Skrevet av Emne: Forbrenn fett med anaerob utholdenhetstrening  (Lest 2148 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Forbrenn fett med anaerob utholdenhetstrening
« : 03. august 2010, 08:53 »
Bør kondisjonstreningen utføres med lav eller høy intensitet når hovedmålet er å få fart på fettforbrenningen? Svaret på dette spørsmålet er ikke lystig lesning for dem som misliker følelsen av stive bein og blodsmak i kjeften.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Forbrenn fett med anaerob utholdenhetstrening
« #1 : 04. august 2010, 09:26 »
Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1999 Aug;80(3):233-9.
Substrate utilization during submaximal exercise in obese and normal-weight women.

Steffan HG, Elliott W, Miller WC, Fernhall B.


In this study we compared substrate use at submaximal intensities of a maximal graded exercise test (GXT) with that derived from equivalent intensities during continuous submaximal steady-state exercise in obese and normal-weight women. Sedentary obese (n = 20, body fat > 30%) and normal-weight (n = 15, body fat < or =30%) women performed three treadmill tests with concurrent metabolic measurements. Maximal oxygen consumption (VO2max) was determined using the Bruce protocol, followed by two, randomly assigned, continuous 15-min, steady-state exercise bouts, on different days; one bout at 50% and one bout at 75% VO2max. Analysis of variance revealed no significant differences between groups for blood lactate or respiratory exchange ratio (R) values at any point during exercise. Therefore, obese and normal-weight group data were combined for subsequent analyses. The R at 50% VO2max from the GXT [0.83 (0.01)] was significantly (P < 0.05) lower than at 8 min [0.90 (0.01)] and 15 min [0.89 (0.01)] of steady-state exercise, whereas at 75% VO2max, the GXT R [0.96 (0.01)] was similar to that seen at 8 min [0.96 (0.01)] and at 15 min of steady-state exercise [0.93 (0.01)]. Blood lactate values at 50% VO2max were similar between the GXT [1.66 (0.10) mM] and steady-state exercise [1.65 (0.09) mM], but at 75% VO2max the GXT blood lactate values [2.58 (0.21) mM] were lower than after 15 min of steady-state exercise [4.65 (0.46) mM]. Total exercise fat oxidation was greater at 50% compared to 75% VO2max. There was no difference in substrate use between sedentary obese and normal-weight women either at rest or during steady-state exercise at the same relative intensity. Total fat oxidation was greater during low- (50% VO2max) compared to high-intensity (75% VO2max) exercise. Data from a GXT cannot be used to predict R or substrate utilization values for the purpose of exercise prescription.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Forbrenn fett med anaerob utholdenhetstrening
« #2 : 07. august 2010, 14:51 »
Nå har det vel slik at det er blitt gjort en god del forskning på hovedargumentet ditt angående fettforbrenning og EPOC, og funnet ut at denne er overhodet ikke så stor som folk vil ha den til. Det er vell snakk om 100-150 kcal i den neste timen, før det ebber ut i så og si intet...

Men at intervaller o.l. er mye artigere enn aerob trening, er en annen sak. Greiere å gjøre unna økta på 30 min enn på 2 timer. Men EPOCen er vell mere enn myte i følge mange trenings- og ernæringseksperter, deriblant Mr. Fagerli.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Forbrenn fett med anaerob utholdenhetstrening
« #3 : 08. august 2010, 09:13 »
Indeed. Det koker mye ned til hvor mange kilometer du unnagjør.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!