmennene til gode (for min egen del) så er litt usikker på hva jeg skal mene Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #5 : 20. juli 2010, 21:04 »
Jeppjepp, det er ene alene hemeglobinnivået de ser etter på blodprøvene eller er det sporstoffer etter Cera som han hadde brukt? Det jeg ikke aner... Om det er sporstoffer er det jo et hån mot lab'en å late som han er uskyldig. 

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/06/080626100921.htm

Her ser man en studie der to labber fikk totalt forskjellige resultater på samme prøver.
Non Plus Ultra

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #6 : 20. juli 2010, 21:11 »
Sitat
    *

The implication-- if applied to athletes -- is that there is only a small "risk" of being tested positive for rHuEpo doping while athletic performance is greatly enhanced. If the samples are analyzed by Lab B, the risk of doping detection is non-existent. It should be noted that in this study, the "maintenance" period was only two weeks -- but according to the authors, this can be sustained for an entire sporting season.

Tydeligvis fått fremskritt på testingsfronten siden da ihvertfall Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #7 : 22. juli 2010, 10:56 »
1. Dette var en urinprøve, og da var det ikke blodverdier som avslørte Tysse. det var nok enten tilsatte markører i Epoen eller sporstoffer som testen slo ut på.

2. Helge Oftebro som bistår Tysse er en såpass omstridt karakter i dopingarbeidet i norge, at man kan stille spørsmålet om det virker MOT sin hensikt å få bistand fra nettopp ham...

3. Jerntilskudd skal liksom skape et utslag på CERA? En ting er hvis jerntilskudd faktisk virker bra og sørger for høyt hemoglobininnhold, men på en urinprøve fins det INGEN grunn til at jern skal greie å få kroppen til å IMITERE et syntetisk legemiddel så bra at det slår ut på spesifikke prøver mot dette produktet. det er som om jeg ved å spise kald sild, drikke melk med honning samtidig som jeg fridykker mellom sildebitene, så skal jeg pisse positivt på heroin.

4. Trist, vondt og historisk med denne saken. Største konsekvensen tror jeg likevel kommer til å komme i form av at sponsorer vil være varsomme med å sponse utøvere og knytte seg til spesifikke personer fremover...

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #8 : 22. juli 2010, 23:46 »
Gjetter på at han blir frikjent med tid og stunder.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Sv: Norsk friidrettsutøver tatt for EPO
« #9 : 27. juli 2010, 13:39 »
Hvor vanlig er det å få injeksjoner med jern egentlig? Synes bare dette fremstilles som noe som "hvermansen" gjør. Hva skjedde med olympiatoppen og dette påståtte "normale kostholdet" som skulle inneholde absolutt alt av vitaminer og mineraler som man trenger? Gjelder det ikke for deres egne nå eller?

Synes forøvrig det nesten bare blir ynkelig over måten de skal drive å forsøke å trekke alle mulige elementer av prøven under tvil. Sånn som at de ikke brukte hansker på laben hvor prøven ble analysert? Hallo? Er da ingen som putter fingeren sin oppi glasset med piss heller da. All overføring av urin fra en beholder til en annen skjer jo med sterilt utstyr osv. Og nå er det denne DNA testen han forlanger, som om det skulle være noen slags konspirasjonsteori fra et italiensk dopinglaboratorie mot en relativt ukjent og uinteressant kappganger.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!