Stor test av knekkebrød og frokostblanding

Kosthold11.01.2013Rita Immerstein0

Er du en av dem som sverger til frokost-eller musliblandinger til frokost.

Det er en kjapp, lettvint og velsmakende start på dagens første måltid. Blandet med litt melk, shake eller som ingrediens i en smoothie får du sikret deg inntak av fiber, proteiner og karbohydrater. Dette bidrar til et stabilt blodsukker med overskudd, konsentrasjon og jevnt humør utover dagen som belønning! Etter hvert vil du også kanskje ha litt variasjon. Test av knekkebrød viser deg også hvilke du er anbefalt å velge om du har lyst på en knasende god frokost! Les mer og finn ut om du har valgt rett frokost eller om du kun hiver i deg en hel masse sukker og mettet fett.

Viktig å se på sukker og fiberinnhold

Det viktige er å vurdere sukker og fiberinnholdet i blandingene i følge Lise von Krogh og Cathrine Borchenius(Bramat.no, 2011). Mange får i seg for lite fiber og frokosten er et vikitg måltid som kan sikre deg nok fiber i kostholdet. Testen har tatt utgangspunkt i hvor mye kalorier, proteiner, sukker, mettet fett, fiber og natrium frokostblandingene inneholder. Mye kalorier, sukker, salt og mettet fett trekker ned, mens proteiner, umettet fett og fiber trekker opp.

Frokost- og musliblandinger

First Price Puffet Havre er en av dem som scorer på topp sammen med All Bran Plus blant frokostblandingene. All Bran Plus bør ideelt sett inneholde litt mindre sukker, men scorer svært bra på fiberinnhold. Puffet Havre fra First Price er rik på fiber og tilnærmet sukkerfri. Taperne blant frokostblandingene er (kanskje ikke så overraskende) Honni Korn, Solfrokost Dark Chocolate og Honey Cheerios. Dette ble scoren av testen som utgjorde 31 forskjellige frokostblandinger. Det er verdt å merke seg kriteriene for testen og når og i hvilken sammenheng man spiser en frokostblanding. Puffet Havre kan vøre en sunn start på dagen med gode blodsukkerregulerende effekt, men om du velger en frokostblanding som havner midt på treet som for eksempel Crusli Solfrokost er ikke det nødvendigvis et ugunstig valg. Etter en hard treningsøkt på halvannen til to timer trenger du raskt sukker og Crusli Solfrokost blandet med litt havre, ananas og proteinshake er et lettvint måltid som gir deg påfyll av karbohydrater og proteiner.

Musliblandinger

Musliblandinger inneholder hele korn og ansett som sunne alternativer til frokost(bramat.no, 2011). En test med 12 typer ulike blandinger med musli bidro til at Finax Bran Musli naturell var en av testens vinnere. Den er rik på fiber og lav på sukkerinnhold. Dessuten scoret First Price muslifrukt på topp med sitt fiber- og protein-innhold og sitt lave sukkerinnhold. Axa 4 korn kommer alt bra ut i tester for sitt lave sukker- og mettet fettinnhold. First Price Crunchy Musli kom imidlertid ut av testen som taper på grunn av sitt skyhøye sukkerinnhold og scoret dermed kun en på terningkast.

Knasende god frokost eller lunsj

Er du en av dem som sverger til knekkebrød framfor frokostblandinger eller brødmat kan det være lurt å sjekke forskjellene i de ulike knekkebrødene som selges. Både innholdet av kalorier, karbohydrater, fiber, fett og salt varierer(Bramat.no, 2011). Et høyt innhold av proteiner, fiber og umettet fett har vært viktige kriterier når testen ble utført. Fiber ble telt dobbelt opp. Knekkebrød med mye karbohydrater er ikke nødvendigvis en dårlig kilde til mat, men mange velger knekkebrød for å redusere bruk av karbohydrater og derfor ble dette veklagt da testen ble utført.

Blant testens vinnere finner vi Wasa Fiber Balance fordi den inneholdt mest fiber og er rik på proteiner. Ryvita Sesame og Finn crisp 5 wholegrains scoret også med hver sin sekser på terningkast. Wasa Sport+ ligger også høyt med terningkast 5 sammen medRyvita Multigrain og Wasa delikatesse sesam.
De knekkebrødene som dårligst ut i denne testen var Wasa frukost fullkorn for sitt lave fiber- og høye mettet fett innhold, samt Wasa solruta spelt som kanskje egner seg best rett etter en hard treningsøkt.

Testene har ikke tatt med alle produkter som er ute for salg, men de gir en pekepinn på hvilke blandinger det kan lønne seg å velge.
En hjemmelaget mix av havre, havrekli og litt rosiner eller hjemmelaget knekkebrød kan være et vel så gode alternativer. Kom gjerne med tips som bidrar til en solid og næringsrik frokost, lunsj, mellommåltid eller kvelds!

Sjekk ut linkene for å få en fullstendig oversikt over testene:
http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/test-av-frokostblanding-vet-du-hvilken-som-er-sunnest-av-disse-to-3619076.html
http://bramat.no/kosthold/tester/403-bramat-tester-frokostblandinger
http://bramat.no/kosthold/tester/375-bramat-tester-musli
http://bramat.no/kosthold/tester/368-bramat-tester-knekkebrod

 

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Noe å legge pålegget på

Kosthold07.03.201763

Hva er det sunneste du kan ha pålegget ditt på?

Sunn mat: Knasende gode knekkebrød

Kosthold21.10.2019172

Dette knekkebrødet bør du spise.

Proteinrike havrebriks

Kosthold01.08.20140

Lei av knekkebrød? Prøv havrebriks.

Brød og knekkebrød

Kosthold16.02.2010456

Brød og knekkbrød er sentrale matvarer i vårt norske kosthold.

Noe å legge pålegget på

Kosthold07.03.201763

Sunn mat: Knasende gode knekkebrød

Kosthold21.10.2019172

Proteinrike havrebriks

Kosthold01.08.20140

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?