Therese Mæhle-Svensen

Intervju05.09.2012Rita Immerstein0

Therese har påbegynt diett, men har valgt å ikke stille i konkurranse denne høsten.

Hun ønsker å prioritere annerledes en periode, men lover at vi får se henne igjen. Jenta som elsker å være sterk og som fortsatt vil satse prioriterer akkurat nå familieliv og andre fritidsaktiviteter som sykkelturer og pistolskyting!

Personalia:
Bor i Oslo, men er opprinnelig fra Stord
Vekt on 59kg/off 62kg, alder 23 år, høyde 167cm
Sivilstatus: Gift
Sponsorer: Better Bodies, 24Fitness, Strøget negledesign

Merittliste:
Bodyfitness
1.plass Overall Oslo Grand Prix 2011
1.plass Overall Oslo Grand Prix 2010
1.plass Overall Sandefjord Open 2010
1.plass Norgesmesterskap 2007
6.plass Norgesmesterskap 2006

Klubb:
24fitness

Hvem er Therese?

Eg er et følelsesmenneske. Som læreren min sa på skulen "du er som ei åpen bok, Therese". Og det stemmer jo, må eg innrømme. Visst eg ikkje har det bra så syns det. Visst eg har da bra, då stråler eg! Akkurat nå har eg det veldig bra og eg er veldig lykkelig!Også er eg ei veldig sta og egen jente. Eg vil gjerne bli høyrt og eg liker å diskutere, særlig med storebror, for der er det ingen som gir seg! Overfor venner og familie er eg ein omsorgsperson og en skøyer. Eg liker å lage mat, ha besøk og eg er ikkje redd for "drite meg ut". Men derimot er eg ganske beskjeden blant nye folk.

Kan du fortelle litt om din utvikling siste året?

Therese tenker seg om og forteller: Det har skjedd veldig mykje det siste året. Det har vert et tøft år med mange forandringer i livet. Men eg har komt styrka ut av det, og det er det som teller. Therese forteller at hun har hatt mange gode treningsperioder med fokus på teknikk fordi hun har slitt med en strekk i hamstrings. Det har krevd at hun har måttet tenke nytt og velge alternative øvelser som lette strake markløft og utfall. Hun sier samtidig at hun også har hatt usedvanlig mye treningsfri fordi hun har hatt lyst til å gjøre andre ting! Sykkelturer og innmelding i Oslo Skytterklubb for å drive med pistolskyting er hennes alternative fritidssysler for tiden. Hun har lyst til å ta grovkurs når den nye banen på Haugstua og hun tror det blir spennende!

Hva mener du selv er din beste og viktigste prestasjonen?

Min beste prestasjon var å bli Norgesmeter som 18 åring bland meget tøffe konkurrenter. Det var nok min mest overraskende seier! Men for min egen del, så langt i fitness karrieren, var Oslo Grand Prix 2011 min viktigste seier. Eg følte meg rett og slett komplett. Definisjonen og fysikken var akkurat slik eg har drøymt om og trent for i 6 år. Uansett plassering hadde eg følt meg som ein vinnar!

Hva fikk deg til å begynne å stille i konkurranser?

Eg har alltid drevet med idrett. Og eg syns alltid det var kult å være sterk når eg var liten. Då var det eg som dyttet gutta utfor brygga, svarer Therese og ler godt. Men når eg begynte med styrketrening hadde eg stor framgang heilt fra starten av og eg fekk heile tida positive tilbakemeldinger fra treningsveileder og venner. Eg fekk god hjelp med kosthold allerede fra eg var 16 år. Så det at kostholdet mitt var på plass på et så tidlig tidspunkt trur eg har svært mykje å sei for min tidlige debutt i bodyfitness. Våren 2006 trente eg litt på Haralds Gym, og fekk også sett min første konkurranse i bodyfitness i Oslo Grand Prix der Monica Saur Høyer var den beste og flotteste dama. Då gjekk det et lys opp for meg. Dette ville eg også! Men det kom til å bli lenge til, tenkte eg.. Eg fortalte om planene mine til Evy Rustad, Harald Skjøldt og Tommi Thorvildsen, og de klarte å overtale meg til å begynne på diett og stille som debutant høsten samme året!

Hva husker du best fra din første konkurranse?

På det tidspunktet var eg så nyforelska i han som i dag er min mann, at eg trur det meste av fokuset låg på han. Men eg husker egentlig bare at det var gøy og lukta av Pro Tan! Det var jo skikkelig stas å stå på scenen i knallform iført bikini og pumps, stylet hår og flott sminke. Eg syns det var veldig tøft med mageruter, men veien dit var også like tøff!

