Skrevet av Emne: Koffein fører til lavere veksthormonrespons før trening  (Lest 26356 ganger)

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Koffein regnes som et prestasjonsøkende middel, og jeg regner med at mange på dette forumet gjerne drikker en kopp kaffe, eller tar en koffeinpille før trening. Tenkte jeg kunne legge ved den første studien jeg har sett med "negativt" resultat ifm. koffeininntak før styrketrening

Oppsummering av studieutdraget under:
Det virker som om inntak av koffein før trening reduserer veksthormonresponsen man får av styrketrening. Muligens pga den økte mengden frie fettsyrer i blodet før styrketrening

Kilde: Journal of Sports Science and Medicine http://www.jssm.org/
Ps: Studien finnes ikke på PubMed.



CAFFEINE ATTENUATES ACUTE GROWTH HORMONE RESPONSE TO A SINGLE BOUT OF RESISTANCE EXERCISE

Bo-Han Wu1 and Jung-Chang Lin2

1Department of Sports & Recreation Management, Chang Jung Christian University, Tainan, Taiwan, 2Graduate Institute Sport Coaching Science, Chinese Culture University, Taipei, Taiwan

Received         22 October 2009
Accepted         22 March 2010
Published         01 June 2010
    
The purpose of this study was to investigate the effects of caffeine consume on substrate metabolism and acute hormonal responses to a single bout of resistance exercise (RE). Ten resistance-trained men participated in this study. All subjects performed one repetition maximum (1RM) test and then performed two protocols: caffeine (CAF, 6 mg·kg-1) and control (CON) in counter balanced order. Subjects performed RE (8 exercises, 3 sets of 10 repetitions at 75% of 1RM) after caffeine or placebo ingestion one hour prior to RE. Blood samples collected prior to treatment ingestion (pre-60), immediately prior to RE (pre-exe), and 0, 15, 30 min post to RE (P0, P15, P30) for analysis of insulin, testosterone, cortisol, growth hormone, glucose, free fatty acid and lactic acid. Each experiment was separated by seven days. In this study, statistical analysis of a two-way analysis of variance (treatment by time) with repeated measures was applied. After ingesting caffeine, the concentrations of free fatty acid (pre- exe, P0, P15, P30) in CAF were significantly higher than CON (p < 0.05). Additionally, the responses of GH (P0, P15, P30) in CAF were significantly lower than CON (p < 0.05), whereas the concentrations of insulin, testosterone and cortisol were not different between CAF and CON (p < 0.05) after RE. The results of this study indicated that caffeine ingestion prior to RE might attenuate the response of GH. This effect might be caused by the elevation in blood FFA concentration at the beginning of RE.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Vet ikke om jeg nødvendigvis ville kalt dette et negativt resultat. GH har jo ingen direkte anabol effekt hos voksne mennesker, og høyere nivåer under trening er muligens snarere å regne som litt negativt med tanke på prestasjonsevnen (mer melkesyre).

For fettforbrenning har det nok heller ikke mye å si hvor mye GH man har sirkulerende der og da. Treningsintensiteten avgjør vel valget av energikilde langt mer enn andre ting.


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Håpet at du skulle komme med noen kommentarer her iom at jeg ikke kan så mye om dette temaet. Og setter pris på svar.

...Kanskje litt drøyt å referere til studier med et tema jeg ikke har så mye peil på, men egosentrisk som jeg er gjør jeg hvasomhelst for å lære litt Wink
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Du må faktisk forklare dette litt nærmere..
Sitter og leser i "menneskekroppen" av Olav Sand & co.
Siterer: "Uavhengig av IGF-1 stimuerer veksthormon proteinsyntesen i de fleste vev (anabol virkning)."

