Sunne mat alternativer?

Kosthold10.01.2012Martin Norum0

Mange vet ikke dette, men før 1979, var det ingen retningslinjer for hva slags matvarer helsemyndighetene i Amerika anbefalte innbyggerene å spise. Så hvor skulle vi være nå uten en matpyramide?

På 1950-tallet utviklet en forsker ved navn Ancel Keys en teori om at visse fettstoffer var en viktig årsak til hjertesykdom. Selv om støtten for denne teorien var svak, skulle det etter hvert bli bakgrunn for ernæringsmessige anbefalinger for hele landet. Dette ledet til teorien om at kolesterol og mettet fett forårsaker hjertesykdommer, og for normale mennesker uten dybtgående kunnskap var det lett å hoppe på at kolesterol og mettet fett også fører til vektøkning og fedme.
Så den amerikanske regjeringen besluttet å gå til aksjon for den uskolerte befolkningen og redde oss fra snarlig død og fedme.
Resultatet? Siden 1979, da regjeringskomiteen gjort den første "Dietary Guidelines for Americans," har vi blitt oppfordret til å spise mindre animalsk fett, mindre kolesterol og mer korn. Og det gjorde vi ganske vellykket; Vi begynte å følge retningslinjene vi ble anbefalt og har de siste 30 årene fulgt en lav-fett måte å spise på. Her er et diagram over hvordan dietter har endret seg de siste 100 årene.

Vi gjorde en ganske god jobb. Vi har spist mindre fett, mindre biff, mindre svinekjøtt, og mindre melkeprodukter (frykt smør!) Samtidig, vi har spist mer kylling og drastisk mer soya olje (sunt fett ikke sant?).

La oss se på den neste grafen for å se hvilke utrolige helsefordeler vi har fått som et resultat av disse flotte rådene:

Hvem kan fortelle meg når fedmen tok sats og virkelig begynte å stige? Oi, 1980 ... men det er da vi fikk alle gode råd om å spise mindre animalsk fett, mer korn og mer vegetabilsk olje!

Så hva kan vi ta lære fra dette? Et par ting:
1. Å spise mer soya olje var en dårlig idé.
2. "Sunne fullkorn" er kanskje ikke så sunt likevel.
3. Kanskje animalsk fett og rødt kjøtt ikke var det store problemet likevel.

Tall to og tre her kunne vært tema for flere artikler alene. Men for nå, la oss bare se på én, soyaolje. Du har sikkert hørt om "hjerte-sunt" fett. Også kalt flerumettede fettsyrer. Disse inkluderer soyaolje, rapsolje, maisolje, og peanøttolje. Det høye inntaket av omega-6 fettsyrer er en av de mest dramatiske endringer i det amerikanske kostholdet siden 1909 med et spesielt stort hopp etter 1970.

Grafene ovenfor antyder at flerumettede fettsyrer ikke er spesielt bra for oss og at vi har blitt lurt til å bli overvektige. Hva vi ser på er epidemiologiske data, som bare kan vise sammenhengene. Vi kan se at på samme tid som vi begynte å spise mye mer flerumettede fettsyrer så vi en påfallende økning i fedme. Igjen - dette viser kun en sammenheng, ikke årsak og virkning. Så la oss se på et par studier av mer direkte bevis for hvorfor vi bør unngå flerumettede fettsyrer i kostholdet vårt hvis vi ønsker å holde formen, ha lav fettprosent og six-pack inn i alderdommen.

Studier på rotter og mennesker viser at mer omega-6 = mer fett

I en studie(2) spiste tre grupper med rotter dietter med like mengder fett, protein og karbohydrater. Den eneste forskjellen var bare i type fett de spiste. En gruppe hadde beef (lav omega-6), olivenolje (moderat omega-6), og den tredje hadde saflorolje (et tonn av omega-6). Sammenlignet med biff gruppen, økte rottene som spiste olivenolje 7,5% i total kroppsvekt, og gruppen som fikk saflorolje økte 12,3% i total kroppsvekt. Jo mer omega-6, jo fetere ble de.
I en annen studie(3) ble 782 menn delt i to grupper som spiste samme mengde kalorier i 5 år. Den eneste forskjellen mellom de to gruppene var at den ene gruppen spiste animalske fettstoffer, mens de andre spiste vegetabilske oljer (svært høy konsentrasjon av omega-6). Sammenlignet med gruppen som spiste animalsk fett, hadde gruppen som spiste vegetabilsk olje en konsekvent økning i kroppsfett og kroppsvekt.Ved slutten av studien veide de som spiste vegetabilsk olje 5% mer i gjennomsnitt.

Norge har stort sett alltid fulgt Amerikansk ernæringsråd sine anbefalinger, og det gjør vi fremdeles. Finnes det bedre alternativer?
Jeg sier ikke at omega-6 er den eneste årsaken til fett gevinst, bare at det er en betydelig faktor. Begrens inntaket av vegetabilske oljer og vær ikke redd for animalsk fett.

Artikkelen er opprinnelig skrevet av Tyler Simmons, og er med tillatelse gjengitt.

Referanser:
(1) Changes in consumption of omega-3 and omega-6 fatty acids in the United States during the 20th century. Am J Clin Nutr. 2011 May;93(5):950-62.
(2) Dietary lipid profile is a determinant of tissue phospholipid fatty acid composition and rate of weight gain in rats.
(3) Composition of lipids in human serum and adipose tissue during prolonged feeding of a diet high in unsaturated fat

 


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Advarer mot norske kostholdsråd

Kosthold07.01.2015130

Lavkarboeksperter advarer mot norske kostholdråd.

Er makrell i tomat egentlig sunt?

Kosthold30.07.20181615

Nå har forskerne funnet ut om makrell i tomat faktisk er sunt eller ikke.
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

Velg riktig type fett

Kosthold22.05.2012274

Fettsyrer er ett viktig næringsstoff.

Advarer mot norske kostholdsråd

Kosthold07.01.2015130

Er makrell i tomat egentlig sunt?

Kosthold30.07.20181615

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!