Intervju: Arne Kestilæ

Intervju13.12.2004Joachim Pedersen0

Fortell litt om deg selv
Jeg er en 36år ung og meget lykkelig gift mann, bosatt på Melhus i sør Trøndelag. Mitt andre hjem for meg og min kone er kaliber Gym på tiller. Har alltid mange jern i ilden så døgnet skulle helst vært på 48timer, minst. Mye av tiden går selvfølgelig til å være med familien min, også må en jo prøve å ta vare på vennene noe som jeg er altfor sløv med. Av interesser kan nevnes: det meste av idrett, jakt, fiske, friluftsliv generelt er jo medisin for kropp å sjæl: men det blir dessverre alt for litt liten tid til det.

 

Fortell litt om din treningsbakgrunn?
Begynte vel som de fleste andre gutter med fotball og håndball ved 6 - 7 års alderen. Har også prøvd meg på skyting, orientering og langrenn. Fra jeg var en 10 til rundt 15 års alderen var det skytingen som opptokk mest tid. Har en del fine plasseringer å vise til der. Men fra jeg var ganske så ung, kanskje en 12,13 år så var jeg fascinert av muskler. Husker jeg kjøpte inn på med fjærer en skulle bøye på osv, og om det var en stor stein eller lignede som kom på min vei, ja så måtte jeg jo se om en klarte å løfte på den. Som 16 åring bestemte jeg meg for å investere i vekter, plutselig var mitt lille gutterom forandret til ett gym til min mors store fortvilelse. På den tiden fantes det ikke noe gym i Vadsø så jeg hadde jo ikke noe valg, hehe. Når jeg ble 18år flyttet jeg fra Vadsø til Rogaland, husker jeg begynte å trene på samme gym som nå avdøde (strongmann) Torkel Ravndal trente på, det var stort gitt. Trente også med atletklubben på Sandnes en stund, der blant annet Europameter i styrkeløft Børge Øvrebø trente. Børge gav meg en veldig inspirasjon til å fortsette, som person og utøver er han helt unik. Så treningen min har egentlig alltid vært mer styrke basert en byggings relatert. Fra jeg var 22 år og i en periode på ca 5-6 år var det karate som opptokk mest tid, trente da ca 17t i uka for jeg måtte jo ha min dose på gymmet også. Etter dette så har det kun vært styrke trening. Inntil for ca 1 år siden, da begynte jeg å min kone å trene på kaliber. Der var det mange som nettopp hadde debutert i bygging noe som førte til at jeg også fikk lyst til å prøve meg. Hadde jo aldri før vært skikkelig deffet, så jeg var veldig spent på hva som kom til synet under spekklaget ;-) Ble vel egentlig veldig overrasket , men æ må ærlig innrømme at æ ble litt bekymret ettervert som vekta gikk nedover. Men så begynte markeringene å komme så da var alt så meget bedre, hehe.

Hvor høy er du og hva veier du?
Jeg er 180 cm høy og veier offseson ca 90-100 kg og i konkurranse ca 83 kg.

Hvordan du legger opp treningen din?

Trener 4-splitt.
Man: Bryst-Biceps
Tirs: Cardio-45min
Ons: Bein-Mage
Tors: Cardio-45min
Fred: Skuldre- Triceps
Lør: Fri
Søn: Rygg-mage-legg

Har som sagt alltid kjørt veldig tungt med få reps, men nå legger jeg opp til flere reps men kommer fortsatt til å kjøre det remmer å tøy klarer.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut i ditt liv?
Står opp kl 06, går på jobb, trening, familie, eventuelt besøk etc, finner køya som regel alt forseint ca kl 01-02. Spiser 6-7ganger i mellom alt dette.

Fortell litt om hvordan du spiser, både før konkurranser og resten av året?
Offseason spiser jeg vanlig god gammeldags norsk mat og ligger på ca 3000- 6000 cal. Når jeg begynner på diett starter jeg på 3500 cal å ender helt nede på ca 1700 cal. Prøver å ligge på 4g protein pr kg kroppsvekt pr dag gjennom hele året.