Mener du at det er viktigere å ha høye nivå etter trening, og ikke under? For veksthormon er jo gunstig med tanke på muskeløkning..
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Her er en review på virkningen av GH, det vil da også gjelde for IGF-1 siden GH injeksjoner også fører til økning av IGF-1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2439518/?tool=pubmed
(fulltekst av denne tror jeg er gratis)
Kort sagt så funker ikke GH injeksjoner noe særlig på muskel masse. Noen studier finner økt proteinsyntese, men de fleste måler i hele kroppen og ikke spesifikt i musklene. Kan være at GH hjelper mot muskelnedbryting ved kaloriunderskudd.

Her er en studie som sammenligner "høy hormon" -og "lav hormon"-trening den fant ikke at det å trene på en måte som øker GH, test, og IGF-1 (slik det ofte anbefales at man skal gjøre for å få hypertrofi) øker hypertrofi og styrke sammenlignet med lavhormontrening.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19910330?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=1

En til ting er at hormonresponsen etter en treningsøkt er veldig kort. De fleste hormonene har en peak rundt 15-30 min og er tilbake ved baseline etter kanskje bare 2 timer. GH og IGF-1 har nok ikke noen anabol effekt på muskler (i hvert fall ikke når det tas i en periode hvor man også trener). Testosteron har jo en effekt på muskelmasse, men økningen er antageligvis for kort til å ha betydning, og her var det jo snakk om GH i forhold til koffein, ikke test.

Når det gjelder virkningen av flere hormoner har desverre mange lærebøker feil. De bruker mye studier på gnagere isteden for mennesker, og det er ikke det samme (det kommer du til å lese om hvis du leser den GH reviewen jeg linka til). Og husk at nå snakker jeg om den "systemiske" varianten av IGF-1, den som produseres i leveren. Musklene kan produsere sin egen IGF-1 og den ser ut til å ha gode anabole virkninger.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Under trening vil ikke kroppen din være i anabol fase uansett, det foregår dermed ikke noe proteinsyntese. Veksthormon har en generell virkning på nesten alle cellene i kroppen (i motsetning til andre hormoner som virker på spesifikke målorganer, kjertler etc.) Effekten er økt transport av aminosyrer og proteinsyntese i cellene, økt mobilisering av fettsyrer fra fettreserver og nedregulerer bruken av karbohydrater som energi. I tillegg senker veksthormon nedbrytningen av celleproteiner.

For å ha optimal effekt er vekshormoner avhengig av tilgjengelig karbohydrater i blodbanen, noe som i sin tur påvirker sekresjon av insulin fra bukspyttkjertelen, både fordi begge deler er involvert i anabol metabolisme, og fordi insulin er viktig for transport av aminosyrer inn til cellene. Hvis du mangler bukspyttkjertel (hypotetisk, eller hos dyr som ikke har ett slikt organ) eller hvis du fjerner karbohydrater fra dietten så vil altså veksthormon ha liten effekt.

Ved inntak av koffein så stimuleres det hormonelle miljøet i kroppen til å øke utskillese/forbruket av fettsyrer som energi, noe som gjør at utskillelsen av insulin avtar (p.g.a mindre karbohydrater i blodbanen), dette påvirker da effekten av veksthormon.

Utskillelsen av veksthormon øker blandt annet som følge av nedsatt konsentrasjon av fettsyrer, karbohydrater i blodet, noe som kan forklarer at man i etterkant av en treningsøkt vil se økt konsentrasjon av veksthormon i blodet.

Det er også viktig å huske at veksthormon i seg selv ikke har en anabol effekt, men påvirker veksfaktorer IGF-1, også kalt somatomedin C som står for selve veksten i cellene. Vekshormon har en veldig liten halveringtid i blodet (20 minutter) sammenlignet med somatomedin C (20 timer). Det vil si at selve effekten av en "veksthormon-boost" i kroppen vil ta noe tid før full effekt, samt at effekten vil ha en relativt lang varighet så lenge man lar kroppen være i en anabol fase (hvile, mat, søvn).

