Derfor burde du ikke sitte å trene

Trening07.05.2012Martin Norum0

All fysisk aktivitet er flott - spesielt i en verden der overvekt er et stadig økende problem. Likevel finnes det trening som er "smartere" og mer effektivt en annen trening.

Vi sitter mer enn du tror

Du har sikkert hørt den kjedelige reglen om at vi må trene mer fordi vi har stillesittende jobber og pådrar oss både livsstilsykdommer, muskel og leddplager og til og med fungerer dårligere mentalt som følge av dette. Ligger det noe i dette utsagnet? Sitter vi virkelig så mye? La oss se:

Du står opp
Du SITTER og spiser frokost
Du SITTER og kjører bil til jobben
Du SITTER 4 timer foran PCen
Du SITTER og spiser lunsj
Du SITTER nye 3-4 timer foran PCen
Du SITTER og kjører bil fra jobben
Du SITTER og kjører bil til butikken, går rundt å handler mat.
Du står og lager mat
Du SITTER og spiser middag
Du SITTER i sofaen og ser på TV/PC
Du sover
Det finnes naturligvis avvik, men dette er en helt normal dag for Ola Nordmann. Man kan stille seg spørsmål om sittende trening på toppen av dette vil være positivt. Sannsynligvis kan vi være enige om at det begynner å bli nok sitting?

Selv om sittende trening kan frembringe gode treningsresultater og fungerer for mange er budskapet at du skal se at du bør gjøre mer av aktivitetene som medfører at du faktisk bruker kroppen som enhet fremfor å gjøre isolerte bevegelser der du sitter. Vi er ikke skapt for å sitte så mye som vi gjør idag, og det er mildt sagt behov for å rette opp i denne ubalansen.
En endring kan gjøres ved å bruke frivekter når du trener styrketrening, å stå mest mulig når du sykler/er på spinning, og gjøre enda mer av annen aktivitet der du ikke sitter.

 


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Hva skjer med muskelmassen, styrken og utholdenheten hvis du tar pause 1 mnd. eller 3 mnd. og lenger?
Det er bedre alternativer enn tredemølle og sykkel til oppvarming. Dette er den perfekte oppvarmingen!
Spiller poden din altfor mye? Dette kan være løsningen på å slå to fluer i en smekk.
43 år gamle Rolf Gustavsen har vært topptrent over halve livet sitt og han holder koken fortsatt.
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!