Skrevet av Emne: fotball + styrketrening  (Lest 5786 ganger)

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

fotball + styrketrening
« : 08. august 2010, 03:48 »
Har lyst til å få en god og muskuløs kropp, samtidig som jeg går på fotball. Problemet er at når jeg kjører knebøy og til en viss grad markløft, blir jeg så tung i kroppen og bevegeligheten/prestasjonsevnen synker betraktelig på fotballbanen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, for en må jo trene hele kroppen. Jeg har lyst å trene 3 ganger i uka helkropps, men det lar seg ikke gjøre å trene beina 3 ganger i uka i tillegg til fotballen.

Flere på laget mitt som trener styrke 3 dager i uka ved siden av, bare overkropp. De virker å være mer i form på banen enn meg.

Bør jeg splitte opp treningen? Kjøre 3-4 styrkeøkter å ha en egen beindag? Eller bør jeg bare kjøre bein sånn av og til når jeg har overskudd?

Utlogget BLinGsTaR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • http://rayallday.blogg.no/
Sv: fotball + styrketrening
« #1 : 08. august 2010, 21:50 »

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: fotball + styrketrening
« #2 : 09. august 2010, 18:05 »
Jeg sjekket ut den første versjonen av westside for skinny bastards, men lurer på hvilken vekt man skal starte med i programmet?

Programmet har 3 dager med en dag for lower body. De franco forklarte at grunnen til at det bare er en dag for beina, er at de som brukte programmet ikke klarte å restituere seg godt nok hvis de trente bein mer.

Programmet tillater variasjon, og en har et bredt utvalg av øvelser. Jeg valgte følgende fordelt på 3 dager:

Benkpress - jobbe opp mot et max sett på 3-5 reps
Benkpress med hantler 3-4 sett med 6-10 reps
Barbell rows 4 sett med 10-15 reps
omvendt pec deck 2-3 sett med 12-15 reps
mageøvelse 3-4 sett med 8-15 reps

knebøy - jobb opp til et max sett på 5 reps
barbell reverse lunges 3-4 sett med 8-15 reps
leg curls - 3-4 sett med 6-10 reps
grip training - 3 sett med tidtaking

benkpress 3 sett max reps på 40 eller 60 kg
rope pushdowns 3-4 sett med 5-10 reps
nedtrekk 4 sett med 8-12 reps
skulderpress 3x10-15
barbell curls 3x8-10
mage sirkel trening

Utlogget BLinGsTaR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • http://rayallday.blogg.no/
Sv: fotball + styrketrening
« #3 : 09. august 2010, 18:18 »
Jeg sjekket ut den første versjonen av westside for skinny bastards, men lurer på hvilken vekt man skal starte med i programmet?

Programmet har 3 dager med en dag for lower body. De franco forklarte at grunnen til at det bare er en dag for beina, er at de som brukte programmet ikke klarte å restituere seg godt nok hvis de trente bein mer.

Programmet tillater variasjon, og en har et bredt utvalg av øvelser. Jeg valgte følgende fordelt på 3 dager:

Benkpress - jobbe opp mot et max sett på 3-5 reps
Benkpress med hantler 3-4 sett med 6-10 reps
Barbell rows 4 sett med 10-15 reps
omvendt pec deck 2-3 sett med 12-15 reps
mageøvelse 3-4 sett med 8-15 reps

knebøy - jobb opp til et max sett på 5 reps
barbell reverse lunges 3-4 sett med 8-15 reps
leg curls - 3-4 sett med 6-10 reps
grip training - 3 sett med tidtaking

benkpress 3 sett max reps på 40 eller 60 kg
rope pushdowns 3-4 sett med 5-10 reps
nedtrekk 4 sett med 8-12 reps
skulderpress 3x10-15
barbell curls 3x8-10
mage sirkel trening

Hvilken vekt man skal starte med? DU jobber deg jo oppover til maksvekt.

Feks hvis du jobber opp mot et 5rm toppsett:

8rep 40kg
5      60
5      70
5      80
5      85
5      90kg

Det var det du lurte på?

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: fotball + styrketrening
« #4 : 10. august 2010, 01:49 »
Ja, en skal gjøre det der det står, men jeg mente på de andre øvelsene..

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: fotball + styrketrening
« #5 : 11. september 2010, 13:20 »
3-4 sets of 8-12 reps betyr at du finner ei vekt hvor du tror du klarer 8-12 repetisjoner med.

Klarer du for eks. 8 reps med den vekta, holder du deg til den vekta helt til du klarer å ta 12 reps. Da kan du øke vekta for den øvelsen hvor du klarer å ta mer enn 12 reps med.

