-Tøyer dere ut?

Trening06.03.2019Joachim Pedersen0

Er det viktig å tøye ut etter trening?

Eksempler på dette kan være spørsmål som:"styrketrening og kardiotrening - bør dette trenes på samme dag?", "Tøyning og utstrekking - er dette nødvendig og betyr tøyning og strekking det samme?" Mange brukere av forumet tar opp spørsmål som skaper vettuge og lærerike diskusjoner og vi ønsker å delta mer aktivt i disse diskusjonene. Du har muligheten til å få spørsmålet ditt "opp i dagen" ved å tillate oss å bruke det som utgangspunkt for våre artikler slik at flere lesere kan ta del i ulike aktuelle spørsmålsstillinger vedrørende trening, ernæring og andre diskusjonstemaer.
Vi kan selvfølgelig ikke ta opp alle spørsmål, men vil bestrebe oss på å løfte fram både generelle og spesifikke spørsmål og diskusjonstemaer. Dette håper vi på vil bidra til økt kunnskap til våre lesere.

Tips oss gjerne med ditt eller andres innlegg på post@treningsforum.no og kanskje dette vil publiseres på forsiden.

Spørsmålet:

Innsendt av Bro:
"Heisann.
Tøyer dere ut etter styrketrening? Har fått meg med noen artikler hvor det sies at feks tøying etter tung styrketrening ikke er bra osv hvor tøying bør gjøres på egne dager. Hva er deres erfaring?

Grunnen til at jeg også nevner det er fordi en kompis av meg sverger til at etter han begynte de siste månedene å tøye på egne dager, så har han økt drastisk i styrke samt muskelvekst. OG jeg skal love deg de forandringene på han er utrolige, ettersom jeg kjenner han ganske godt. Han mener da at det har vært tøyinga som har vært grunnen.

Et eksempel: han lå fast på ca 90 - 95 kg x 8- 12 reps i benken, men på de ca 2-4 siste mnd har han klart å øke til å klare 130 kg x 8 reps i benken.

Det samme gjelder knebøyen hans, hvor han økte fra 120 kg til 150 kg.

Han spiser det samme tror jeg, eneste er at han har blitt mer markert og gått opp noen få kg opp ivekt.

Men som sagt, han sverger til tøying.

Noen andre med erfaring? Ønsker å høre andre med flere erfaringer."

Svaret:

Vårt svar fra PT-Rita:
"Jeg mener at tøying etter styrketrening er bra og nødvendig. Dersom man trener tungt og intensivt kan tøying bidra til å dempe muskelverk/stølhet. Imidlertid har vi en tendens til å strekke ut umiddelbart etter trening mens det fremdeles er "pump" i muskulaturen. Det kan lønnne seg å vente til trykket har gitt seg litt for deretter å tøye/strekke muskulaturen. Det er ikke helt entydig hva som skjer når vi får muskelstølhet men strekking/tøying kan bidra til å dempe disse ettereffektene sammen med rikelig inntak av næring og væske etter trening. Generelt kan man tøye mellom økter, men pass på så det ikke oppstår strekkskader fordi muskulaturen ikke er varm. Strekking og tøying bidrar til fleksibilitet i bevegelser og kan bidra til at muskulaturen ser "fyldigere" ut. En tram muskulatur får oss til å "krype" litt sammen. F.eks ses det lett på de som trener bryst langt mer enn øvre del av rygg og som samtidig aldri strekker ut muskulaturen - de får den litt krumme holdningen."

Hva mener du?

Svar i forumet og del din kunnskap med resten og bidra med å skape en fornuftig og saklig debatt.

 

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Tøying er ikke så dumt likevel

Trening28.02.201747

Dette er fordelene med tøying. Hvis du ikke tøyer er det på tide å komme i gang.
Vil du ha større, mer definerte og sterkere hamstrings? Her er øvelsene og tøyingen du bør teste.

Slik unngår du stølhet

Trening05.11.2012135

Lei av å bli støl? Les her!

Effektiv oppvarming

Trening20.03.20071

5 minutters på tredemølle og vanlig tøying er ikke optimalt.

Tøying er ikke så dumt likevel

Trening28.02.201747

Slik unngår du stølhet

Trening05.11.2012135

Kan man påvirke forbrenningen?

Kosthold22.05.2019272

Les om disse interessante studiene.
Hvis du vil ha større biceps burde du lese denne.

Du vet du trener for mye når...

Trening20.05.20191991

Les denne gullkorn historien. Kjenner du deg igjen?
Mange mennesker sliter med kneproblemer, og kvier seg for å utøve intervalltrening.
Julius Maddox er en skikkelig kraftkar. Han løfter 272 kg i benkpress hele 8 ganger.