Er overvekt en betennelse?

Trening07.11.2012Anne Marthe Rudshagen0

Studier har tidligere vist at overvektige og sykelig overvektige har en form for inflammasjon i kroppen relatert til fettmassen (1).

I tillegg er det en hypotese om at denne inflammasjonen kan føre til insulinresistens og diabetes type 2 (DT2). Så i denne artikkelen skal jeg prøve å besvare følgende spørsmål: Har overvektige en betennelse i kroppen? Vil denne betennelsen gi økt risiko for utvikling av diabetes type 2? Vil vektnedgang redusere betennelsen?

Overvekt og fedme øker drastisk i hele verden, og særlig i vestlige land og i Norge (2). Overvekt skyldes enten gener og sykdom eller en kombinasjon av økt energiinntak og lite fysisk aktivitet. Overvekt og fedme øker risikoen for flere sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdom, diabetes type 2, noen kreftformer og diverse plager fra skjelett og muskler. Fettvevet har mange ulike funksjoner, og det mest tydelige er energilager, termisk isolering og mekanisk beskyttelse. Men fettvevet er også et endokrint organ, som betyr at det er hormonproduserende. Fettvevet kan også skille ut såkalte adipokiner, en type signalstoffer som signaliserer til organer som er med på å regulere blant annet blodtrykk, fett- og glukosemetabolismen, inflammasjoner og aterosklerose (åreforkalkning). Fett som sitter visceralt, altså det fettet som synes utad, viser seg å være forbundet med høyest risiko for utvikling av diabetes type 2 og hjerte- og karsykdom.

Overvektige personer vil ofte utvikle nedsatt følsomhet for insulin, og dette kalles insulinresistens (2). Dette innebærer at målceller ikke responderer normalt på insulin og dette fører så til forhøyet blodsukker (3). Etter hvert vil cellene som produserer insulin i bukspyttkjertelen svikte og personen utvikler diabetes type 2. Dette er en sykdom som er mer vanlig enn diabetes type 1, og rammer særlig overvektige og stadig yngre mennesker pga en inaktiv hverdag (1). Dette er en sykdom som kan føre til alvorlige komplikasjoner som hjerte-karsykdom, nyresykdom og retinopati (synsskader). Mens diabetes type 1-pasienter trenger insulintilførsel, er behandling av type 2 hovedsakelig å redusere overvekten og øke mengde fysisk aktivitet.

Kort om immunforsvaret

Den umiddelbare reaksjonen på en vevsskade kalles betennelse, eller inflammasjon (4). Den skal sørge for at immunceller og substanser blir fraktet til betennelsesområdet der de utfører sin funksjon. Under en betennelse vil det dannes cytokiner. Dette er stoffer som kan ligne på hormoner. Cytokiner har mange funksjoner, men noen av dem er viktige i en immunreaksjon. Andre viktige stoffer i en betennelse er såkalte akuttfaseproteiner, som produseres i starten av en infeksjon og stimuleres av cytokiner. Et vanlig akuttfaseprotein som mange kjenner til er CRP (C-reaktivt Protein), som måles i blodet hos legen ved infeksjoner. CRP skal ligge på under 5mg per liter hos friske.

Jeg har sett på 12 forskjellige studier på området og de viser som følger:
• Overvektige og sykelig fete personer hadde økt nivå av CRP og cytokiner, CRP hadde den mest tydelige assosiasjon.
• Personer med økt nivå av disse stoffene i blodet hadde økt risiko for utvikling av diabetes type 2
• Endret kosthold og vekttap reduserer nivå av disse stoffene

Det vil altså si at en overvektig person kan ha en slags betennelse i kroppen som øker risikoen for å få diabetes type 2. Ved å endre kostholdet og gå ned i vekt vil nivået av disse betennelsesstoffene synke, og man kan unngå å utvikle diabetes type 2.

Hvordan redusere inflammasjon i kroppen?

