Et stort dilemma på veien mot bedre resultater

Trening12.03.2013Martin Norum0

Se for deg følgende: Du har trent for å bli sterkere i baseøvelsene i flere år- og sterkere har du blitt.

Du har som alle andre hatt dine oppturer og nedturer, og er vant med at du i perioder vil ha vanskeligheter med å ha progresjon i treningen. Det er helt vanlig.

Du tester nye treningsmetoder og håper på videre suksess. Kanskje kommer du enda noen kilo opp i jakten på å føle deg enda sterkere. Markløften og knebøyen har gått 10 kg til opp, og benkpressen litt mindre, rundt 5 kilo. Skal du starte med et nytt program

Du står i praksis mellom to valg(som du kanskje ikke engang har vært klar over):
1. Du kan fortsette å trene på å bli sterkere i de musklene du er sterk i.
2. Du kan søke deg frem til svakhetene dine og gjennom at du styrker disse bli sterkere.

Hvem er rett? Vet ikke. De fleste velger lett alternativ nummer én - å jobbe med å bli sterkere i det de allerede er sterk i og som de synes er gøy. For dersom du faktisk skal bli sterk i knebøy må du trene knebøy, ikke sant? Selvsagt må du det. MEN, og det er et stort men - styrken i det du er sterk i er begrenset av det du er svak i.

"The missing link"

Det er relativt logisk. La oss for eksempel si at du i en benkpress eller i en militærpress har masse kraft i begynnelsen av løftet. Du kommer omtrent halvveis opp, men så skjer det: du stopper. Rett før du skulle strekke ut albuene dine. Casen er i mange tilfeller at triceps er for svak til å "locke" ut albueleddet. Eller i motsatt tilfelle: du trener chins og har masse kraft helt til rett før haken skal over stangen. Da stopper det opp. I mange tilfeller er årsaken en for svak biceps som ikke klarer å fullføre bøyen i albueleddet.

Så hva gjør du? Du leter etter din "missing link" i øvelsene du sliter med og legger inn mye arbeid for å rette opp denne svakheten. Svakheten kan finnes i form av et "stickypoint"(et punkt i en spesifikk del av en øvelse som er enormt krevende). Det kan finnes i spesifikke øvelser. I situasjonene over vil for eksempel en floorpress være å foretrekke fremfor benkpress. Chins med 1,5 repetisjoner vil kunne løse problemet i vertikalt drag. Rett og slett fordi arbeidet foregår i akkurat den delen av øvelsen hvor styrken er noe redusert. Kjenner du deg igjen? Test det da vel!

Skynd deg sakte

Folk har dårlig tid. Vi vil ha resultater og vi vil helst ha dem i går. Det er en utfordring fordi det fører med seg er at vi haster med resultatene. "10 kg ned på 3 uker", "opp 30 kilo i knebøy på et halvt år". Vi forhaster oss og det er ødeleggende for resultatene. For all del er det viktig og bra å trene tungt og gi gass, men problemet oppstår i det øyeblikket hver økt hver uke, hver måned skal være verdens beste treningsøkt og tyngre og tyngre vekter skal løftes. Sett utenifra er det lett å se at noe slikt stopper seg selv til slutt. Du må innse at styrketrening(og trening for øvrig) er et langtidsprosjekt, du skal drive med det i et helt liv. Derfor er det smart å skynde seg sakte. Still deg spørsmålet:

- Trener du for å vise hvor sterk du er nå?
- Trener du for å bli sterk?

Hvilken av disse valgene du tar styrer også hvordan du bør trene.

Oppsummering

Det finnes mennesker som har funnet sin "missing link" og som følge av dette får en vanvittig utvikling. En brems blir fjernet. Håndbrekket slippes. Å velge alternativ to er ikke alltid så kult der og da. Ser du derimot viktigheten av det og hva det kan føre til over tid vil det kanskje være enklere å gjøre det valget som er rett for deg neste gang.


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Her viser vi deg hva som er mulig å få til ungdomsårene med dedikert trening.
Transformering av kroppen din er aldri enkelt.
Hvordan opprettholde optimal fremgang?
Her går vi gjennom tips for å få optimal fremgang.

Triggerpunkter

Trening15.09.2019392

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019298

Styrk kroppen i 2015.

Fyllesyk? Denne maten kan hjelpe

Kosthold13.09.2019307

Dette bør du spise dersom du er fyllesyk.
Prøv en av disse 5 høstrettene.
Bygg større armer - fokuser på triceps.