Frokost eller ikke?

Kosthold09.08.2010Line Marion Nielsen Kjøniksen, Gympartner.no203

At man skal spise frokost og regelmessige måltider er kostholdsråd som er utbredt i media. Men passer rådene for alle?

Mange råder også til å spise en karbohydratrik frokost for å få fart på systemet og å "vekke" kroppen. Selvfølgelig helst ved bruk av trege, fiberrike karbohydrater som havregryn, fullkorn osv. For veldig mange fungerer dette utmerket! Energinivået er på topp fra starten av og konsentrasjonen skjerpet utover arbeids/skoledagen. Likevel er det noen som fungerer svært dårlig med en slik frokost - eller karbohydrater generelt, spesielt den raskere sorten som f.eks frukt, lyst brød osv. Bør da alle spise det samme eller få de samme rådene?

Svaret er enkelt - nei. Vi er forskjellige og derfor er det så uhyre viktig å ta hensyn til disse forskjellene når man får satt opp en kostholdsplan. Klart vil media og også kostholdseksperter jevnt over gi råd som passer for "menigmann" eller gjennomsnittet. Ta derfor til deg generelle råd med en klype salt, dersom du føler det ikke fungerer for deg. Be en fagperson om råd for å få satt opp en plan konkret tilpasset deg!

Et eksempel er folk som lider av reaktiv hypoglykemi. Reaktiv hypoglykemi går ut på at det skilles ut større mengder insulin enn hva som er normalt ved inntak av mat, spesielt da karbohydrater som fremmer insulinutsonding mer enn protein og fett. Det gjør at blodsukkeret faller mye raskere og mer enn normalt - som igjen fremprovoserer sult/sultfølelse raskt etter et måltid. Dersom nytt påfyll av mat for å få blodsukkeret opp på et normalt nivå uteblir, kan personen oppleve å få symptomer som kvalme, svimmelhet og andre ubehag likt "føling" for diabetikere. For den personen det gjelder kan diagnosen blir rett så plagsom, da matinntak må skje kanskje med så små intervaller som 1-2 timer for å klare å ha et jevnt blodsukker og unngå "føling". Å spise et eple som mellommåltid for en som lider av reaktiv hypoglykemi er som å helle bensin på bålet med andre ord.

Å endre kostholdet til et minimalt inntak av karbohydratrike matvarer - kun noe fiber av fullkorn og grønnsaker - samt en mye større andel proteiner og også noe mer sunne fettsyrer vil kunne være et mye bedre alternativ og faktisk en redning for enkelte mennesker i kampen om å ha en "normal" hverdag.

Dette er kun ett eksempel på hvordan individuelle forskjeller kan påvirke kroppens reaksjon på ulike matvarer og kosthold. Så forhør deg alltid om du føler kostholdet ditt ikke hjelper deg og du allerede føler du følger alle rådene i boken!

 


Sjokoladerøre med havregryn

Kosthold13.10.201742

Denne frokosten skal svelle over natten.

Spice opp havregrynsgrøten

Kosthold22.08.201743

Her er 5 fantastisk gode oppskrifter å spice opp havregrynsgrøt på.

Fitnessfrokost på 555 kcal

Kosthold24.06.2017126

Denne frokosten bør du lage i helgen.

Deilige smakfulle påskeretter

Kosthold12.04.201728

Denne påskematen bør du unne deg i påsken.

Sjokoladerøre med havregryn

Kosthold13.10.201742

Spice opp havregrynsgrøten

Kosthold22.08.201743

Fitnessfrokost på 555 kcal

Kosthold24.06.2017126

Tren tabata i sommer

Trening19.07.2018224

En garantert effektiv økt.

5 toppturer du bør bestige

Trening18.07.2018363

Har du lyst til å oppleve Norges flotteste fjell?
Med disse treningsøktene kan du trene når og hvor som helst.

9 spennende desserter på grillen

Kosthold16.07.201837

Har du prøvd å legge desserten på grillen? - ikke?
Fiberrik mat gir deg mange helsefordeler.