3-4 sett justerer du etter dagsformen. På en god dag tar du kanskje 4 sett med 8-12 reps, mens en dag hvor formen er dårlig blir det kanskje bare 3 eller 2 sett.

Et annet tips som jeg tror det står nevnt på siden om WS4SB er at du bør ikke trene til utmattelse på alle settene, men kun på det siste settet (la det være igjen 1-2 reps i reserver for hvert sett, og ta den helt ut på siste settet).

På beindagen burde du heller kjøre noen støtteøvelse for setemuskulatur/bakside lår for å balansere de sterke musklene som man oftest dominerer på fremside av lår (gir økt prestasjon og unngår skader).
Øvelser som for eks. reverse hyperextensions, glute bridge, hip thrust og glute ham raise.
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: fotball + styrketrening
« #6 : 23. september 2010, 23:28 »
Har lyst til å få en god og muskuløs kropp, samtidig som jeg går på fotball. Problemet er at når jeg kjører knebøy og til en viss grad markløft, blir jeg så tung i kroppen og bevegeligheten/prestasjonsevnen synker betraktelig på fotballbanen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, for en må jo trene hele kroppen. Jeg har lyst å trene 3 ganger i uka helkropps, men det lar seg ikke gjøre å trene beina 3 ganger i uka i tillegg til fotballen.

Flere på laget mitt som trener styrke 3 dager i uka ved siden av, bare overkropp. De virker å være mer i form på banen enn meg.

Bør jeg splitte opp treningen? Kjøre 3-4 styrkeøkter å ha en egen beindag? Eller bør jeg bare kjøre bein sånn av og til når jeg har overskudd?

Det er uten tvil gunstig å trene styrke kombinert med fotball. Men som deg har jeg også erfart at jeg føler meg tung i beina på fotballbanen når jeg kombinerer mye knebøy/markløft sammen med fotballen.

Mitt forslag er å trene bra med styrke på beina i pre-seasjon, og slippe opp gradvis når sesongen starter og heller fortsette å trene styrke på overkroppen gjennom sesongen. Under sesongen vil jeg anbefale (hvis du skal trene styrke) å trene mye eksplosivitet med lettere vekter. I tillegg er det viktig å trene hurtighet ved siden av.

Styrke er uansett viktig for en fotballspiller/alle utøvere når det kommer til hurtighet. Man kan sammenligne det med biler. En bil på 1500kg med 150 hk har dårligere akselerasjon enn en bil på samme vekt med 400 hk. Det samme gjelder for muskulaturen.
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget frui

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

  • Det handler om teknikk
Sv: fotball + styrketrening
« #7 : 21. oktober 2010, 23:06 »
Du trenger bare å trene styrketrening 2 dager i uken, men da må du trene med baseøvelser.
Å trene styrketrenigng 3-4 dager i uken er sløsing med tid for en som vil bli god i fotball.
www.trirack.no ekstrem styrke uten bruk av doping.

RAW: Knebøy 300. Benkpress 225. Markløft 375.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: fotball + styrketrening
« #8 : 22. oktober 2010, 04:12 »
Du trenger bare å trene styrketrening 2 dager i uken, men da må du trene med baseøvelser.
Å trene styrketrenigng 3-4 dager i uken er sløsing med tid for en som vil bli god i fotball.


Du har sjølvsagt rett, og eg såg at du gav eit tilsvarande råd til ein sprintar her òg, i friidrettsdelforumet. Det er berre det at desse gutane er ikkje ute etter å trene styrke for å bli betre i fotball eller sprint, dei trur dei kan få i pose og sekk og vera båe kroppsbyggjarar og fotballspelarar/sprintarar. Sanninga er at om dei prøver det, so kjem dei berre til å bli middelmåtige i to ting.

Utlogget frui

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

  • Det handler om teknikk
Sv: fotball + styrketrening
« #9 : 25. oktober 2010, 19:52 »
Sesongen 2010 for fotballspillere er snart over. Som fotballspiller i 2011 bør du prioritere å spille mest mulig fotball hvis du har ambisjoner om å bli god i din idrett.

Jeg har et opplegg som vil kunne øke dine prestasjoner vesentlig når det gjelder styrke spenst og hurtighet og det bør du snart begynne og forberede deg til. Du bør ha kjennskap til styrketrening med baseøvelser før du begir deg ut på dette styrketreningsopplegget: http://www.trirack.no/innhold/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=86

På denne siden kan du også studere teknikken som brukes i de forskjellige øvelsene. http://www.trirack.no/innhold/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=76
RAW: Knebøy 300. Benkpress 225. Markløft 375.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!