Skrevet av Emne: Ekstra trening i forhold til kampsport  (Lest 1623 ganger)

Utlogget kempa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Ekstra trening i forhold til kampsport
« : 29. juli 2010, 12:55 »
Jeg har trent taekwon-do i 6 år og nærmer meg svart belte.

Tenker på å prøve å gå opp til svart i januar men jeg trenger mye trening for å bli helt klar.

Jeg har til nå kun trent tkd 1 gang i uken og ikke noe annet. Planen til høsten er å trene 2-3 ganger TKD men jeg kjenner jeg trenger mer fysisk trening utenom.

Derfor tenker jeg å begynne på et treningssenter med vekter.

Hvordan bør jeg trene med vekter? Få intervaller med mange repp eller motsatt?

Hva kan jeg gjør for å få mer eksplosivitet i teknikkene mine?

Utlogget Dessdo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Ekstra trening i forhold til kampsport
« #1 : 03. august 2010, 23:48 »
Med hensyn til at Taekwondo er en såpass fysisk allsidig sport som det er, ville jeg personlig ha fokusert på baseøvelser med høy eksplosivitet. Sporten i seg selv krever jo ganske mye eksplosivitet og. har forøvrig selv trent tKD i 7 år.

Nå vet jeg ikke hvor mye du kan om styrketrening, men baseøvelser er ihvertfall øvelser som trener mange muskelgrupper samtidig og krever at de jobber i lag (i  motsetning til isolasjonsøvelser). Når man trener med høy eksplosivitet er det å begynne med meget letter vekter for å lære seg skikkelig teknikk spesielt viktig! Mitt forlag vil være Power Clean, dype knebøy (evt utfall), benkpress, hangups, stående skulderpress og en ro-øvelse, feks foroverbøyd roing med stang. Siden det er to store øvelser som trener nedre del av ryggen, er det viktig å gjøre masse magetrening og, slik at du unngår å få lordosis, dvs overekstensjon i korsryggen. Jeg ville i det minste tatt med sittende russian twist (http://www.youtube.com/watch?v=pObEPJ_6w5E#noexternalembed) for å få med rotasjonsmomentet, som er mye i TKD. Og så kan du feks ta en-to andre standard mageøvelser.

Dette er alle øvelser som er forholdsvis funksjonelle. Med hensyn til repitisjoner ville jeg sagt feks 3x4, men dette er mye smak og behag. For å lære teknikk vil jeg anbefale deg å laste ned boken og filmene til Mark Rippetoe (søk på Barbell training på piratebay.org). Han gir en ekstremt god innføring i riktig teknikk. Jeg antar at du er ganske så myk og fleksibel av deg, så jeg vil tro at teknikken vil være ganske grei å få på plass Smiley For å bringe inn mer eksplosivitet i øvelsene kan du rett og slett gjøre hver repetisjon mer eksplsivt, og ikke ta så mange reps i stedet.

Dette er sånn helt grunnleggende hva jeg synes fungerer fint i forhold til Taekwondo. Har selv drevet mye med funksjonell styrketrening, og brukt mye samme opplegget som dette. Du må så klart ta å tilpasse det litt til hvilke øvelser du liker og føler funker fint. Men anbefaler å hvertfall beholde Power Clean, da den bringer inn mye eksplosivitet!

Lykke til med styrketreningen, og dan-graderingen!

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Ekstra trening i forhold til kampsport
« #2 : 27. august 2010, 22:24 »
noen set med litt markløft eller drag hadde ikke vært dumt etter power clean'sa heller Smiley
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!