Bruker du kosttilskudd?
Kjører på med del vitamin/mineraler ,kreatin, glutamin og proteiner særlig når jeg er på diett. Prøver å spise mest mulig god gammeldags norsk mat off-season.

Hva er dine beste løft med vekter?
Prøver å la være med det der max løft tullet, men klarer ikke helt å la være, hihi: Benk:195kg (God kjent. Uten skjorte) 220kg med ryggen i 830grader :
Bøy : 3 X 310kg
Mark.: 285kg

Hva er dine fremtidsplaner med tanke på trening og kroppsbygging?
Gir bonngass frammover nå, så for en se hvor en havne til slutt: Litt må en jo kunne holde hemmelig her:

Hva er dine mål for fremtiden?
Satser på å kunne stille knallhard til neste høst og så får vekta vise hvilke klasse det blir. Håper samtidig på å forbedre meg resultatmessig, så det vil med andre ord si at jeg må klare førsteplass ;-)

Har du noen forbilder eller inspirasjonskilder du vil nevne?
Arnold Schwarzenegger har vel vært det man kan kalle for ett forbilde i ungdommen, men har vel aldri hatt noen helt store forbilder nei. Men det er veldig mange jeg kunne ha nevnt i den sammenhengen vist man først snakker om idrettstjerner. Den listen ville ha blitt veldig lang.

Du trener og spiser etter faste mønstre. Dette må da kreve mye viljestyrke? Hvordan klarer du å holde motivasjonen oppe?
Har trent siden fødselen: så det er vel heller verre å ikke trene en dag. Når det gjelder mat så sier jo kroppen ifra om hva den vil ha, gidde ikke stappe i meg masse dritt for så å være i dårlig form dagen derpå: oki, av og til JA.

Har du noen tips til andre som har lyst til å prøve seg selv innenfor kroppsbygging?
Ja en hel masse, men noe av det viktigste er å ha tålmodighet du blir ikke stor over natten. Tenk på hva du spiser og sørg for at du for nokk hvile. Fokuser på å få kontakt med den muskelen du trener, ikke på hvor mye du klarer å løfte ;-) Tren tungt og med litt færre reps på baseøvelsene som bla knebøy, benkpress og markløft men ikke før du har lært deg disse øvelsene skikkelig. Sett deg korte delmål og oppnå disse først. Gjør bruk av riktig treningspartner. Det har utrolig mye å si, i hvert fall for meg. Jeg trener i dag med min kone, Heidi. Ikke vær redd for å spør om hjelp, alle har vært nybegynnere en gang.

Hvordan ser livet ditt ut om 20 år?
Om 20år da er jeg 56år, så da har jeg vell en bråte av barnebarn som vil ha bestefar med på trening, hehe så en må jo bare holde formen: Er forhåpentligvis enda aktiv da.

Til slutt
Jeg vil takke min aller beste venn og treningspartner, min kone, Heidi. Uten hennes støtte hadde jeg aldri vært der jeg er i dag. Hun er med på å motiverer meg til å fortsette når det står på som verst i denne ekstremsporten. Så en takk til alle på kaliberGym for å være med på å skape det gode treningsmiljøet som er på gymmet. Stå på folkens ;-)

 

Arne Kestilæ er også medlem i vårt forum under nicket Kessi.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Kun 8 kilo mellom bildene

Intervju25.04.2013594

Andreas Gulbrandsen kom i superform.

Greske Andreas Santorinios er klar

Intervju21.03.2013135

Se bilder og intervju.
Se videointervju

Linda Antonsen (38) klar for VM

Intervju06.12.2012132

Linda Antonsen deltar i Bodyfitness.

Kun 8 kilo mellom bildene

Intervju25.04.2013594

Greske Andreas Santorinios er klar

Intervju21.03.2013135

Omvendt curl

Trening11.11.2019143

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!
Her gir vi deg en full guide på hvordan legger du på deg muskelmasse trygt og raskt.

Derfor er havregryn bra

Kosthold07.11.20191763

Havregryn til folket.