Fra rullestol til Bikini Fitness

Intervju17.09.2012Marika Lejon0

Asta Samanta Harsten har nydelig fysikk og hun er kanskje en av dem som har hatt hardest vei til scenen.

Hun har nemlig gått på krykker og sittet i rullestol. Da hun endelig ble kvitt krykkene og rullestolen, så var det en stor befrielse å endelig kunne bevege seg. Nå er hun klar for å debutere i bikini!

Navn: Asta Samanta Harsten
Bosted: Tromsø
Klubb: Kaliber
Alder: 27
Arbeid: Vikar i barnehage
Sivilstatus: Gift. To barn på 4 og 6 år.
Meritter: Blir min debut

Når begynte du å trene?

Styrketrening begynte jeg med da jeg var en 18, men da med kun lette vekter. Tung styrke begynte jeg med for en tre år siden, men med mye skader har det vært lange pauser imellom.

Hva er det som tiltrekker deg med bikini?

Resultatet!! Selvfølgelig også all disiplinen, fokuset og det å kunne presse seg til å nå nye mål. Til å kunne forme kroppen slik man vil.

Hvorfor valgte du å stille i akkurat bikini?

Jeg har helt siden jeg startet med styrketrening beundret fitnessjenter og tenkt at slik ville jeg også bli. Bodyfitness var det egentlige målet, men siden skader har hindret bygging på overkroppen, fikk jeg tips av ei som selv skal stille i BF om at det mest sannsynlig ville komme en ny klasse med bikinifitness. Da bestemte jeg meg for å kjøre på!

Kan du fortelle litt om hvorfor du satt i rullestol og gikk på krykker?

Jeg fikk bekkenløsning med første barn. Deretter kom det kraftig med barn nr. 2. Jeg brukte rundt 5-6 måneder hos fysioterapeut for å klare å trene opp musklene rundt bekkenet, før jeg klarte å gå på krykker og kunne gå kortere distanser uten dem. Deretter kom jeg meg ganske raskt med treningen og gikk 3-4 ganger i uken hos fysioterapeut. Jeg sliter enda den dag i dag. Jeg er av de 5% som lider av det etter fødsel. Jeg har møtt mye motgang i livet og for hver gang har jeg bestemt meg for å bli enda sterkere. Jeg har en veldig sterk psyke, men etter at broren min døde bestemte jeg meg for å ta sjanser og leve livet til det fulle! Man vet jo ikke hvor lenge man har igjen. Ikke minst det å ha en positiv tankegang hjelper utrolig mye. Dette gjorde at jeg ville vise meg selv at jeg faktisk klarer det jeg setter meg til mål og at ingenting er umulig. Jeg vil jo gjerne at andre også skal se det og kanskje finne inspirasjon til å gjøre noe de har tenkt at de ikke klarer eller kan. Selv med familie, ødelagt hånd og skrall helse! Dette gjør suget på å gjøre mitt beste enda større. Jeg sliter også med migrene halve måneden hver måned, så det er enda et slitsomt handikap. Men jeg biter tenna sammen og trener. Det føles litt bedre etterpå faktisk!

Kan du fortelle litt om dietten din?

Dietten min begynte 3.juni, så dette er min åttende uke. Det er fortsatt ti igjen. Jeg føler at det egentlig går ganske greit. Jeg kjenner jo selvsagt at kroppen kunne trengt mer energi, men maten er veldig god. Derfor skal jeg nok klare meg fint gjennom de siste ukene! Heldigvis er jeg ingen godtegris, så føler meg ikke altfor fristet av annen mat eller candy.

Hvilke kosttilskudd bruker du?

Nå mens jeg går på diett er det viktig å kunne beholde muskelmassen, så det er proteinpulver og kreatin som gjelder. Ellers er jo multivitaminer, BCAA og ZMA også viktige for meg.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Det er litt vanskelig å svare på, siden jeg egentlig føler meg ganske bra. Jeg må vel si ryggen. Den har fått mest trening opp igjennom åra. Men jeg håper rumpa blir "numero uno" snart og jeg jobber hardt for det. Det er den fineste muskelen i hvert fall, om den er trent.

 

 

Hvordan er det å kombinere idrett/trening med dine daglige sysler?

Med to barn må man rett og slett prioritere hva man ønsker. Om man jobber, så trener man enten før jobb eller på kveldstid når ungene sover. Om jeg har mulighet for å ta med ungene på trening er jo dette kjempeflott hvis jeg ikke får barnevakt. Mannen min er veldig forståelsesfull ovenfor hva jeg må før denne konkurransen, så treningen min får gå først. Han trener selv masse, så han forstår.

Hvem hjelper deg med trening og kosthold?

Det gjør Gunnar Strand Jacobsen fra Kaliber.

Hvilken støtte har vært viktigst for deg?

Familie og venner! Ingen tvil! Spesiellt mannen min. Han er min viktigste støttespiller. Det er veldig artig når man får støtte også fra folk man enten ikke kjenner eller personer som man bare er på hilsestadiet med. Det er "awsome" og gir meg et ekstra kick!

Hva håper du at du får ut av konkurransen?

For det første så er det jo en ny opplevelse. Jeg vil suge inn kunnskap, få nytt nettverk og ny inspirasjon til videre trening. Jeg håper på videre konkurranser og kanskje litt modelljobbing. Absolutte drømmen hadde vel vært å få stilt internasjonalt en gang, "with the best". Bare det er motivasjon i seg selv.

Vi ønsker Asta LYKKE TIL!

 


Muskeldronningen Anne Lene

Intervju09.09.2014487

Anne Lene Klingberg klatrer opp og skal delta i Womens Physique.
Hun ser du igjen nå til søndag på Oslo Grand Prix.

Nina Gjengaar stiller i Bikini

Intervju26.03.2013212

Se videointervju,
Christina Strøm Fjære på 23 år.

Muskeldronningen Anne Lene

Intervju09.09.2014487

Nina Gjengaar stiller i Bikini

Intervju26.03.2013212

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201940

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191817

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.