Sannheten om karbohydrater

Kosthold19.08.2011Isabella Hanne Martinsen0

Lavkarb-bølgen har tatt verden med storm, og mange kaster seg på trenden. Men er det virkelig så effektivt som ekspertene skal ha det til?

Det ser ut til at mange ikke setter seg inn i hva karbohydrater egentlig er, de fleste har bare innfunnet seg med at de er farlige og noe vi bør holde oss unna. Sannheten er den at karbohydrater er en kilde til energi, og særlig aktive mennesker bør ha et visst antall gram karb per dag, for å holde energinivået oppe og kunne få best mulig utbytte av treningen. Det primære drivstoffet til hjernen er glukose, noe den trenger minst 100g av per dag for å fungere optimalt, og det får den lettest tilgang på fra karbohydrater. Dersom karb ikke er tilgjengelig, vil kroppen omdanne protein til karbohydrater og bruke det som drivstoff. Det vil si at kroppen havner i en ketogen tilstand. Ketogene dietter kan føre til en kjemisk ubalanse i kroppen, og man kan oppleve ulike bivirkninger som hodepine, svimmelhet, utmattelse og dårlig ånde.

Det mange ikke er klare over er at karbohydrater er essensielt for at kroppen skal kunne forbrenne fett, og forbrenningen vil kunne gå ned dersom kroppen ikke har tilgang på karbohydrater. Her vil nok mange argumentere, og påpeke at folk går ned i vekt på lavkarbo, og ja, det gjør de. Men det er først og fremst fordi fett er såpass mettende at de ikke spiser like mye, og dermed havner i et kaloriunderskudd på slutten av dagen, noe som fører til vektnedgang. I tillegg binder karbohydrater vann, så det er logisk at når man kutter de helt fra kosten, vil mye av vektnedgangen være væsketap og ikke nødvendigvis en reduksjon i fettprosent. Dette er årsaken til at mange går raskt ned i vekt på lavkarb, men opplever at fremgangen stopper opp etter en stund.

En ting er at voksne selvstendige mennesker prøver ut denne måten å spise på, men det er urovekkende at stadig flere unge, særlig da tenåringer i vekst, ønsker å slanke seg med denne metoden. Er man i vekst bør man ha tilførsel av alle de tre næringsemnene, og dersom vekten er et problem, bør man heller kutte ut åpenbare syndere i kostholdet og øke aktivitetsnivået. Det finnes både sunne og mindre sunne karbohydratkilder, det gjelder bare å tenke seg om og gjøre klokere valg i kostholdet.

 

Ikke enig? Lavkarbo artikler i Treningsforum 

I gjeldende utgave av Treningsforum har vi to artikler om lavkarbo dersom du vil se forslag til måltider og lære deg mer om lavkarbo og en annen mer dyptgående artikkel om Low Carb High Fat (LCHF). Kjøp Treningsforum på Narvesen eller bestill abonnement for å få deg mer kompetanse om lavkarbo.

 

 

 

 

 


Den mest populære dietten i USA

Kosthold08.05.201915

Dette er en motediett som tar helt av i USA og det med god grunn.

Rødlig mini ostekake

Kosthold10.02.20175

Glutenfri, lavkarbo og nydelig ostekake.
Hva skjer med hormonene i kroppen dersom du spiser for lite karbohydrater?
Er det positiv eller negativ trend med antall som får diabetes?

Den mest populære dietten i USA

Kosthold08.05.201915

Rødlig mini ostekake

Kosthold10.02.20175

Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!

5 proteinrike smoothies

Kosthold27.06.2021431

La deg friste av proteinrik dessert-smoothie og sjokolademilkshake.

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Sunn og kjapp mat på farten.

Kardio eller styrketrening først?

Trening27.04.2021353

Hva bør du trene først for optimal effekt?