Sukker i vannet fra Imsdal Aktiv

Kosthold16.03.2013Joachim Pedersen og Rita Immerstein0

Visste du at vann fra Imsdal Aktiv inneholder sukker?

I en flaske Imsdal Aktiv er det faktisk 27,3 gram tilsatt sukker. Kanskje ikke så rart tenker du da den er beregnet på aktive mennesker. Riktig. Det som er urovekkende er at flasken er tilnærmet identisk med de andre, og det er lett å ta feil og plutselig sitter du der med vann som inneholder sukker når du bare skal slukke tørsten. Imsdal Aktiv er en sportsdrikke og derfor beregnet under trening for å tilføre energi. Når det er sagt burde det nok inneholdt dekstrose istedenfor vanlig sukker da dekstrose har høyere GI og vil således tas raskere opp i kroppen og gi deg hurtigere energi.

I hverdagen og ellers bør du ikke drikke Imsdal Aktiv og heller rett og slett drikke vann fra springen - gjerne vann som er etterbehandlet, ionisert og renset som er mye bedre for kroppens indre organer. Man får kjøpt ulike maskiner som renser springvannet ditt, men disse er ofte meget kostbare maskiner.

Vann er livsviktig

Mister du et vanntap på 20% fra kroppen kan dette føre til at du dør. Det er altså ikke rart at vi blir tørste i løpet av dagen og får et behov for å etterfylle litt av denne livsnødvendige komponenten!

Vann er den viktigste enkeltkomponenten i kroppen. En mann på 65 kg har cirka 45 liter vann i kroppen. Mengden øker med andel økt muskulatur og motsatt ved økt andel fettvev. Vannet inne i cellene utgjør en tredel av vannet i kroppen. Resten er å finne i blodårene, lymfeårene og som vevsvæske.

Kroppsvæsken er positive og negative ioner; såkalte elekrolytter. En regulert væskebalanse knyttes til regulering av elektrolyttene(balanse mellom natrium-, kalium- og klorioner som bidrar til å opprettholde kroppens volum- og vannbalanse). Proteiner bidrar sammen med salter til at trykket i blodbanen opprettholdes og for at det ikke skal legge seg vann ekstracellulært(utenfor). Vannet er også helt nødvendig for fordøyelse, absorpsjon og transport av næringsstoffer, samt transport av avfallstoffer via urin, svette, pust og feces.

Hvor mye forbrukes hver dag?

Gjennom daglig aktivitet(gjennomsnitt) taper vi ca 0.5 liter væske gjennom huden og forbruket øker dersom det er varmt og vi har økt fysisk aktivitet(f.eks trening/hardt arbeid). Vi puster ut ca 0.3-0.4 liter hver dag. Urinmengden har et forventet minstevolumet på 0.9 liter hos en voksen person. Dersom du øker inntak av proteiner og salt må væskeinntaket økes for at kroppen fortsatt skal kunne skille ut avfallsstoffer. I motsatt fall vil et protein- og saltredusert kosthold senke behovet for å skille ut væske i urinen til ca 0.5-0.6 liter.

Hva er vårt daglige væskebehov?

Væsken tilføres gjennom både mat og drikke, men primært den sistnevnte. I gjennomsnittsnitt tar vi inn ca 1.0-1.5 liter væske gjennom mat og inntil 2.0 liter fra drikke. Dette tilsvarer et minimumsbehov på 2-3.5 liter væske hver dag. Behovet varierer i forholdet til alder(spedbarn trenger mye væske) og i forhold til tap gjennom svette. Tørst kan være en indikator på væskemangel, men er ikke nødvendigvis en pålitelig indikator.

Hva skal jeg drikke?

Vann er definitivt den beste tørsteslukkeren. Bruk som sagt vanlig springvann - vi har normalt et godt drikkevann fra springen. Det er imidlertid viktig å merke seg at et høyt vanninntak i sammenheng med stor svettemengde(10-15 liter per dag) eller vedvarende mage- og tarminfeksjoner må erstattes med både økt salt- og vanninntak. Normalt sett holder det med 0.6 gram salt per dag og dette dekkes stort sett gjennom maten vi spiser og drikker. Sukkerholdig drikker forringer effektene av kostholdets ernæringmessige kvalitet og bør sammen med alkohol holdes på et lavt inntaksnivå. Kaffe og te har vist både positive og negative helseeffekter, men generelt kan et moderat inntak(4-5) kopper per dag anbefales.

Hold deg unna andre tørsteslukkere som vist nedenfor da disse inneholder mye sukker:
Coco Cola, 0,5 L: 54 gram tilsatt sukker
Iste, Grønn Line fra Time, 0,5L: 44 gram tilsatt sukker
Iskaffe, Cappuccino fra Tine, 330 ml: 16,5 gram tilsatt sukker
Frappuccino Starbucks, 250 ml: 25,5 gram tilsatt sukker
Solrik, Rignes, 0,25 L: 29,7 gram tilsatt sukker
LitaGo, jordbær, 0,5 L: 20 gram tilsatt sukker
Vitamin boost, 0,5L: 20 gram tilsatt sukker
Lerum, ett glass ferdig blandet, ca 200-250 ml: 24,5 gram tilsatt sukker
Sjokolademelk, Tine, 250ml: 12,5 gram tilsatt sukker
(Kilde: Side2: http://www.side2.no/helse/article3588694.ece)

 

 


Dette gjør brus med tennene dine

Kosthold12.02.201914

Vet du egentlig hva sukker og syre i brusen gjør med tennene dine? Se her!
Han bestemmer seg for å kutte ut sukker i 30 dager. Resultatene hans er fantastisk!
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.

Spist pølser og chips i 22 år

Kosthold13.11.201688

Daniel Pennock på 26 år har livnært seg på pølser og chips i 22 år

Dette gjør brus med tennene dine

Kosthold12.02.201914

Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.