Skrevet av Emne: Kung fu i Kina  (Lest 2849 ganger)

Utlogget greyhound

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Kung fu i Kina
« : 02. juni 2010, 11:42 »
Hei alle sammen.

Fra høsten av (medio august/september) setter jeg kursen mot Wudang fjellene i Kina for å trene Kung-Fu i ett halvt år. Er det noen her på forumet som har gjort dette før?
Jeg er relativt godt trent, har god kondisjon(har løpt distanser tilsvarende halvmaraton flere ganger i år), og har en helt grei styrke i overkroppen, men savner noe mer overall trening.
Hva slags type trening er å anbefale for å stille best mulig for dette oppholdet? Finnes det ett godt treningsprogram rettet mot slikt? Hva med dietter? Sev prøver jeg å holde kjøtt til ett minimum, da skolen har ett fokus på en taoist tilværelse med mye grønnsaker osv. Men har kompansert med proteiner ved siden av.
Det skal sies at jeg aldri har trent kampsport før, men har med årene fått veldig sansen for denne kampsporten og pga ett behov for forandring i livet så føler jeg at det er på tide å prøve "the real deal".
Grunnen til at jeg valgte Wudang fremfor andre steder (som for eksempel Shaolin), er at området virker mer fredelig, samt at skolene virker mer seriøse.

Håper på positive tilbakemeldinger.

Mvh Kjetil

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Kung fu i Kina
« #1 : 02. juni 2010, 11:47 »
Det holder ikke med kondisjon og styrke i kampsport.

Du må være myk, ha god psyke og en smerteterskel.

Hvordan har du fått sjangsen til og trene kung fu i kina?
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget greyhound

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kung fu i Kina
« #2 : 02. juni 2010, 12:01 »
Det holder ikke med kondisjon og styrke i kampsport.

Du må være myk, ha god psyke og en smerteterskel.

Hvordan har du fått sjangsen til og trene kung fu i kina?

Bruker mye tid på å tøye ut de store musklene, men kunne kanskje trengt litt mer tips til for eksempel uttøying av rygg og mage.

Alle har muligheten til å trene kung fu i kina, finnes en hel haug av skoler som de lokale men også utlendinger kan trene hos.
For wudang regionen finnes blant annet disse(google søk): http://www.google.no/webhp?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8#hl=no&rlz=1R2TSEH_noNO357&q=taoist+gong+fu+wudang&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=22d622b1b834c251

E

Utlogget greyhound

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kung fu i Kina
« #3 : 03. juni 2010, 11:29 »
Legger også til at jeg trener en del knebøy samt en øvelse som heter "clean and jerky(??)", som jeg synest fungerer veldig bra. Det er vel denne type trening jeg er ute etter. En øvelse som trener ett stort område.

Ellers kunne det vært interessant å høre fra dere som utøver kampsport med mye beinbruk hvordan dere trener bena deres.

Noen tips eller kommentare så langt?

Mvh Kjetil

Utlogget Gibson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • WU-SHU.no
Sv: Kung fu i Kina
« #4 : 06. juni 2010, 20:07 »
Hei Kjetil!

Først og fremst må jeg si det er veldig hyggelig å se fler med interesse for Wushu.
Det viktigste å vite før du drar er hvilke stiler du kommer til å trene der, for med forskjellig fokus på stilene er det også forskjellige typer styrke som er viktig.

Uansett hva tror jeg du som aldri har trent kampsport tidligere kommer til å få et lite treningssjokk i enkelte muskelgrupper, da noen av øvelsene blir veldig nye for en uerfaren kampsportutøver.

Men generell styrke, mykhet osv er ikke å forakte uansett Smiley spørsmålet er på hvilket nivå man vil trene. Vil du få en erfaring for livet og bare lære noe nytt har det ingen ting å si hvilke forkunnskaper du har. Vil du satse hardt mot å bli virkelig god, burde du nok ha litt grunnleggende forkunnskaper å bygge på, samt være forholdsvis ung.

Selv har jeg bodd og trent på en proff wushuskole i Shanghai et halvt år, les bloggen derfra på http://kim.wushunorway.com.
For oss utøvere som satser på Wushu (Kung Fu) som konkurranseidrett med landslag, EM/VM osv må vi dra til storbyene i Kina da det er her de beste trenerene bor (mer penger i storbyene), og ikke minst de beste utøverene/lagene trener (igjen, penger). Hadde det ikke vært for at jeg hadde trent Wushu i over 8 år allerede da jeg dro tror jeg ikke jeg hadde overlevd treningen og ikke minst maten der jeg bodde, men tror at i Wudang shan er de nok mer turistvennlige i så måte, spesielt dersom du har funnet oppholdet ditt gjennom et internasjonalt byrå eller skolen du skal til har en internasjonal side.

Faktisk så skal jeg på VM i Tradisjonell Wushu i Shiyan ved Wudang shan i oktober, så kanskje vi ses? Smiley

Mvh
Kim Gibson
Web: WU-SHU.no
Kim Gibson - Wushu (Kung Fu)
WU-SHU.no

Utlogget greyhound

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kung fu i Kina
« #5 : 17. juni 2010, 09:04 »
Hei.
Beklager litt sent svar, mye å gjøre om dagen Smiley
Takk for det. Wushu ser utrolig gøy ut. Ser det er en del som stiller seg litt skeptiske til bruk av wushu som selvforsvar, men jeg vil legge til at jeg kun gjør dette for treningen og interessen sin skyld.

