Fettprosent og jenter - hvor lav?

Trening21.06.2012Joachim Pedersen0

Dine spørsmål og debatter kan deles med andre utenfor forumet! Vi ser at det er mange smarte spørsmål som stilles om trening og ernæring på forumet. Vi ønsker å dele og bidra til å svare på disse spørsmålene via artikler på forsiden.

Eksempler på dette kan være spørsmål som:"styrketrening og kardiotrening - bør dette trenes på samme dag?", "Tøyning og utstrekking - er dette nødvendig og betyr tøyning og strekking det samme?" Mange brukere av forumet tar opp spørsmål som skaper vettuge og lærerike diskusjoner og vi ønsker å delta mer aktivt i disse diskusjonene. Du har muligheten til å få spørsmålet ditt "opp i dagen" ved å tillate oss å bruke det som utgangspunkt for våre artikler slik at flere lesere kan ta del i ulike aktuelle spørsmålsstillinger vedrørende trening, ernæring og andre diskusjonstemaer. Vi kan selvfølgelig ikke ta opp alle spørsmål, men vil bestrebe oss på å løfte fram både generelle og spesifikke spørsmål og diskusjonstemaer. Dette håper vi på vil bidra til økt kunnskap til våre lesere.

Tips oss gjerne med ditt eller andres innlegg på post@treningsforum.no og kanskje dette vil publiseres på forsiden.

Spørsmål:

Innsendt av crossfit5:
Hei!
Jeg har tatt en del inbody tester, der fettprosenten min nå ligger på 14,4%, fettmasse i kg på 9,5, S.M.M. (sceletol muscle mass) på 31,9 kg, mens jeg veier 66kg og er 174 høy. Jeg er en jente på 21 år som trener mye og spiser bra.Det jeg lurer på er hvor lav fettprosenten kan bli uten at det går ut over nødvendige funksjoner/ikke lenger er bra for kroppen, altså en fettprosent man kan ligge på året rundt? Og hvor lav den må være for å få "sixpack"? 

Svar:

Svaret fra Rita Immerstein:
For idrettsutøvere er det satt en anbefaling på nedre grense for kvinner på 10-12 %. I fitness og kroppsbyggerkonkurranser har mange kvinner lavere fettprosent, men det er kun for en svært kort periode. Nedre anbefalt grense på 10-12 prosent er generell, men også vurdert ut i fra at metabolske og fysiologiske funksjoner skal opprettholdes. Blandt annet har det stor betydning for menustrasjonssyklus, jernlager og kalsiumnivåer. Det er smart å ta et vitamin- og mineraltilskudd dersom kroppsfettet reduseres. Det er ulikt hvordan fettdepotene i hovedsak er plassert på kroppen vår sett i sammenheng med å få sixpack. Vi jenter har naturlig ofte mer fett på rumpe og lår og kan da være så heldig at vi allikevel har en flat mage. Trener du som jente tung styrke med en i utgangspunktet flat og ganske stram mave vil sixpacken kunne vise seg med 10-12 prosent fettmasse på kroppen, men dette er som sagt individuelt. Uansett er det viktig å ikke glemme at en viss andel fett på kroppen er et sunnhetstegn og det er spesielt viktig(og ikke minst biologisk naturlig) for oss jenter!

Hva mener du?

Svar i forumet og del din kunnskap med resten og bidra med å skape en fornuftig og saklig debatt.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Kvinnelig bodybuilderer har så og si 0% i kroppsfett. Se video.

Når fettprosenten står stille

Trening19.08.2015245

Hva gjør du når fettprosenten står stille? Vi avslører.

Fettprosent er det nye kilo

Trening17.02.2015445

Vi bryr oss mer om fettprosenten enn hvor mye vi veier.
Finn fram til ditt testosteronpotensial

Når fettprosenten står stille

Trening19.08.2015245

Fettprosent er det nye kilo

Trening17.02.2015445

Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019366

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.