Skrevet av Emne: Å ryke biceps  (Lest 7923 ganger)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Å ryke biceps
« : 05. august 2010, 19:50 »
Biceps rykes i fleng om dagen (bokstavelig talt). Verst er det innenfor strongman har jeg inntrykk av what

Å ryke biceps må være et mareritt, både funksjonelt og utseendemessig. Jeg sier ikke at strongmen bruker anabole steroider (noe jeg har vanskelig for å forestille meg at de gjør Shocked ), men det er i det funnet årsakssammenheng mellom svakhet i sener på rotter som ble satt på kur og treningsprogram og svakhet i senene.

Jeg kan ikke tenke meg et bedre argument mot AAS-bruk enn frykten for avrevne sener, rart det ikke spilles mer på dette fra antidoping hold. Men hvis forskningen blir mer omfattende og gir klare indikasjoner på sammenhengen mellom bol og avrevne sener, så blir det nok brukt for det det er verdt. For øvrig kjenner jeg to bolere som begge har revet av brystmuskelen, det ble ikke pent for dem stakkars...

Abstract
Androgenic-anabolic steroids (AAS) have been associated with an increased incidence of tendon rupture. The aim of this study was to compare the biomechanical properties of the rat calcaneal tendon (CT), superficial flexor tendon (SFT), and deep flexor tendon (DFT), and to determine the effect of jump training in association with AAS. Animals were separated into four groups: sedentary, trained, AAS-treated sedentary rats (AAS), and AAS-treated and trained animals. Mechanical testing showed that the CT differed from the DFT and SFT, which showed similar mechanical properties. Jump caused the CT to exhibit an extended toe region, an increased resistance to tensional load, and a decreased elastic modulus, characteristics of an elastic tendon capable of storing energy. AAS caused the tendons to be less compliant, and the effects were reinforced by simultaneous training. The DFT was the most affected by training, AAS, and the interaction of both, likely because of its involvement in the toe-off step of jumping, which we suggest is related to the rapid transmission of force as opposed to energy storage. In conclusion, tendons are differently adapted to exercise, but responded equally to AAS, showing reduced flexibility, which is suggested to increase the risk of tendon rupture in AAS consumers.

PMID: 20673248 [PubMed - as supplied by publisher]
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Å ryke biceps
« #1 : 06. august 2010, 16:12 »
Å ryke biceps må være et mareritt, både funksjonelt og utseendemessig. Jeg sier ikke at strongmen bruker anabole steroider (noe jeg har vanskelig for å forestille meg at de gjør Shocked ), men det er i det funnet årsakssammenheng mellom svakhet i sener på rotter som ble satt på kur og treningsprogram og svakhet i senene.

You're kidding right? Noen bruker. Andre bruker ikke. Ingen oppegående personer vil påstå at strongman-miljøet er rent. Men en kan heller ikke sette alle i bås av den grunn. Her er det en mix av både hummer og kanari, både med forskjellige utgangspunkt og ikke minst ulike ambisjonsnivå. Respekt for menneskers valg (hva de nå enn måtte være) er et godt utgangspunkt. Det er ingenting som er sort eller hvitt her i verden.

I allefall et problem som gjerne følger med en ekstrem økning i muskelmasse over et kortere tidsrom er gjerne det at sener og muskelfester henger etter utviklingsmessig. Det vil i så måte fint være mulig å lure seg selv til å tro at en er sterkere enn hva en egentlig er ... (dvs muskulaturen henger med, mens "rammen" trenger mer tid på å heve seg tilsvarende). At en da er mer "phrone" (utsatt) for skader er vel heller ingen bombe.

Nå regnes det uansett som en ekstremaktivitet å drive å løfte på veldig tunge ting, enten det nå er i form av strongmankonkurranser eller i andre øyemed. Veien fra himmel til helvete er kort. Et lite uheldig/ukonsentrert øyeblikk er alt som skal til. Kroppen utsettes for ekstreme belastninger og det er små marginer en opererer innenfor.

Smiley


Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Å ryke biceps
« #2 : 06. august 2010, 16:47 »
Som alltid, Honnør:)

Godt skrevet.. Det er denne "båsen" som må vekk. Alle idretter har sine sorte får, storgman, styrkeløft, sykkling.. Sjakk.. Listen fortsetter..

Doping kan skade folk; Jepp. Men det kan faktisk også idretten vi velger i seg selv gjøre også.

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Å ryke biceps
« #3 : 06. august 2010, 16:53 »


I allefall et problem som gjerne følger med en ekstrem økning i muskelmasse over et kortere tidsrom er gjerne det at sener og muskelfester henger etter utviklingsmessig. Det vil i så måte fint være mulig å lure seg selv til å tro at en er sterkere enn hva en egentlig er ... (dvs muskulaturen henger med, mens "rammen" trenger mer tid på å heve seg tilsvarende). At en da er mer "phrone" (utsatt) for skader er vel heller ingen bombe.



