3 øvelser for bedre ankelmobilitet

Trening30.08.2012Sigvar Garfors0

Bevegelighet er evnen til bevegelse i ledd og leddkjeder. Økt leddutslag gir blant annet bedre teknikk i løfteøvelser og øvelser generelt.

 Av forskjellige grunner er det mange som er immobile i art. talocruralis (ankelleddet). Det finnes faktisk andre og mer effektive måter å løse dette problemet på enn å tøye leggen inntil en vegg. Jeg vil anbefale deg å varme opp før du gjør disse øvelsene.

1. Leggtøyning med vekt

Leggmuskulaturen på baksiden av leggen går sammen og fester i akillessenen. Dette er den tykkeste og sterkeste senen vi finner i menneskekroppen. Man trenger med andre ord litt kraft for å få satt disse strukturene på strekk. En fin måte å gjøre dette på er å legge en vektstang rett over knærne dine og sette deg på huk. Jo lengre fram du skyver knærne, jo mer vil det tøye. Ca. hoftebred beinstilling. Hold hælene i bakken. Tøy i ca. 30 sekunder, gjenta 3 ganger.

2. Ankelmobilisering til vegg

Hold hælen i bakken. Flytt foten bakover etter hvert som bevegelsesutslaget øker.

3. Generell ankelmobilisering

Her kan du som vist bruke en strikk e.l. for å ikke falle bakover. Prøv å holde hele fotbladet i bakken mens du utfordrer leddkapselen ved å gå i sirkler med leggen.

Sigvar Garfors
Personlig trener og osteopatistudent
www.fastform.no

 


Derfor er kroppsholdning viktig

Trening17.03.2020750

Hvor viktig tror du kroppsholdning er?
Får du vondt av knebøy? Les denne.
Lær hvorfor det kan være skadelig å presse knærne for langt ut.

Slik kjører du knebøy skadefritt

Trening04.03.2014653

Hvor god teknikk har du i knebøy og hvordan forebygger du mot skader?

Derfor er kroppsholdning viktig

Trening17.03.2020750

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!