Mulig dette ble litt usammenhengende, sitter i skrivende stund å spiser lunsj med raskt stigende blodsukkerrus;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Dette er jo ikke bare snakk om under trening, men også etter trening.
Sier du at leverprodusert IGF-1 har en anabol effekt på muskler? Hvorfor viser injeksjon av GH (som leder til mer IGF-1) så dårlige resultater da?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg har beskrevet under og etter trening.

Når det gjelder IGF-1 som produseres i leveren så går den ut i blodbanen har har en effekt på alle celler i kroppen etter å ha blitt stimulert av GH, den virker ikke spesielt på muskler men også bein, organer, hud etc. Grunnen til at folk som putter i seg GH alene ikke merker noe effekt er mange, kanskje spesielt fordi folk ikke vet hvordan GH virker i kroppen. Cellevekst i f.eks bein og muskler innebærer forskjellige nødvendige substrater, selv om vekststimulien er den samme. Dette er en nøye regulert prosess som innebærer mange hormoner, peptider, enzymer og substrater som skal ha ett samspill for optimal effekt. Det blir litt som å forvente positivte resultater av en styrkeøkt uten å fylle på med mat og hvile i etterkant. Det er ingen (bortsett fra lettlurte fjortisser med store drømmer) som kjøper kun GH for å få store muskler. Skulle du ha noe effekt av GH med tanke på nettopp dette så må du i tillegg fylle på med bl.a ekstra IGF-1, insulin, testosteron, tyroksin, karbohydrater etc, dette ville gitt gode resultater. Dette er idioti i mine øyne og ingen oppfordring, bare så det er sagt. For oss andre så har ikke GH og IGF-1 så stor betydning når man er kommet i "voksen" alder, kroppen er i teorien ferdig med den primære vekstprosessen etter puberteten og har ikke det samme behovet for vekststimuli. Som med mye annet i kroppen så reguleres dette på en slik måte at kroppen både produsererer mindre av disse hormonene, og at cellene blir mindre sensititve for å stimuleres av slike stoffer, en av mange forsvarsmekanismer for å unngå unormal cellevekst.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Her er en review på virkningen av GH, det vil da også gjelde for IGF-1 siden GH injeksjoner også fører til økning av IGF-1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2439518/?tool=pubmed
(fulltekst av denne tror jeg er gratis)
Kort sagt så funker ikke GH injeksjoner noe særlig på muskel masse. Noen studier finner økt proteinsyntese, men de fleste måler i hele kroppen og ikke spesifikt i musklene. Kan være at GH hjelper mot muskelnedbryting ved kaloriunderskudd.

Her er en studie som sammenligner "høy hormon" -og "lav hormon"-trening den fant ikke at det å trene på en måte som øker GH, test, og IGF-1 (slik det ofte anbefales at man skal gjøre for å få hypertrofi) øker hypertrofi og styrke sammenlignet med lavhormontrening.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19910330?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=1

En til ting er at hormonresponsen etter en treningsøkt er veldig kort. De fleste hormonene har en peak rundt 15-30 min og er tilbake ved baseline etter kanskje bare 2 timer. GH og IGF-1 har nok ikke noen anabol effekt på muskler (i hvert fall ikke når det tas i en periode hvor man også trener). Testosteron har jo en effekt på muskelmasse, men økningen er antageligvis for kort til å ha betydning, og her var det jo snakk om GH i forhold til koffein, ikke test.

Når det gjelder virkningen av flere hormoner har desverre mange lærebøker feil. De bruker mye studier på gnagere isteden for mennesker, og det er ikke det samme (det kommer du til å lese om hvis du leser den GH reviewen jeg linka til). Og husk at nå snakker jeg om den "systemiske" varianten av IGF-1, den som produseres i leveren. Musklene kan produsere sin egen IGF-1 og den ser ut til å ha gode anabole virkninger.

