Skrevet av Emne: Tilbakemelding på min DC forståelse?  (Lest 8683 ganger)

Utlogget Lanz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

Tilbakemelding på min DC forståelse?
« : 20. juli 2010, 22:50 »
Jeg har trent en god del de 2 siste årene, har trent mye men begynner å tenke jeg ikke har trent seriøst nok.
Trente litt av og på i 2 år før det igjen.
Tingen er at jeg har kjørt det samme programmet nesten hele tiden. En 3splitt hvor jeg har "Bryst/triceps, rygg/biceps, bein/skuldre" eller lignende, ganske standard.

Etter hvert har jeg jo ikke økt så mye i styrke/størelse, og har bestemt meg for å finne en helt ny treningsmetode og ta det litt mer seriøst.

Har veldig lyst til å prøve DC sitt opplegg, men er usikker på om jeg har erfaring nok til det? Jeg er glad i å trene hardt, så vil gjerne prøve.

Jeg har lest en del om DC de siste dagene, og vil bare vite om jeg har skjønt grunnprinssippene riktig og vil gjerne få tilbakemeldinger og svar. Kommer kanskje med et forslag til et treningsprogram snart.


1- Finne 3 øvelser til hver muskelgruppe;  Dag1: Bryst, Skuldre, Triceps, Rygg (width), Rygg (thickness)
                                                            Dag2: Biceps, Forarmer, Legger, Framlår, Baklår

2- Trene 3 ganger ukentlig (1uke: Dag1 Dag2 Dag1, 2uke:Dag2 Dag1 Dag2 osv...)

3- Kjøre 15RP på de fleste øvelsene, + god oppvarming. 15RP vil si at du trener slik at du kan ta 8rep til du failer, så en kort pause (ca. 20sek), tar 3-4 rep til fail, kort pause, 1-2rep til fail.
Gjerne avslutte med en langsom negativ rep.

4- Ekstrem utøyning er viktig del av DC.
___________________________________-

Så noen spørsmål:
-Hvor viktig er det å trene formarmer? Har alltid fått det inntrykket at du for god nok trening i de fra bicepsøvelser og diverse andre.
- Hvor lang tid bruker man/dere på en DC økt? Har hørt det går veldig kjapt...
- Hvor viktig er utøyningen? Eller hvor viktig er det at den er "ekstrem"?
- Blir det for hardt å trene 4 ganger i uken? Eller kanskje unødvendig?

Tusen takk hvis jeg får noen svar!


5x5 stronglift
65kg 170cm
Benk: 4x5 80kg, Mark: 1x5 110kg, (Bøy: 5x5 72.5kg)
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102574.msg1536104;topicseen#new

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Tilbakemelding på min DC forståelse?
« #1 : 21. juli 2010, 07:02 »
Hei.

For det første kan jeg si at du kjører SS(straight sets) den første tiden du trener DC. Etterhvert går man over til RP(rest pause). Static holds tror jeg man skal ha trent en stund før man tar den i bruk.

Treningsøkten min varierer fra 45 min til 1 time ca. Kommer litt an på hvor lenge jeg varmer opp samt hvor mye krutt jeg har i kroppen den dagen.

2 way split er lagt opp til man, ons, fre. Dvs at om du velger å kjøre 4 dager i uken så kjører du ditt eget opplegg, ikke DC 2 way split.

Uttøyningen er viktig og gir det lille ekstra etter settet er over Smiley

DC er lagt opp til at om du gjør alt som er beskrevet så skal du kunne få bra resultater.
Dante har studert treningen nøye å dermed utviklet ett genialt program om du spør meg.

Det er for meg værtfall morsomt, hardt og såpass variert at man ikke går lei så lett.
Men det er slitsomt, noe det og skal være Wink

Kommer sikkert flere med inspill regner jeg med Smiley
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget Lanz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

Sv: Tilbakemelding på min DC forståelse?
« #2 : 22. juli 2010, 09:32 »
Takk for svar!

Men tenkte på en ting; hvorfor er det så viktig å ikke starte med RP?
Jeg har jo ikke prøvd DC enda, men føler ikke det blir hardt nok uten RP?
De siste årene jeg har trent, har jeg sånn ca. alltid trent til failure de to siste settene i alt jeg har trent. Noe som kanskje ikke var så lurt.. Men er det dumt å starte med 2 eller 3 RP?
5x5 stronglift
65kg 170cm
Benk: 4x5 80kg, Mark: 1x5 110kg, (Bøy: 5x5 72.5kg)
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102574.msg1536104;topicseen#new

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Tilbakemelding på min DC forståelse?
« #3 : 22. juli 2010, 16:47 »
Jeg husker ikke årsaken til det, men er sikker på at dante har en god grunn. Det finnes sikkert skrevet i en eller annen post på intensemuscle..
Vil tro det kan ha noe med enten intensiteten som er enorm med RP eller at det er for å bli vant til å kjøre seg til failure..
Begrepet failure har værtfall forandret seg for meg etter jeg begynte med DC. 1-2 reps mer enn hva jeg trodde var failure før Tongue
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget morteneide

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 89

  • real power can`t be given,it must be taken
Sv: Tilbakemelding på min DC forståelse?
« #4 : 30. juli 2010, 12:43 »
Grunnen til at man ikke skal starte med rp med en gang tror jeg er at man får en bedre/jevnere økning utover i programet.viss man starter med rp med en gang så kan man risikere å stagnere mye fortere, DC trening er noe man skal gjøre over lang tid og da er det greit å finne ut hvor mye man tåler av vekter og reps og ikke ødelegge seg med en gang. Det er ganske tungt når du begynner med rp sett,jeg kjørte 1 sett til fail i 8 uker og det har jeg ikke angret på,jeg kunne ha begynt rett på med rp men kroppen skal tross alt venne seg til trenings metoden,du skal kjøre kun baseøvelser og da er greit å bli vant med alt sammen.lykke til

Utlogget seasnozz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Tilbakemelding på min DC forståelse?
« #5 : 30. juni 2011, 02:19 »
Står om det i stickyen, du skal ikke begynne med rp er for å finne ut hvor bra kroppen din er å restruere seg. Altså hvis du blir klarer å trene uten å bli overtrent i en månde el 2. Begynner du med rp etc, kan vare jeg forklarte litt dårlig, men les stickyen, den er lang. Men der star det meste.

Gå til:  

Strak markløft

Trening12.11.2019133

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!
Her gir vi deg en full guide på hvordan legger du på deg muskelmasse trygt og raskt.