Seks strategier til sunnere livsstil

Kosthold17.08.2004Dieter Schneider0

Du har hørt det tusenvis av ganger før: Spis mindre og tren mer. Det er et enkelt konsept som er vanskelig å praktisere for mange. Hver dag oppstår det situasjoner som gjør det vanskelig å spise riktig. Så skal man finne tid til å trene i en eller
Det er lettere å finne unskyldninger enn grunner til å leve en aktiv og sunn livsstil. I tillegg til alt dette hører man om diett etter diett som lover alt mulig. Sannheten er enkel men brutal, legg om livsstilen din! Her er seks enkle strategier som hjelper deg på veien:

1. Engasjer deg.

Å oppnå og vedlikeholde en sunn livsstil krever engasjement livet ut. Det krever konsentrasjon, tid og innsats. Vær sikker på at du er klar for de nødvendige og varige forandringene, og at du gjør det av riktige grunner. Det er ingen andre som kan gå ned i vekt for deg. Press fra andre, ofte fra de som står deg nærmest, kan faktisk gjøre ting vanskeligere for deg. Du må ha lyst å gjøre dette, og gjøre det for deg selv. Når du har bestemt deg for å virkelig ta skrittet og forandre din livsstil, må du prøve å løse andre problemer du har i livet også. Det krever mye energi både mentalt og fysisk å endre dine vaner, så vær sikker på at du ikke blir forstyrret av andre problemer du har i livet. Du er nødt å være på et punkt i livet der du er klar til å ta utfordringen. Vær alltid klar over at uansett hvor forberedt du er, kommer det dager der ikke alt går like bra, aksepter at det skjedde men kom deg tilbake til gode vaner og ikke bruk mye tid å tenke på på det som gjekk galt. Ikke forvent å vere perfekt, men aldri gi opp. Motiver deg selv ved å fokusere på fordelene, og ikke hindringene.

2. Få støtte av andre.

Det er som sagt bare du som kan hjelpe deg selv, og de rundt deg kan ofte ødlegge for deg uten at det nødvendigvis er meningen. Forklar situasjonen og be dem støtte deg. Ikke bruk tid på de som er negative, men velg heller å være med dem som støtter deg, og kanskje til og med er med deg å trener. Prøv gjerne å komme i kontakt med nye menesker som har samme interesser som deg også.

3. Ha realistiske mål.

Å gå ned i vekt på en sunn måte krever tid, 0.5-1 kg i uken er best. Går du fortere ned enn det mister du mer væske og muskelvev enn fett. Blir man for ivrig er det ofte lett å bli lei og gi opp også. Husk at ikke alt trenger å skje med en gang heller, ta det gradevis og sett deg nye mål hver uke. Lag en strategi som passer for deg, og finn ut hvordan dine vaner egentlig er. Det kan være lurt å skrive ned alt man spiser og se hva man kan klare seg uten og hva man kan bytte ut. Se på fremtidige hindringer og finn ut hvordan du kommer over dem.

4. Lær deg å nyte sunn mat

Vitaminpiller og slankepulver er ikke nøkkelen til en sunnere livsstil. Lær deg heller hvordan du kan spise sunn og variert mat. Å spise sunt betyr ikke at maten ikke skal smake godt. Bruk mye frukt og grønnsaker i ditt daglige kosthold, finn det som passer for deg. Fullkornsbrød, hvaregryn, egg, fisk, magert kjøtt, planteoljer og nøtter er mat som man kan spise hver dag. Prøv å få i deg en frukt eller grønnsak til hvert måltid, bruk gjerne krydder som du liker også.

5. Bli aktiv og hold deg aktiv.

Et bra kosthold vil hjelpe deg til å gå ned i vekt, men trening vil øke forbrenningen og gi deg en sterkere og fastere kropp. Bare det å gå en tur på 30 minutter hver dag vil hjelpe mye, det er i tillegg veldig lett trening og det koster ingenting. Vekttrening er også veldig bra, da dette øker muskelmassen din og dermed øker forbrenningen din. I tillegg styrker det skjelettet og gir deg en fastere og finere kropp. Prøv også å få med deg andre å trene slik at dere kan motivere hverandre, men velg noen du kan stole på og som stiller opp når dere har en avtale, hvis ikke blir det til mer irritasjon enn til glede. (Og selvsagt hold avtalen selv) Tenk også på hva du kan gjøre i dine daglige rutiner, som for eksempel bruke trappene i steden for heisen, sykle på jobb i steden for å bruke bilen og slike ting. Alt dette er ting som hjelper deg å komme i form.

6. Forandre din livsstil.

Det er ikke nok å bare spise sunn mat og trene litt noen måneder. Du må integrere desse gjøremålene i livet ditt, for å klare dette må du være ærlig med deg selv å se på hva du er nødt å forandre. Du må finne ut hva som får deg til å spise usunn mat, er det når du kjeder deg, når du ser på tv eller kanskje når du er litt nedfor? Og du må heller ikke regne med at det blir en enkel oppgave å endre vaner du kanskje har hatt mesteparten av livet.

"Å vinne er alltid mulig, for den som ikke gir opp"


Gir jobben deg uhelse?

Trening11.07.201823

Noen yrker gir større helserisiko.
Mange går og tenker "burde, burde", men utsetter det likevel.
Vi trener mer enn før men likevel blir vi fetere.
Det er tydeligvis ingen enkel sak å kåre verdens sunneste land ifølge flere eksperter.

Gir jobben deg uhelse?

Trening11.07.201823

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019138

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.