Her tror jeg det gikk litt fort når du googlet, det du prater om her er nettopp en studie gjort hos gnagere (mus) hvor man bruker rekombinant DNA linket til ett virus som injiseres inn i muskelen. Dette gjør at muskelcellenes kapasitet til å produsere egen IGF-1 øker betraktelig og opprettholdes i lang tid, noe som står for den "gode anabole virkningen". Hos mennesker så lages IGF-1 primært i leveren, en genetisk  variant lages i små mengder i muskelcellene (og andre organer) men har samme effekt.  Cellene har reseptorer som IGF-1 skal binde seg til, hos normale mennesker så er det en begrenset mengde av slike reseptorer. I tillegg er det mange andre fysiologiske barrierer IGF-1 skal igjennom før man kommer til selve veksteffekten inni cellene. Det er selvfølgelig forskjell på å øke effekten på maskineriet inni cellene ved hjelp av genmanipulering, og det å øke konsentrasjonen av IGF-1 i blodet. Så hvis du putter noe rett inni cella, og dermed hopper over en del nødvendige steg som ellers blokkerer en unormal økt cellevekst, så vil du få "gode anabole resultater".

Som jeg har skrevet ovenfor, å si at det og tilføre kroppen GH eller IGF-1 ikke har noe effekt på muskelvekst er forsåvidt riktig.....hos voksne mennesker. For at tilførselen av disse skal ha noe effekt må kroppen være i en vekstfase hvor alle andre faktorer (hormoner, enzymer, reseptorer, byggesteiner etc.) også forekommer i økt konsentrasjon, eller så må man i tillegg tilføre kroppen en del av disse stoffene. Det vil da gi en generell vekst i HELE kroppen, hvis man da i tillegg trener styrke og stimulerer musklene så vil man selvfølgelig få en ekstra effekt her.

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

huh? Ingen googling der. Mennesker lager jo IGF-1 i musklene (for det meste i respons til trening). Man injiserer seff ikke en virusvektor inn i mennesker, men man har jo skjekket mRNA og funnet både vanlig IGF-1 og varianter som f eks IGF-1Ec (MGF). Høyere MGF mRNA i musklene etter trening er assosiert med de som responderer bra vs de som responderer dårlig, noe som samsvarer med funnene i dyr. Når det gjelder GH og IGF-1 (systemisk) viser noen dyreforsøk at det funker, mens nesten ingen menneskeforsøk viser det. Og man må huske å skjekke alderen på gnagerne studiene blir utført på, hvis de er i vekstfase kan funnene i hvert fall ikke overføres til voksne mennesker.
Vet heller ikke hvor mange ganger jeg har lest i bøker og artikler om at IGF-1 (systemisk) regulerer hypertrofi for eksempel i respons til trening, for så å skjekke referansen bare for å finne ut at studien brukte en vektor.

Og diskusjonen her går jo på GH responsen som kommer etter trening (vi har kommet litt av kurs :p). Og mye viser at den ikke har noen effekt på hypertrofi.

Forsåvidt var kommentaren min om forskning på gnagere relatert til den systemiske varianten, siden det er der jeg har sett mest rart (alder på dyr, osv). Men seff, man skal alltid være forsiktig med å overføre funn fra dyr til mennesker.

Kan en vekstfase (som kroppen må være i for at GH og IGF-1 skal gi hypertrofi) gjennskapes med injisering av de rette hormonene? Vet du om dette noen gang har vært utprøvd?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Vel, puberteten er vel ett kapittel for seg selv hva gjelder ideelle vekstvilkår, siden dette (heldigvis på de fleste områder) er av kortere varighet så må man til en viss grad gjenskape dette kunstig. Det er det sikkert forsøkt, men har ikke noe for hånden akkurat nå. Men for en del år tilbake så traff jeg over en periode en del pasienter som var kroppsbyggere, som ble innlagt på akuttmottak som følge av insulinsjokk. Det er godt mulig det brukes enda, men da var det ivhvertfall populært å tilføre kroppen syntetisk HG, IGF-1, insulin og tyroksin hormoner (T3 og T4), testosteron etc. for å få en mer potent virkning av HG og IGF-1. Disse hadde også en utpreget stor fysikk på alle områder sammenlignet med "hverdagsbolere", noe som antagelig skyldes Hg/IGF-1 sin mer generelle anabole virkning på alt kroppsvev sammenliknet med f.eks syntetisk testosteron.