+1
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Å ryke biceps
« #4 : 08. august 2010, 10:01 »
Det kan tyde på at senene forandres:

It would take a multitude of pages to cover even a fraction of the effects of different steroids on tendons, but the general principle is the same for all. The strong elastic fibers of tendons are made mainly of collagen. Studies of mice and rats in the late ’80s showed that anabolic steroids disrupt normal collagen fibril formation in tendons within a few days after administration. They produce ruptured, dysplastic (abnormal) collagen fibrils, not connected to the muscle.1,2 The number of abnormal collagen fibrils increases dramatically if the steroid-treated animal is made to exercise.3  The net result is a stiffer tendon with reduced tensile strength,6 which fails with less elongation.4,5,6  One extreme lift with a steroid strengthened muscle and R-i-i-i-i-p-p!

http://www.musculardevelopment.com/articles/column-archives/25-research-and-review/1848-tendons-and-steroids-beware-the-r-i-i-i-i-p-p-p.html

Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget B.B

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 668
  • Honnør: 200
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 668

Sv: Å ryke biceps
« #5 : 08. august 2010, 10:08 »
Dette er ikke noe godt argument mot doping. Det er derimot et veldig godt argument for å bruke mer vekst Grin

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Å ryke biceps
« #6 : 08. august 2010, 11:06 »
Snipp
Har du prøvd dekkvelt?
Tydeligvis ikke Smiley

Jeg kjenner bønder som har røket av biceps på traktordekk, uten at disse bruker AAS eller vet knapt hva trening er. Så dette er ikke noe valid argumentasjon.
Men det er klart bruken av AAS og tyngre vekter over tid vil bidra til en økt risiko for avrevne muskelfester. Men hvordan mener du argumentasjonen fra Antidoping Norge skulle ha vært " Bruk av AAS fører til at du blir så sterk, så du kan rive av musklene dine!" ?
Passion trumps fucking everything!

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Å ryke biceps
« #7 : 08. august 2010, 11:25 »
Har du prøvd dekkvelt?
Tydeligvis ikke Smiley

Jeg kjenner bønder som har røket av biceps på traktordekk, uten at disse bruker AAS eller vet knapt hva trening er. Så dette er ikke noe valid argumentasjon.
Men det er klart bruken av AAS og tyngre vekter over tid vil bidra til en økt risiko for avrevne muskelfester. Men hvordan mener du argumentasjonen fra Antidoping Norge skulle ha vært " Bruk av AAS fører til at du blir så sterk, så du kan rive av musklene dine!" ?
Jeg har prøvd det ja og kjenner at det setter vanvittig spenn på biceps, fort gjort å ryke noe der. Har også en tendens til å prøve å curle stanga når jeg drar mark, må slutte med det.

Selvsagt kan man ryke sener uten at man har inntatt AAS, jeg har ikke hevdet at det kun er de som bruker doping som ryker sener. Det jeg forsøker å få fram er at  AAS muligens endrer strukturen i senene, noe som gjør at man lettere ryker dem av.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Vilje

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 188
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 188

Sv: Å ryke biceps
« #9 : 12. august 2010, 22:48 »
Legger ved et dokument på Norsk. Boken dette er hentet fra er pensum på flere studier innenfor helse og idrett, og jeg kjenner til flere leger og fysioterapauter som bruker denne som oppslagsverk. Kilden bør dermed være av brukbar kvalitet.

Sitat
ADAPTASJON TIL TRENING:

Muskulatur er det vev som responderer hurtigst og mest på trening. Muskelvolum og -styrke kan øke betydelig etter kort tid med spesifikk styrketrening. To faktorer bidrar til styrkeøkningen: evnen til å rekruttere flere muskelfibre samtidig (neurale faktorer) og muskelvolumet (muskulære faktorer). Muskelvolumet øker primært som følge av at den enkelte muskelfuber øker sitt tverrsnittareal (hypertrofi), men også ved at det dannes nye muskelceller (hyperplasi) fra stamceller (satelittceller) i muskulatur. De neurale faktorene bidrar mest til styrkeøkningen de første ukene, mens muskelvekst primært står for styrketilveksten som kommer senere.

Ettersom styrkeøkningen kommer etter få uker, mens sener, brusk og skjelett trenger flere uker og måneder på å tilpasse seg, er det fare for belastningsskader i disse strukturene i forbindelse med oppstart av systematisk styrke- og spensttrening. Patellarsenen og akillessenen er eksempler på strukturer som er særlig utsatt hos utvokste utøvere, mens slike belastningsproblemer gjerne rammer apofyseskivene hos ikke utokste individer. (Mb. Osgood-Schlatter, Mb. Sever). Dette gjelder særlig ved bruk av anabole steroider, hvor det synes å være en økt risiko for totalruptur av muskel eller sener. (f.eks  quadriseps, pectoralis major)

Kilde: Bahr og mælum's "idrettsskader"
- Kom treningslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne! Smiley

Utlogget Baldre

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Sv: Å ryke biceps
« #10 : 11. november 2010, 09:55 »
Dette er ikke noe godt argument mot doping. Det er derimot et veldig godt argument for å bruke mer vekst Grin

Enig Grin
180cm
103kg

Mål 2011:
113kg

Langsiktig mål:
hundreogmasse+

Gal glagutt! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!