Har veldig sansen for mantis fist, så håper å kunne lære meg(sikkert litt begrenset hvor mye man lærer på ett halvt år, men det jeg klarer å få med meg) det i tillegg til tai chi.

Må også legge til at jeg har funnet en ny skole Øst i Kina som tilbyr nettopp denne mantis treningen.

Har kommet frem til ett treningsopplegg som bygger på mye trening som innebærer mye bruk av min egen vekt (pushups, hangups osv) samt at jeg trener mye bein med fokus på eksplosivitet og brede benstillinger. Håper dette kan være med på å forebygge det værste treningssjokket, selv om jeg er forberedt på at det jeg kanskje anser som god trening her er noe helt annet der borte. Men man må også huske på at her hjemme jobber jeg fulltid ved siden av treningen, mens der vil det kun bli fokus på treningen så det løser seg sikkert med tiden Smiley

Spennende lesning den bloggen din. Utrolig hva du har klart å oppnådd! Bøyer meg i støvet Smiley

En ting jeg lurer fryktelig på: Hva slags type forsikring har du? Har lett og lett, men finner INGEN som dekker ulykker forårsaket av kampsport.

Hvis jeg velger den skolen i Wudang er ikke veien lang til Shiyan så kanskje jeg stikker innom å ser på Smiley

Mvh Kjetil.

Utlogget Gibson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • WU-SHU.no
Sv: Kung fu i Kina
« #6 : 18. juni 2010, 22:43 »
Hei Smiley

Hvis du vil lære Tanglangquan (mantis) hadde jeg faktisk dratt til en av skolene i Shaolin som har det, for da vet du at du vil få lære nettopp det om du betaler for deg Wink I de mest seriøse skolene er de mindre åpne for dine ønsker, men velger selv hva du bør trene, så her må du velge litt hva som er viktigst - å lære de kuleste tingene, eller trene på de hardeste stedene. Dvs, hardt blir det uansett.

Jeg er forsikret som landslagsutøver gjennom Norges Kampsportforbund - de bruker Europeiske Reiseforsikring. Men du trenger strengt talt ikke, jeg havnet på sykehus i 3 dager med salmonella og det kostet meg ikke mer enn 250,- uansett. Og har aldri hørt om noen som har blitt utsatt for tyveri eller lignende heller.
Kim Gibson - Wushu (Kung Fu)
WU-SHU.no

Utlogget Mr. Aspheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Kung fu i Kina
« #7 : 12. juli 2010, 01:30 »
Legger også til at jeg trener en del knebøy samt en øvelse som heter "clean and jerky(??)", som jeg synest fungerer veldig bra. Det er vel denne type trening jeg er ute etter. En øvelse som trener ett stort område.

Ellers kunne det vært interessant å høre fra dere som utøver kampsport med mye beinbruk hvordan dere trener bena deres.

Noen tips eller kommentare så langt?

Mvh Kjetil

Uansett hva du velger så blir det nok en opplevelse for livet! Skulle ønske jeg også kunne dra en gang i fremtiden, selv om jeg kun har trent i snart to år, er straks 28 år og veldig interessert. Ønsker deg i hvertfall masse lykke til!

Du nevner knebøy og "rykk". Begge de to øvelsene er utmerket for å utvikle styrken. Selv trener jeg Hung Gar/Hung Kuen Kung Fu http://en.wikipedia.org/wiki/Hung_Ga hvor man har lave stillinger og harde håndteknikker. Beintreningen hos oss bygger på statisk trening, hvor man står i "horse stance" http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_stance, alt fra fem minutter og så lenge enn bare makter, ofte mer enn 20min. Dette, en del utholdenhetstrening, herding og formtrening gjør at en utvikler sterke bein og samtidig tåler "en trøkk".

For å få litt variasjon har jeg selv kjørt vanlig styrketrening ved siden av kung fu og litt spinning. Da har jeg kombinert knebøy, beinpress, utfall, curl og legger implementert i et helkroppsprogram tre ganger i uken. Men dette krever også at man spiser riktig, da hvile og kosthold er vel så viktig for framgang.

Nå har det seg slik at mitt neste mål er å gå ned litt i vekt for å bli mer hurtig og utholdende, og jeg må da fokusere mer på utholdenhetstrening, samt eksplosiv styrketrening. Dette i kombinasjon med alt av kampsport er generelt en grei måte å holde nivået på.

Uansett hva en holder på med; skal en bli god så må en trene på det. Vil du bli sterk i beina, tren beina. Men ikke glem resten mens du holder på Wink

"Det finnes ingen hemmelighet bak suksess. Det er resultatet av forberedelse, hardt arbeid og å lære av sine nederlag"

Utlogget Dagsven

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Kung fu i Kina
« #8 : 16. juli 2010, 10:30 »
Dette har vært en drøm for meg også. Jeg trener Kali Sikaran, men har alltid hatt en drøm om å reise ned. Det har dog dessverre ikke latt seg realisere enda grunnet barn, jobb og litt feighet. woot

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!