Restitusjon - hva er siste nytt?

Trening14.12.2011Martin Norum0

Idrettsutøvere går ofte langt for å beskytte muskulatur og restituere seg fra anstrengende trening, men det har vært lite studier på hvilke metoder som faktisk er effektive.

Nå har en studie publisert 7 desember i det nettbaserte tidsskriftet PLoS ONE rapportert at løpere drar mer nytte av helkroppskryoterapi sammenlignet med infrarød stråling eller ingen form for "behandling". Helkroppskryoterapi er en form for kuldebehandling hvor man utsetter hele kroppen for ekstrem kulde. I løpet av tre minutter senker man kroppstemperaturen ved hjelp av flytende nitrogen til helt opp mot minus 130 grader C. I studiet ble deltakerne utsatt for temperaturer opptil - 110 grader C. Studiet var ledet av Christophe Hausswirth fra National Institute og Sport.

I studiet ble 9 veltrente løpere testet for hver av de 3 restitusjonsmetodene for å kontrollere for individuelle forskjeller i muskelskader og restitusjon. Forskerne fant at kryoterapi ga den beste effekten. Ifølge Dr. Hausswirth er behandlingsformen effektiv for å gjenopprette muskelstyrke fort etter trening, samt skape raskere restitusjon og mindre smertefølelese. Dette er gode nyheter for toppidrettutøvere som er avhengig av at hver minste detalj rundt prestasjonen er under kontroll. Selvom ikke mange vanlige mosjonister har tilgang på dette pr. idag spår jeg brukten av kryoterapi en lys fremtid hos fremtidige kompetansesentere og andre instanser der idrettsprestasjon tas på alvor.

Sjokolademelk etter trening for raskere restitusjon

En ny studie(som ikke er publisert enda) sammenlignet effekten av lav-fett sjokolademelk og en vanlig karbohydratholdig energidrikke på restitusjonen hos tredje divisjons fotballspillere. 5 gutter og 8 jenter som alle var i en oppkjøringsperiode til ny sesong deltok i studiet. Mellom morgen og kveldsøktene inntok utøverne en mengde sjokolademelk som ga 1 gram karbohydrat pr. kg kroppsvekt eller et tilsvarende volum av energidrikke. Etter økt nr. 2 på ettermiddagen gjennomførte de et løp til utmattelse for å se på tiden de brukte. Det var ingen signifikante forskjeller i løpstiden mellom gruppene. For guttene viste det seg likevel en trend der de kunne løpe lenger før total utmattelse inntraff når de hadde drukket sjokolademelk. Resultatet av studiet er derfor at sjokolademelk er like god eller bedre enn vanlige energidrikker til å restituere mellom treningsøkter.

 Referanser:
(1) Hausswirth C, Louis J, Bieuzen F, Pournot H, Fournier J, et al. (2011) Effects of Whole-Body Cryotherapy vs. Far-Infrared vs. Passive Modalities on Recovery from Exercise-Induced Muscle Damage in Highly-Trained Runners.
(2) The effects of low fat chocolate milk on postexercise recovery in collegiate athletes. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22080318

 


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!