Slik reduserer du kolesterolet

Kosthold27.04.2006Mattilsynet0

Høyt kolesterolnivå er risikofaktor nummer en for hjerteinfarkt. Selv om stadig færre nordmenn dør av hjerteinfarkt er det fortsatt den viktigste dødsårsaken i Norge. Riktig kosthold kan forebygge sykdommen.

- Vi har et godt grunnlag for å slutte at kostholdet har hatt stor betydning for nedgangen i kolesterolnivået i befolkningen, sier forsker Sidsel Graff-Iversen ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.

 

Tips for å senke kolesterolet

Det beste rådet for å redusere kolesterolnivået er å spise mindre matvarer som er rike på mettet fett. Fete melkeprodukter, kjøtt og kjøttprodukter og margarin er de viktigste kildene. Generelt bør du følge disse kostrådene:

  • Magre (lette) melkeprodukter
  • Magert kjøtt
  • Fet fisk
  • Fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen
  • Grove og fiberrike kornprodukter

”Farlig” og ”godt” kolesterol

Det er to typer kolesterol i blodet. For mye av det ”farlige” LDL-kolesterolet fører til kolesterolopphopning i blodårene, mens det ”gode” HDL-kolesterolet har til oppgave å suge til seg overskuddskolesterolet i blodårene og frakte det til leveren hvor det skilles ut gjennom gallen.

 

Et ugunstig forhold mellom det gunstige og ugunstige kolesterolet er den viktigste risikofaktoren for hjerteinfarkt.

 

Riktig kosthold forebygger hjerteinfarkt

Flere undersøkelser viser at spesielt kostholdet har svært stor betydning for hvem som blir rammet av hjerteinfarkt.

 

- Nordmenn har de siste 30 årene fått i seg stadig mindre mettet fett og transfett som øker det dårlige kolesterolet. Får vi forbruket av dette fettet ytterligere nedover, vil risikoen for hjerteinfarkt bli redusert enda mer, mener Graff-Iversen.

 

Prosentandelen energi i kostholdet som kommer fra fett har falt fra 40 til 35 prosent, og nærmer seg helsemyndighetenes anbefaling på 30 prosent.

 

Når bør du teste kolesterolet?

- Det er forskjellige synspunkter på dette, men å ta en test en eller to ganger i løpet av ditt voksne liv er fornuftig, mener Graff-Iversen.

 

Bare hvis nivået er klart over det ideelle, er det grunn til å sjekke på nytt med jevne mellomrom. Her vil legen kunne gi råd. Hun legger til at de som har hjertesykdom i familien bør teste seg, spesielt hvis mor eller far har fått dette før 60 års alder. Høyt kolesterol er stort sett umulig å oppdage uten å ta en test.

 

Behandling av høyt kolesterol

Omlegging av kostholdet er hjørnesteinen i all behandling av høyt kolesterolinnhold i blodet. De aller fleste får godt betalt for innsatsen og selv små forandringer er bra. Effekten av kostomlegging kan måles allerede etter noen uker og kan gi 5-30 prosent reduksjon av kolesterolnivået.

 

Gode kostvaner er også meget viktig for personer som bruker kolesterolsenkende medikamenter. I tillegg til kosten er det veldig viktig å ikke røyke.


Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?
Bruk de rette matvarene til å påvirke ditt eget kolesterolnivå.

Egg - en unik kilde til næring

Kosthold25.01.2016152

Hvor mange kilo egg tror du vi spiser hvert år?

Slik skreller du egg på 3 sekunder

Kosthold13.02.2018962

Se video av trikset.

Egg - en unik kilde til næring

Kosthold25.01.2016152

Derfor bør du spise torsk

Kosthold08.04.2020121

Vi vet at det er viktig å spise fet fisk, men hvit fisk er også bra.
Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?