Nå er det jo åpenbart at GH og IGF-1 har en effekt, det brukes jo og selges i stor stil i statene, da også til det vanlige mannen i gata som vil bremse aldringsprosessene, men da antar jeg at det også brukes andre hormoner i tillegg. Hos ett vanlig menneske som er ferdig med puberteten så tror jeg ikke man ville merke noe nevneverdig effekt, ihvertfall ikke hvis hypertrofi av muskulatur er hovedmålet. Jeg har vel tilgang til litt utvidet materiale av ulike studier men har ikke tid til å dykke for dypt i dette akkuratnå, det er akuttmedisin som er min hovedarena, alt annet er støv fra en støvete embetseksamen i medisin;-)

Ja, vi er offtopic Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Om dere er off topic eller ei gjør ikkeno! Dette er kjempeinteressant ifht lekselesingen min Wink
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Tror jeg trenger en slags oppsummering, hjelp meg med noen spørsmål her er dere grei:

- Det at koffein fører til lavere GH akutt er ikke problematisk fordi muskelceller (og andre celler) ikke har så mange IGF-1 -reseptorer i voksen alder? (Eller har det noe med at denne endringen skjer akutt, og ikke varig..)

- Dersom en voksen person bestemmer seg for å injisere GH ifm trening (og ingen andre stoffer). Vil dette da ha en svinnende liten effekt på hypertrofi? Og er dette pga reseptorantall i muskelceller? (Dersom alle reseptorene er "opptatt" er det jo ingen vits i å tilføre mer stoff). Men beinvevet vil vel vokse i bredde? Er jo typisk at eldre folk har større bløtdeler osv pga veksthormonutskillelse. Samme er det jo med sykdommer som fører til økt GH utskillelse.

- Dersom en voksen person injiserer GH sammen med diverse andre stoffer.. Hvorfor vil han da få bedre effekt enn om dette taes alene?

Jeg synes en del av poengene deres forsvant litt i fagstoff. (Må forresten nevne at det er utrolig interessant læring, og skulle ønske at det endokrine systemet var en større del av pensum for meg Wink )
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Det er ikke så lett å forstå seg på alt dette, for det er litt stort tema. De aller fleste som prøver å lese seg opp på nettet bruker studier eller forskningsartikler, der har man gjerne en enkelt (og ganske snever) innfalssvinkel, f.eks se på ett spesielt enzym, hormon, verdier etc. etc. Problemet med det er at man da tar ting ut av en helhetlig sammenheng. Dessuten har ulike studier ulike resultater, avhengige av hvilke faktorer som var involvert.

Det er ikke sånn at GH er helt uvirksomt i kroppen, dette blir nøye regulert fordi det selvfølgelig har en funksjon. Det er involvert i en rekke fysiologiske prosesser som man kan se på som positivt i treningsammenheng (proteinsyntese, økt transport av aminosyrer inn i celler etc.). Men hvis man sammenlikner det med andre stoffer (f.eks hormoner som kroppen produserer selv eller syntetiske som man tilfører) så har det kanskje ikke den effekten som mange tror når det gjelder hypertrofi av muskelmasse. Under puberteten så har den derimot en stor innvirkning på den genrelle veksten av alt vevet i kroppen, det er fordi kroppen da er i vekstfase....og alle substrater, enzymer, hormoner osv. som de ulike vevene trenger for å vokse er tilstede i høye konsentrasjoner. Når man blir eldre så er ikke dette tilfelle, kroppen fungerer sånn at den etter puberteten nedregulerer vekstfasen (og alle de faktorene som er involvert) bl.a for å forhindre ukontrollert cellevekst, derfor vil man kanskje heller ikke merke så mye til disse naturlige svigningene sånn rent visuelt på kroppen. Samtidig vil det fortsatt være noe type vev som fortsatt respondere på GH, f.eks bein. At musklene ikke vokser kan da f.eks ha sammenheng med at tesosteron niåene også synker når man blir eldre. Men i det lange løp så er jeg sikker på at man har utbytte av de periodene (f.eks etter trening, om natten etc.) når nivåene av veksthormoner øker litt med tanke på muskelvekst, det stimulien som øker GH vil da også øke alle de andre faktorene som trengs for cellevekst fordi dette er nøye sammekoblet, men resultatene vil ikke være dramatiske.