I følge disse studiene kan vektnedgang redusere betennelsen i kroppen, men det finnes også matvarer som kan ha en direkte innvirkning på dette. Særlig har omega-3 vist seg å være svært effektivt for å redusere inflammasjon i kroppen. Omega-3 er med på å redusere produksjonen av betennelsesstoffer og irritasjon av smertefibre (6). Eksempler på omega-3 rike matvarer er særlig fet fisk, men også linfrø, raps-og soyaolje inneholder en del omega-3. Det er viktig og ikke å unngå fett, fordi studier har vist at å gå på en lav-fett diett er med på å irritere betennelsen ytterligere ved visse sykdommer (3). Samtidig bør man ha en balanse mellom omega-6 og omega-3. Forholdet bør ligge på rundt 4-5:1 for omega-6 og omega-3, mens det i den vestlige verden ligger på mellom 10:1 og 20:1 (7). Å ha en så markant ubalanse mellom disse fettsyrene kan gi fare for hjerte-og karsykdom, betennelsessykdommer og kreft. Denne ubalansen skyldes god tilgjengelighet på kornvarer og andre vegetabilske varer som inneholder mye omega-6, derfor er det mange flere matvarer som inneholder dette i motsetning til omega-3. Samtidig inntas det ikke nok omega-3 i den vestlige verden, derfor kan det fort bli ubalanse i forholdet.

Man bør også unngå raffinert sukker og raske karbohydrater, samtidig som man inntar adekvat mengde av antioksidanter og vann (3). Antioksidanter er stoffer som kan beskytter celler og vev fra skader fra diverse stoffer. Generelt sett inneholder bær, frukt, grønnsaker med sterk farge, nøtter og krydder mye antioksidanter. Eksempler på antioksidantrike matvarer rangert etter innholdet:

• Nyper
• Valnøtter
• Granatepler
• Krekling
• Blåbær
• Solbær
• Markjordbær
• Bjørnebær
• Kirsebær
• Solsikkefrø



Krydder som nellik, bergmynte, allehånde og kanel inneholder også store mengder antioksidanter per 100 gram, men det er vanskelig å innta nok av dette for å få den ønskede effekten.
Det er ikke bare kostholdet som kan ha en effekt på betennelse. Studier har vist at fysisk aktivitet er med på å redusere blant annet nivå av CRP og andre betennelsesstoffer, og det gjaldt særlig ved kondisjonstrening der man bruker hele kroppen, som for eksempel løping (8). Ikke bare vil fysisk aktivitet lette vektnedgang og redusere en betennelsestilstand, men det er med også med på å styrke antioksidantforsvaret vårt.
Ved overvekt er det altså en type betennelse i kroppen som øker fare for diabetes type 2, og dette kan unngås ved å gå ned i vekt. Et kosthold med store mengder grønnsaker, bær og frukt er svært bra for immunforsvaret vårt og i kombinasjon med kondisjonstrening kan dette være med på å forebygge og eventuelt redusere betennelser.

Referanser
1. Pickup JC. Inflammation and activated innate immunity in the pathogenesis of type 2 diabetes. Diabetes Care 2004; volum 27; 3: 813-823.
2. Drevon AC et al. Mat og Medisin. 5. utgave, Høyskoleforlaget 2009.
3. Mahan KL, Escott-Stump S. Krause's Food & Nutrition Therapy. 12.utgave, Saunders 2008.
4. Sand O et al. Menneskekroppen. Fysiologi og anatomi. 2.utgave, Gyldendal Norsk Forlag 2006.
5.
http://tidsskriftet.no/article/662653
6.
http://tidsskriftet.no/article/1186742
7.
http://www.nifes.no/forskning/sjomathelse/mer%20om/omega-6%20versus%20omega-3/
8. Kasapis C, Thompson P.D. The effects of physical activity on serum C-reactive Protein and inflammatory markers. JACC 2005; volum 45: 1563-1569.

 


Nå har hun operert vekk den overflødige huden. Se hvordan hun ser ut nå!

Bygg kroppens viktigste muskel

Trening31.07.2018427

Hvilken muskel er kroppens viktigste?
Vi får i oss cirka halvparten av kcal våre fra karbohydrater. Slik velger du de riktige karbohydratene.
Utviklingen av overvektige de siste tiårene er dyster.

Bygg kroppens viktigste muskel

Trening31.07.2018427

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019518

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191817

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.
Strongman-profilene kjemper om Guinness Rekordbok med å kaste vaskemaskin lengst.