Hvorfor er kostfiber så viktig?

Kosthold25.02.2013Joachim Pedersen0

FIBER - Rengjøringsmiddelet for kroppen!

Det presiseres stadig at et fiberrikt kosthold er sunt. Hvorfor er det så bra og hvor finner du de beste kildene til kostfiber? Nordmenn spiser i gjennomsnitt cirka 10 gram fiber per dag, men det er anbefalt å øke inntaket til 25-30 gram for å utnytte de gunstige effektene fiber ser ut til å ha både i forebygging og behandling av sykdommer og ulike ugunstige tilstander som kroppen kan utsettes for.

Hva er kostfiber?

Kostfiber er et karbohydrat(polysakkarid) som du finner i blant annet frukt, bær, korn, belgvekster, grovt mel, poteter, kli og grønnsaker. Ulike type fiber har forskjellige effekter på kroppen din, men det er mye som tyder på at de kan forebygge alvorlig sykdom/tilstander som hjerte- og karsykdommer, kreft i tykktarmen diabetes og gallestein, samt høyt blodtrykk og forstoppelse. Dessuten er det et viktig supplement for vektkontroll og høyt kolestrol, noe som kan ses i sammenheng med hjerte- og karsykdommer(Levorsen, 2012). Personer som spiser nok fiber får sjeldnere de nevnte sykdommene, og det er sannsynlig at fiber bidrar til å beskytte og forebygge mot disse. Forebygging av kreft er knyttet til de uløselige fiberstoffene som finnes i grove kornprodukter og enkelte plantefiber.

Fiber gir metthetsfølelse og bidrar til at maten bearbeides bedre. Det ser ut til at fiber bidrar til å transportere skadelige stoffer og fett ut av kroppen. Fiber gir deg ingen energi, men inneholder viktige vitaminer, mineraler og sporelementer som kroppen din trenger.

Hvordan sikre deg nok fiber?

Spis grove brød(50-100% sammalt mel) og knekkebrød, havre, fiberrik, havrekli, og kruskakli. Bruk mer og oftere grovt mel i all slags bakst(pizza, pannekaker, vafler og rundstykker). Spis mer grønnsaker og frukt og husk at jo mindre matvarene er behandlet jo mer av det nyttige fiberinnholdet vil bevares. Sammalt mel inneholder f.eks 4 ganger mer fiber enn siktet hvetemel. Kokte grønnsaker inneholder mindre kostfiber enn rå grønnsaker - så mottoet er jo mer naturlig, jo mer fiber finner du i matvaren!

Er det mulig å spise for mye fiber?

Ved et tilstrekkelig væskeinntak skal det mye til å spise for mye fiber. Det kan imidlertid være lurt å trappe opp inntaket fordi dette er mer krevende å bearbeide for kroppen og gir mer metthetsfølelse enn behandlet mat i samme kategorier. Unngå for mye fiber før trening, det kan gi ubehag å ha en mave som arbeider på spreng med nedbrytningsprosesser og transport av fiberrike matvarer. Har du et kronisk irritert/betent tarmsystem kan for mye fiber og tungt fordøyelige matvarer virke negativt på mavefunksjonen. Her må man prøve seg fram med bruk av både bl.a fiber og nøtter og finne balansen med finere mer raffinerte matvarer. Små barn bør ligge noe lavere på fiberinnhold fordi de ofte har høy aktivitet og er i voksemodus. For voksne personer vil det for de fleste være anse som et gode å øke fiberinntaket. 


Kilder:
Levorsen, A(2012)Kostfiber - kroppens feiekost Nettside:
http://www.lommelegen.no/artikkel/kostfiber-kroppens-feiekost

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Karbohydrater er ett av våre energigivende næringsstoffer.
Fiberrik mat gir deg mange helsefordeler.

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201965

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191818

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.