10 enkle måter å spolere en diett

Kosthold22.02.2019Sondre Krogh-Bjerke0

Her gjennomgår vi 10 enkle måter som kan spolere dietten din. Kanskje grunnleggende og elementært for noen, men glemte faktorer for andre? Følg disse tipsene hvis du er på diett.

1. Droppe all trening

Om du dropper all trening når du skal ned i vekt vil muskulatur dessverre forsvinne gradvis. Hvorfor? Jo, kroppen din er fra naturens side veldig flink til å spare på energi. Muskler er energikrevende å holde vedlike og når det ikke ser ut til være behov for muskelmassen så forbrennes den i stedet for å spare på dyrebart kroppsfett. Helt motsatt av hvordan du ønsker. Derfor: Tren!

2. Droppe styrketrening

Styrketrening er det som stimulerer kroppen best for å bygge og/eller bevare muskelmasse. I tillegg er det det som former kroppenraskest. De fleste som vil ned i vekt ønsker å forme kroppen. Da er styrketrening en selvfølge.

3. Droppe kondisjonstrening

For at vektreduksjonen skal gå i et fornuftig tempo må man innta færre kalorier enn man forbruker, eller enda bedre, forbruke flere kalorier enn man inntar. Det viktigste er å få energiinntaket inn på et normalområde og deretter øke energiforbruket. Derfor sier vi at det generellt er viktigere å øke energiforbruket enn å redusere energiinntaket. Kondisjonstrening er den treningsformen som bidrar til størst energiforbruk.

4. Basere næringsinntaket på kosttilskudd

De aller fleste nordmenn sliter faktisk med å opprettholde et godt næringsinntak hver dag (tenker da på vitaminer, mineraler og antioksydanter). Når man skal ned i vekt er det ofte at matmengden reduseres og dermed også næringsinntaket. Dette fører til slapphet og lite energi til hverdagens gjøremål. Når mange da tyr til bars og måltidserstattere i stor grad reduseres inntaket av naturlige vitaminer og mineraler ytterligere.

5. Drikke lite vann og mer kaffe

Kroppen består av drøyt 60% vann, muskler består av ca 75-80% vann. Å innta lite vann fører derfor lett til dehydrering. Dehydrering fører lett til muskelsvakhet, tretthet og en tregere fordøyelse. Sultfølelse kommer ofte når man er på diett. Det mange vet er at kaffe demper sultfølelsen. Det mange ikke vet er at kaffe også fordriver mineraler fra kroppen, og da spesiellt kalium. Kalium er med å kontrollere væskebalansen sammen med natrium. Når du da drikker kaffe og sannsynligvis også krydrer maten....KABOOM...du får slappe muskler, høyere blodtrykk og masse vann under huden.

6 .Bytte ut måltider med sportsbarer/proteinbarer

Her gjelder samme regler som for kosttilskudd. Sportsbarer og proteinbarer har riktignok bedre fordeling mellom protein, fett og karbohydrat men er likevel tettpakket med energi og med stort fravær av naturlige vitaminer og mineraler. Bruk slike kun i nødsfall.

7. Bytte ut en stor salat med en liten sjokolade

En stor salat med mye grønt og noe proteinrikt(f.eks. egg og reker) ser voldsomt ut ved siden av en sjokolade som f.eks. en liten plate(65g) mørk sjokolade(70% kakao). Det er et kjent fenomen at unge jenter ofte velger den lille sjokoladen fremfor den store salaten fordi den fysiske mengden på salaten får dem til å tro at det er bedre med en liten sjokolade når man skal ned i vekt.Sannheten er selvfølgelig helt motsatt! En stor salat gir faktisk færre kalorier, men MYE mer vitaminer og mineraler og byggestener enn en liten sjokolade. Resultatet blir mye bedre med mat.

8. La vektendringen bestemme om du skal spise

Å lytte til kroppen er vel og bra, men man skal ha litt erfaring med det før man klarer å lese det på en bra måte. Fra vi er små er det faktisk det vi gjør, men et sted på veien til voksenlivet har vi mistet evnen til å kjenne etter om vi er sultne eller tørste. Ofte kjener vi oss for fort sultne fordi vi velger feil mat. Spis sunn mat og lytt til kroppen så lærer du deg å kjenne når du faktisk er sulten.

9. Kutte karbohydrater om du ønsker større muskler og bedre kondisjon

Det finnes lavkarb-dietter og det finnes høykarb-dietter. Begge gir gode resultater om man følger prinsippene. Det er når man mikser dem uten å vite hva man begir seg ut på at det kan bli krøll. For å skape bevegelse trenger musklene energi. Musklene kan bruke både fett og karbohydrater som energi. Dessverre tar det lengre tid for kroppen å forbrenne fett enn karbohydrater. I praksis betyr det at ved rask og energifyllt trening kreves det at musklene har karbohydrater å bruke som energi. Fett tar for lang tid og gir ikke musklene noen mulighet til å utvikle nok kraft til styrketrening og intensiv kondisjonstrening.

10. Kutte fett om du vil få frem magerutene

Selv om det ofte snakkes om høykarb og lavkarb som diettform, er det også en del snakk om hvorvidt fett bør eller ikke bør være en del av en strategi for å fjerne underhudsfett. Kroppen trenger fett og bruker dette til mye mer enn å lagre det som underhudsfett. Husk at overskuddsenergi uansett om det er i form av fett, protein eller karbohydrat lagres som fettvev uansett. Ved kaloriunderskudd, som man har på diett, vil derfor ikke fett i maten bidra til økt underhudsfett. Fett i maten av den riktige

 


Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kan man påvirke forbrenningen?

Kosthold22.05.2019272

Les om disse interessante studiene.
Hvis du vil ha større biceps burde du lese denne.

Du vet du trener for mye når...

Trening20.05.20191991

Les denne gullkorn historien. Kjenner du deg igjen?
Mange mennesker sliter med kneproblemer, og kvier seg for å utøve intervalltrening.
Julius Maddox er en skikkelig kraftkar. Han løfter 272 kg i benkpress hele 8 ganger.