Intervju: Even Opsal

Intervju29.12.2005Joachim Pedersen0


 

Fortell litt om deg selv
Navn: Even Opsal
Alder: 18
Skole: VK2 Allmen
Interesser: Kroppsbygging, snowboard o.l
Sivilstatus: Kjæreste
Sponsor: www.norkost.no

Tja, jeg er en gutt på 18år, fritiden min går mest til kjæresten min, jeg bruker den ellers på skolearbeid, være med venner og prøve ut nye sporter som jeg er veldig glad i, men byggingen forlater jeg aldri. Den er jeg hekta på for livet om man skal kunne si det slik.

Hvor høy er du, hva veier du og hvor lenge har du trent?
Jeg er 173,5cm, per dato veier jeg rundt 80kg. Når jeg var på NM i år så var jeg nede i 66,1kg (sceneform). Jeg har nesten ingen treningsbakgrunn fra før jeg startet på treningsstudio, jeg spilte litt golf i 2år før jeg startet. Jeg har drevet med vekttrening siden jeg var 15år gammel, kroppsbygging med mål mot konkurranse gikk jeg over til for 1 ½ år siden. Så jeg har 3år med trening bak meg, ikke mye, men det er en bra start da.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut i ditt liv?
0625: våkne, dusje spise frokost
0800: skole
1000-1100: spise lunsj 1
1330: spise lunsj 2
1510: ferdig på skole
1600: trene eller dra hjem
(1800: ferdig og trene) + spise mitt 4måltid
2000: lekser og spise et 5måltid
2245: spise kvelds og legge meg.

Hva fikk deg til å begynne å trene?
Det som fikk meg til å trene var at en kompis av meg som drev med judo dro meg ned på vektrommet han hadde for å se på når han trente litt. Han fikk meg til å se på bilder av byggere og jeg ble vel smått som sikkert hekta på det med å løfte vekter. Rett før jeg ble 15 startet jeg å trene med han og når jeg ble 15 startet jeg på gymmet jeg har vært på siden jeg startet.

Er du fornøyd med framgangen du har hatt?
Jeg er ganske fornøyd med tanke på hvor laber jeg har vært med kosten i perioder, alt kan selvsagt bli bedre. Jeg ser nok tilbake på perioder og skulle ønske jeg var mer seriøs i den tiden, men det kan ikke forandres på.

 


Hvordan trener du?
Jeg trener et Doggcrapp sine treningsprinsipper og har trent etter det i langt over 1 år og er stor fornøyd med det.

Hvilke øvelser er dine favoritter for følgende muskelgrupper
-Bryst: Decline Benk Press med stang
-Skuldre: Press bak Nakke i smith
-Triceps: Small Benk Press
-Biceps: Stang Curl
-Rygg: Rack Chins bak nakke og foroverbøyd roing
-Forside lår: Knebøy
-Bakside lår: Lår Curl
-Legger: Hater legger da, men stående tåhev
-Mage: Hengende benhev

Hvordan spiser du?
Jeg spiser ikke noe spesielt fast, men spiser kyllingfillet, karbonadedeig, fisk, ris, havregryn, rapsolje, nøtter, brød m.m

Bruker du kosttilskudd?
Jeg er sponset av www.norkost.no så alt jeg bruker er derfra. Jeg bruker proteinpulvere helt fra dymalink og reflex. Ellers bruker jeg zma, cee, multivitaminer og mineraler, omega 3 tilskudd.

Hvilket kosttilskudd vil du anbefale til andre og hvorfor?
Jeg vil anbefale proteinpulver og kreatin. Disse to har hjulpet meg mye, spesielt har proteinpulver hjulpet meg og holde kosten oppe på et bra nivå siden det har gjort det lettere for meg pga den dårlige tiden jeg har i løpet av dagen.

 


Hva er dine beste løft med vekter?
6rep på 110kg i decline benkpress
8rep på 130kg i dype knebøy
4rep på 170kg i markløft (med reimer)
8rep på 50kg i stang curl

Har du noen forbilder?
Jeg har ingen spesifikke forbilder, men er sterkt fasinert av Dave Henry og Shawn Ray.

Hva motiverer deg?
Min største motivasjon kilde er kjæresten min Maria som alltid får meg til å smile når ting går tyngst på trening, ellers er fremgang i styrke og masse en veldig sterk faktor. Jeg har også mitt deffe motto da: Ima rip this shit till my bone collapse - Nate Dogg. Jeg brukte det hele deffen og jeg kollapset et par ganger på tredemøllen etter noen bentreninger, men det var bare mer motiverende!

Hva gjør du for å komme i form?
Jeg bruker en høy protein, lav karbo, lav fett diet og er 100% strickt på den. Jeg jukser aldri på diet, jeg bruker mye kardio, spesielt om morgen og etter trening, men dette er kun på diet nesten. Jeg er utrolig lat med kardio på bulk

Har du noen tips til enkle og sunne måltider?
Tunfisk og sursøt saus er alltid en klassiker. Egg med grovt brød er også ganske raskt og sunt. Jeg kan nok holde på lenge med dette så gir meg med disse to.

Hvilke muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Det må være armer, mage og forside lår. Ryggen er utrolig bra i offseason, men jeg mister masse på diet.

Hva er ditt treningstips til nybegynnere
Les mye, tren med fornuft, spis mye, sov mye og ikke hør på mer enn en person når det gjelder treningen din og sørg for at dette ikke er en gymrotte som ikke vet noe.

Even er også medlem i vårt forum under nicket Big Boy.



Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Kun 8 kilo mellom bildene

Intervju25.04.2013594

Andreas Gulbrandsen kom i superform.

Greske Andreas Santorinios er klar

Intervju21.03.2013135

Se bilder og intervju.
Se videointervju

Linda Antonsen (38) klar for VM

Intervju06.12.2012132

Linda Antonsen deltar i Bodyfitness.

Kun 8 kilo mellom bildene

Intervju25.04.2013594

Greske Andreas Santorinios er klar

Intervju21.03.2013135

Slik lager du sunnere taco

Kosthold18.10.2019448

Så mange kilokalorier kan du spare i sunn taco.
Hva med snickersgrøt eller ovnsbakt dessertgrøt?
Peanøttsmør er populært både til grøt, brødskiva og middag. Lag din egen!
Hva slags oljer bør du velge? Vi avslører de beste kildene.

Høstens spennende matnyheter

Trening14.10.20194

En rekke nye matvarer er på vei ut i butikkene i disse dager.