Hvem er dine viktigste støttespillere?

Det er familien og venninnene mine! Då eg budde heime hos foreldrene mine før første konkurranse stilte dei opp heile veien. Det gjaldt trening, kjøring til jobb og trening, familiemiddager som blei tilpasset slik at eg kunne spise sammen med dei, positive og oppløftende ord med mer. Dei har sett på alle konkurransene mine og er veldig stolt over mine prestasjoner. Ingenting hadde vert det samme uten dei, til og med mormor er engasjert. Føler meg heldig når eg tenker på det!

Kenneth, mannen min har vert heilt fantastisk. Me er så heldige at me er treningspartnere, bestevenner og mann og kone. Han har støtta meg heile veien og vert den beste kjæresten og coach til alle konkurranser. Det har vert heilt fantastisk å kunne gått sammen til trening, spesielt på slutten av diett da mykje blir slitsomt på grunn av lavt kcal inntak. Samtidig har han forståelse for kor tøff sporten er da han har vert i gamet lenge sjølv.

Hva gir deg energi?

Det er mykje, utbryter Therese. Ein tur i frisk luft og skyfri himmel gir meg energi. Når eg spiser sunt og får i meg nok mat gir det ekstra energi samtidig som eg føler meg vel. Men eg får også ekstra energi når eg er på jobb og selger mykje - då blir eg gira og glad!

Hva leser du aller helst?

Eg leser mest krim. Favorittforfatterne mine er Liza Marklund og Camilla Läckberg. Eg har nesten lest alle bøkene deres.

Hva er ditt beste grilltips?

Therese smiler lurt og sier: Her i huset er det mannen som griller! Eg er nesten fornøyd om eg får pølse i lompe eg då. Men eg syns det er veldig godt med grillet kyllingfilet, jasmin ris og kremet paprika og hvitløkssaus med sprø salat og rødvin til!

Hva er planene dine for høsten 2012 og våren 2013?

Planen min for 2012 har vert å konkurrere i Norgesmesterskapet nå til høsten, slik at eg forhåpentligvis vil kvalifisere meg til Nordisk mesterskap. Der hadde målet vert "topp 3" for å så kunne søke deltakelse i VM i 2013. Eg har begynt på diett og fått gode resultater allerede, ingenting å utsette på formen, dietten eller treninga. Men mentalt er dette veldig tøft for meg. Eg har som sagt hatt et veldig tøft år og det har eg merket siste tiden. Eg har vert veldig stresset og sliten Det har fått meg til å tenke på kva som er viktig i livet. Og frem for alt er familien og mannen min viktigast for meg. Og det er der fokuset mitt bør være no. Eg vil nyte kvardagen med min kjære og ta dagene som de kommer. Fitness kommer i andre rekke. Fitness for meg er å trives med kroppen min, ha en sunn kropp, vere lykkelig og avslappet i sinnet, ha en god helse, drive med idrett og trening - eg velger å ta en pause fra idretten nå, men fortsetter med det andre som også er fitness for meg. Det finnes en tid for alt, og nå er det tid for nye prosjekter og litt avkopling. Siden eg var 17 år har fokuset vert på utseende og kropp, det kan bli litt tøft til tider. Eg er kjempe glad i konkurransene og stolt over å være en bodyfitness utøver. Så dere vil sjå meg igjen!

Yndlingsretten din - hva er det?

Uff, det er meir enn ein rett! Min egen heimalaga lasagne, mamma sine komler, pinnakjøtt og tikka masala fra Punjab Tandoori, er nåken av favorittane!

Ditt treningsopplegg - hvordan ser det ut?

Armer, nakke og legger
Rygg, mage og bakside skulder
Bryst og skulder
Bein og legger
Kondisjonstrening gjer eg når eg har lyst! Kommer an på om eg skal vedlikeholde formen eller om eg skal ned i vekt og fettprosent, men det blir som regel 2-3 økter i veka.

Hva liker du best å trene?

I lang tid likte eg best å trene rygg, spesielt markløft da eg ble fort sterk i den øvelsen! Men nå liker eg veldig godt å trene bein. Det er fordi eg endelig har akseptert og innsett at det er fint med store lår så lenge det har en rundt form og ikkje er kantete. Eg starter alltid oppvarming med benspark - mange repitisjoner, og lett vekt. Så øker eg vekten etter hvert. Etter det blir oppsettet følgende:
Knebøy (maksløft: 90kg x3) Kunne kanskje vert bedre, men eg har ikkje trent denne øvelsen jevnt. Deretter blir det beinpress eller hacklift og benspark igjen - avslutter med tung vekt og konsentrert utførelse!
På baksiden må eg varme opp med utfall og strake mark uten vekter før eg kan gjer konsentrasjonsøvelser. Eg har lenge slitt med strekk på begge beina og kunne i en periode ikkje trene bein. Endelig har eg funnet et opplegg som funker for meg - og eg får trent like bra som før! Bakside lår kjøres med stående et-bens curl i maskin, liggende eller sittende curl i maskin, strake mark m/ hantler og avslutter gjerne i maskin med utside lår/rompe

Kan du nevne minst 3 ting som bidrar til at du er glad og fornøyd?