Når det gjelder koffeinet så er dette i mange studier relatert til økt frigjøring av fettsyrer i blodet, noe som bl.a nedregulerer utskillelsen av GH. Dette kan være fordi GH selv har den samme effekten (øker frigjøringen av fettsyrer og sparer på karbohydratene som energikilde). Dette har man f.eks forsket på i studien du leste, her har man da sett på en enkelt ting, om koffein nedregulerer nivåene av HG i blodet. Men, så kommer jeg tilbake til det store bildet igjen; om dette har noe merkbar konsvekvens er ikke sikkert, for noe av det som faktisk øker utskillelsen av GH i kroppen er lave verdier av karbohydrater, fettsyrer og proteiner......dette skjer jo under selve treningen, det vil da si at du under trening stimulerer kroppen til å produsere mer GH.

Når vi prater om hvordan GH fungerer naturlig i en kropp så innebærer også det alle andre hormoner, enzymer etc som er nødvendig for optimal effekt. Det er ikke GH som gjør selve jobben alene, men den starter en reaksjon som f.eks får IGF-1 til å binde seg til reseptorer. Dette medfører at nye signalstoffer blir aktive, så starter f.eks proteinsyntesen, oppregulering av tyroidhormoner for forbrenning, insulin for økt transport inn i celler etc. Alt henger sammen på en måte.

Kroppen trenger med andre ord riktig stimuli for å få disse reaksjonene til å skje, å injisere GH alene inn i blodet vil da nødvendigvis ikke gjenskape den samme stimuli eller forholdene som er nødvendig. Dessuten har kroppen tusenvis av besyttelsesmekanismer for å sørge for at den er balanse, dette vil den i aller høyeste grad forsøke å opprettholde. Det skjer ved at den f.eks fjerner reseptorer fra cellemebraner, deaktiverer hormoner, proteiner, senker utskillelsen, skiller ut mer salter, tar opp mer vann osv.

Men, så kan man selvfølgelig manipulere dette, som man blandt annet gjør ved doping. Da slår man ut deler av kroppens egen evne til å regulere kjemiske reaksjoner, og tilfører ett eller flere substitutt for å gjenskape ideelle forhold. Når det gjelder bruk av GH alene så blir dette som forsøke å bygge ett hus med kun en hammer, uten materialer og spiker. Du må da skaffe deg både hammer (GH), spiker (IGF-1, tyroksin) og materialer (testosteron, proteiner, karbohydrater). Da er har du plutselig tilført kroppen noe som gjør at alle reaksjonene som er nødvendig for å gjennskape optimale vekstforhold er tilstede.


Sorry, ble litt for langt oppsumering dette Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Allright..

Men har du noen god forklaring på hvorfor GH (du kaller det HG?) ikke har noen effekt når man tar det alene. Eller sagt på en annen måte: Hvorfor trenger man å ta IGF-1 i tillegg til veksthormon for optimal effekt? Veksthormon skal jo fremprovosere dannelse av IGF-1..
Er det en form for negativ feedback, slik at kroppen ikke vil produsere mer IGF-1 ved videre stimuli av GH? Og hvorfor kan man ikke isåfall bare injisere IGF-1 alene? (Ser nå bort ifra karbo, testo og proteiner)
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!