Slik oppnår du de råeste resultatene

Trening15.08.2011Martin Norum0

Som en aktiv person er du mest sannsynlig ute etter å få skikkelige resultater av tiden du legger ned i treningen. Hvis du ikke er fornøyd med det du har fått til så langt vil det være lurt å analysere hva du har gjort med et åpent sinn.

Dersom du leser dette og hverken er sterkere, raskere, større eller har bedre kondisjon enn du hadde for ett år siden er det på tide å finne ut av hva som er galt. For hva er tross alt vitsen med treningen hvis du ikke merker noen forandringer på kroppen? Helsegevinsten sier du? Yes - det er vel og bra, men jeg kan garantere deg at motivasjonen til å dra på trening og holde det gående over tid forsvinner dersom du står på stedet hvil.

Hva gjør du galt?

Det først som må på plass hvis du ønsker å oppnå de virkelig store resultatene er en fullstendig spesifikk målsetting. Dersom du ikke vet hva det innebærer anbefaler jeg deg å lese her for å finne det ut. Når målet er satt og du er klar for trening må du skaffe deg et treningsprogram. Strengt tatt MÅ du ikke, men hvis du ikke følger et program har treningen en tendens til å bli preget av svært liten grad av disiplin, tunge løft og progresjon. De fleste som trener har ikke et opplegg de 100% ærlig kan si de følger til punkt og prikke. De fleste har heller ikke spesielt gode resultater med treningen. Finnes det en sammenheng? Ja - mest sannynlig. De som trener uten et program kommer på trening og tenker "hva skal jeg trene idag?", mens de som har ett opplegg sitter i garderoben og psyker seg opp til dagens tunge markløft, etterfulgt av pullups og ro-øvelser. Forskjellen er at den sistnevnte gruppen er "in the zone". De vet hva de skal. De har en plan og de holder seg til den. Er du en av disse er du allerede et langt steg foran den gjennomsnittlige mosjonisten og et kort steg nærmere målet.

Har du fulgt treningsopplegget ditt over lengre tid, men ikke klart å øke vektene og bli sterkere?

Finn en nytt program! Alt du finner av gratis treningsprogrammer på nettet er ikke sydd sammen for å passe din kropp, det er laget for og tilpasset slik at de fleste kan gjennomføre det. Noen fungerer utmerket, men for de aller beste resultatene må du få tak i et program som tar hensyn til:
1. Dine nåværende eller tidligere skader
2. Ditt mål
3. Din erfaring med trening i forskjellige former
4. Din nåværende fysiske og psykiske tilstand(sykdommer, medisiner etc.)
5. Hvor mye tid du har til trening(Det hjelper ikke å si til deg selv at du skal trene 4 dager i uken hvis du uansett bare ender opp med 2)
6. Din bevegelighet i muskulatur og mobilitet i ledd.

Alle er ikke skapt for å utføre øvelser som knebøy og markløft. Det spiller ingen rolle hvor fantastisk bra øvelsene er så lenge du ikke får de til riktig. En øvelse er ikke bedre en personen som gjennomfører den. Sørg derfor for at øvelsesutvalget i ditt program er basert på hva du er i stand til å gjennomføre, ikke kompisen din eller en annen du kjenner.

Riktig kosthold er essensielt

Mange mener at kostholdet utgjør omtrent 80% av treningsresultatene. Jeg mener det er avhengig av hva målsettingen er. Trener du for fettforbrenning/vektnedgang er kostholdet 100% av resultatene du oppnår av den enkle grunn at du kan trene så mye du vekter du vil, løpe så langt du vil og være så mye fysisk aktiv du bare vil - vekten rikker seg ikke før du spiser lite nok til at du ligger i kaloriunderskudd. Ved et mål om økt styrke og muskelmasse er det litt annerledes. Det er mulig å bli sterkere mens du ligger i kaloriunderskudd. Det er til en viss grad mulig å øke muskelmassen ved kaloriunderskudd, men for å ha best forutsetninger og for å oppnå nettopp det denne artikkelen handler om - de råeste resultatene, er du helt nødt til å sørge for å få i deg nok mat. Her er det mange som feiler. Det er mulig du synes du spiser mye mat, men så lenge du ikke går opp i vekt er det ikke nok. Mange av de som ikke oppnår fremgang er der de er fordi de ikke spiser nok mat. Spis mer!

Kostholdet bør i all hovedsak bestå av så mye ren mat som mulig. Ren mat innebærer at maten ikke er bearbeidet og at den er rik på viktige næringsemner som protein. Tenk proteinrikt ved alle måltider du inntar. Uansett målsetning bør du prøve å holde inntaket av mat til naturlige matvarer fra komplette proteinkilder. En matvare er en komplett proteinkilde dersom den dekker mengden essensielle aminosyrer til å dekke nødvendig proteinsyntese i kroppen. Egg er en av de mest komplette matvarene vi kjenner til, men kjøtt, fisk, fugl, nøtter, havregryn er alle gode alternativer når du skal nå ditt potensiale. Noen ganger må det annen mat enn nevnt til for å sikre fremgang i enkelte idretter. Styrkeløftere er for eksempel avhengig av å ligge i et forholdsvis høyt kalorioverskudd for å prestere optimalt, og for en stor muskuløs mann på 100kg skal det enorme mengder mat til for å dekke kaloribehovet. Å spise for eksempel 5000 kalorier av kun naturlig, ren mat er tøft dag ut og dag inn. Løsningen er derfor å ty til kaloririk mat og drikke for å dekke behovet. Helmelk eller en proteinshake kan være en enkel og rask vei å få i seg ekstra kalorier dersom det finnes behov for det.

Du må gjøre det du skal

Neste gang du tar deg selv i å fantasere om dine sportslige drømmer eller treningsmål, ta et skritt tilbake og vurder hvorvidt du gjør det du trenger å gjøre for å komme dit du vil være. Setter du av en time iløpet av dagen din til trening eller tillater du å la tiden fylles med andre forpliktelser som umulig er viktigere en helsen din? Det finnes ingen enkel måte å komme dit du ønsker å være. Det eksisterer ingen magisk pille. Det krever vilje, tid, detaljert tilrettelegging og tilpasning av hva som må gjøres på kort sikt for å oppnå noe bedre på lengre sikt. Det finnes ingen unnskyldninger. Ødelegger jobben, mannen eller familien for dine muligheter til å ta din helse på alvor - bytt det ut!

Hva er oppskriften bak de som lykkes og oppnår det store?

1. De er dedikerte.
2. De gjør alt det de skal og ingenting av det de ikke skal.
3. I deres hodet er å mislykkes ikke engang en baktanke - de SKAL få til de de vil.
4. De sprenger nye grenser og visualiserer målet.

Det spennende er at dette gjelder nært sagt alt - ikke kun trening. Alt for mange gir opp, og den triste sannhet er at likegyldigheten inntreffer. Likegyldighet er fryktelig skummelt i form av at du starter å finne deg i at ting ikke går som det skal. Skal det virkelig være slik? Skal du gi opp drømmen og det store målet fordi ting ikke alltid går som det skal? Har du et hodet som vil lykkes vet du allerede svaret.

 


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.

Kostholdet bestemmer dine resultater

Kosthold19.05.2015279

Det er kostholdet som bestemmer resultatene og helsen din.
Resultatliste fra Norway Open 2014.
Marte Elverum forlater juniorårene med jubelrop og rekorder i alt!

Kostholdet bestemmer dine resultater

Kosthold19.05.2015279

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!