Det er jo masse som gjer meg glad då, sier Therese mens hun tenker seg om og svarer; Kvardagslige ting som morgen kaffi, kattene mine, musikk, små overraskelser som ryddig hus og en god middag.

Hva gjør du til daglig når du ikke trener eller konkurrerer?

I følge Therese selv er hun er ei typisk jente som er litt for glad i shopping og kaffehygge med venninner eller sin bedre halvdel. Hun er interessert i interiør og mote og styrer stadig med noe i hjemmet. Hun forteller at hun ser veldig fram til å kjøpe ny leilighet og innrede på nytt - Da koser eg meg! utbryter hun med et smil og legger til: Ellers er det deilig med en sykkeltur og spennende med en ettermiddag på skytebanen.

Har du noen forbilder?

Monica Brant er mitt forbilde innen fitness. Eg har alltid syntes at hun har hatt flott sceneopptreden og vert vågal i valg av drakter. Eg liker mennesker som tenker nytt og har sin egen stil. Og derfor er Cecilia Brækhus også ei dame eg ser opp til.

Ditt beste råd til andre som vil konkurrere?

Planlegg dietten nøye og inkluder venner og familie. Fortell de kva dette går ut på - det skaper forståelse og støtte. Det vil gjør alt mykje enklere. Dette vil kreve store deler av dagen din, så ta imot all hjelp du kan få. Velg en klubb du får god støtte fra og som eventuelt tilpasser en diett spesielt til deg om du ikkje setter den opp selv. Posering er utrolig viktig, så det bør du øve mykje på. Eg anbefaler å spør nåken som har konkurrert i samme gren sjølv slik at poseringen blir riktig utført. Ellers kan det være lurt å bestille time til sying av drakter, samt innkjøp av sko og konkurranse farge tidlig i dietten da sånne ting kan bli utsolgt i verste fall.

Hva synes du er det beste med å drive med denne sporten? Hva er i tilfelle det tøffeste ved den?

Bodyfitness er ikkje ein glamour sport - det er toppidrett svarer Therese bestemt. Det kreves mange år med dedikasjon, disiplin og hard trening for å nå toppen! Eg liker jo ting som er utenom det vanlige, og da er denne sportsgrenen perfekt for meg. I tillegg elsker eg styrketrening - det er et must! Glamouren er en bonus for oss som dere ser da vi står på scenen til konkurranse. Dette er etter en hard diett og flere måneder med disiplinert trening som blir utført ved siden av fulltidsjobb eller skole - det kan være veldig tøft. Og det krever at man har alt orden i livet - psyken blir virkelig testet under en hard diett i ein travel hverdag.

Hvor og hva gjør du om 3 år?

Me kommer nok til å bli boende i Oslo, kanskje me har oppgradert fra leilighet til hus - det er drømmen min. Og da er det jo plass til barn også, svarer hun leende. Eg har tenkt mykje på utdanning i det siste, så det hadde vert fint å komt i gang med det. Skal ikkje sjå vekk fra at eg er tilbake på scenen heller. Det vil tiden vise - alt kan skje!

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Therese om sommer og Sibir

Intervju02.09.201132

Therese Mæhle-Svensen skulle stille i EM i Sibir etter at hun vant GP

Therese i kanonform mot EM!

Intervju06.05.201149

Jeg er på 24fitness og skal trene med den ferske overall vinneren Therese Mæhle-Svensen

Therese Mæhle-Svensen

Intervju20.05.201035

Overall jenta fra Stord.

Kun 8 kilo mellom bildene

Intervju25.04.2013645

Andreas Gulbrandsen kom i superform.

Therese om sommer og Sibir

Intervju02.09.201132

Therese i kanonform mot EM!

Intervju06.05.201149

Therese Mæhle-Svensen

Intervju20.05.201035

Har du oppblåsthet, rumling, treg fordøyelse, eller forstoppelse - det kan skyldes maten du spiser.
Bygg muskler og styrke med Hepburn Metoden.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201966

Dietten hans bestod av 70 egg hver dag uten plomme!
Hun elsker junkfood og dette er en fast del av kostholdet samtidig som hun er i superform!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører