6 grunner til hvorfor du bør velge smør fremfor margarin

Kosthold23.04.2019Joachim Pedersen0

Smør er mye brukt i enhver husholdning. Det blir brukt til alt fra på brødskiven, tilberedning av middagsretter og i bakverk.

Smør har også fått skylden for en del fedme til hjertesykdom de siste tiårene. Smør er i stadig utvikling og man produserer smør som blir sunnere og sunnere. Enhver kokk benytter seg flittig av smør ettersom det er det lille ekstra som kan gjøre en middelmådig rett til et mesterverk.

Vi gir deg her 6 grunner til hvorfor du bør velge smør fremfor margarin:

1. Inneholder sunt mettet fett

Smør generelt inneholder en god del mettet fett. Men er det virkelig så skadelig som folk skal ha det til? Det er studier som viser at det ikke er noen sammenheng mellom mettet fett og karsykdommer (1, 2).

Det har seg slik at mettet fett øker HDL som er det gode kolesterolet og endrer LDL fra små og tette som er det onde kolesterolet til store LDL som igjen er godartet.(3, 4)

Smør fører til økt fettforbrenning og en bedre metthetsfølelse fordi smør er rikt på innhold av korte og melleomlange kjeder fett. Dette gjør at de "metaboliserer" annerledes enn andre type fett.(5,6)

2. Smør inneholder fettløselige vitaminer

Smør inneholder en del fettløselige vitaminer som A, E og K2. Dette er viktige vitaminer i kostholdet og spiser du mye kjøtt, grønnsaker og frukt vil du få i deg behovet for de vitaminene.

K2 derimot (Nei, jeg mener ikke K2 ved siden av Mount Everest) er et ganske sjelden vitamin og mange kjenner ikke noe særlig til denne. Det er i aller høyeste grad et viktig vitamin fordi dersom du får i deg for lite av denne kan det føre til alvorlige sykdommer som kardiovaskulær sykdom, kreft og osteoporose (7,8,9). Dersom du drikker mye melk eller spiser mye melkeprodukter vil du få i deg en del vitamin K2 hvis kuene er foret på gress hvilket de er i Norge. (10). Andre gode kilder på vitamin K2 enn smør er salat, brokkoli, spinat, kornprodukter, kjøtt, frukt og sjokolade.

3. Mindre risiko for hjerteinfarkt med smør Vs. margarin.

Vi har alle hørt det. Smør og margarin kan lettere føre til hjerteinfarkt. Nå er det stor forskjell på smør og margarin. Smør kommer betraktelig bedre ut enn margarin. Margarin inneholder svært mye bearbeidet transfett som kan føre til en rekke sykdommer. Transett er med på å øke det skadelige LDL kolesterolet slik som mettet gjør. Det reduserer i tillegg det gunstige HDL kolesterolet. Transett øker risikoen for blodpropp, hjerte- og karsykdommer samt fremme vektning og diabetes.

Det er nylig blitt utført en studie som undersøkte effekten av smør og margarin på kardiovaskulær sykdom (11). Konklusjonen av studien ble at smør hadde ingen risiko for hjerte- og karsykdommer overhodet mens margarin hadde betydelig risiko.

4. Smør er en god kilde til fettsyren smørsyre

Smør er utmerket kilde til den 4-karbon fettsyren smørsyre og som kan ha ulike helsemessige fordeler. Smør inneholder omtrent 3-4% smørsyre. I en studie som ble utført på rotter fant de ut at ved å øke energiforbruket og redusere matinntaket på en usunn diett hindret smørsyretilskudd vektøkning. Videre forbedret det også funksjonen til mitokondriene og senket fastende triglyserioder og insulin. (12). Smørsyre har også gode forsvarsmekanismer på fordøyelsessystemet (13).

5. Smør inneholder konjugert linolsyre som du finner i CLA

Konjugert linolsyre finner du også blant annet i et populært kosttilskudd som CLA. Dette stoffet har en kraftig virkning på metabolismen (fettforbrenningen). Smør er også en stor kilde denne fettsyren.

Linolsyre er en umettet omega-6 fettsyre. Linolsyre er en flerumettet fettsyre som brukes i biosyntesen av arakidonsyre (AA) og dermed noen prostaglandiner. Det finnes i lipider i cellemembraner. Den er også rik på mange vegetabilske oljer, bestående av over halvparten (etter vekt) av valmue frø, safflower, solsikke og mais oljer.

En studie på mus har vist at inntak av konjugert linolsyre (CLA) kan bidra til å forebygge kreft hos mus. Studien så på en spesifikk isomer av LA og studerte dens effekt på kreft indusert av dimethylbenz (a) antracen. Studien antydet en signifikant effekt av CLA inntak på reduksjon av kreftutvikling. (14)

6. Du får lavere risiko av fedme med smør

Ernæringsfysiologer anbefaler oss at vi velger meieriprodukter med lavfett innhold. Det i seg selv er ingen dårlig idè da vi får i oss et lavere innhold av fett og kalorier, men det er studier som viser at det er ingen sammenheng med økt fedme ved å innta meieriprodukter med høyt fettinnhold. I 2012 ble det undersøkt effekten av meieriprodukter med høyt fettinnhold når det kom til fedme, hjerte- og karsykdommer samt andre metabolske forstyrrelser. Det de oppdaget her var at det er ingen økt risiko for metabolsk sykdom og at det faktisk var en betydelig redusert risiko for fedme (15).

I Sverige viser rapporter at andelen av overvektige har stoppet opp og at det kan spores tilbake til mer smør og fløte.

Konklusjon

Du kan trygt spise smøret ditt på brødskiven og i dine middagsretter samt bakverk med god samvittighet da det faktisk viser seg å ha en redusert risiko for fedme ved å bruke smør fremfor margarin. Benytt derfor smør fremfor margarin!

Referanser:
1. Sciencedirect:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0899900711003145
2. AJCN Nutrition:
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract
3. AJCN Nutrition:
http://ajcn.nutrition.org/content/67/5/828.short
4. Sciencedirect:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167527399001072
5. NCBI:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK53550/
6. JN Nutrition:
http://jn.nutrition.org/content/132/3/329.full.pdf+html   
7. NCBI:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19179058
8. NCBI:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18400723
9. NCBI:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16801507
10. Healt care:
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/13590849961717
11. NCBI:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9229205
12. NCBI:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2699871/
13. Fasebj:
http://www.fasebj.org/content/early/2000/12/02/fj.00-0359fje.long
14. Springer:  
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11745-009-3288-4

Kilde:
News Medical:
http://www.news-medical.net/health/Linoleic-Acid-What-is-Linoleic-Acid-(Norwegian).aspx
Authoritynutrition:
http://authoritynutrition.com/7-reasons-why-butter-is-good-for-you/
Nationen:
http://www.nationen.no/2010/11/21/norsk_mat/smor/flote/fedme/karbohydrater/6284575/
Bramat:
http://bramat.no/kosthold/livsstil/101-derfor-er-transfett-farlig

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?
Peanøttsmør er ukens matvare. Se hvorfor vi anbefaler denne.
Se denne studien.

Spiser du mye mettet fett?

Kosthold09.02.201633

Det er avgjørende hva du erstatter mettet fett med.

Sunn mat: Knasende gode knekkebrød

Kosthold21.10.2019164

Dette knekkebrødet bør du spise.

Slik lager du sunnere taco

Kosthold18.10.2019451

Så mange kilokalorier kan du spare i sunn taco.
Hva med snickersgrøt eller ovnsbakt dessertgrøt?
Peanøttsmør er populært både til grøt, brødskiva og middag. Lag din egen!
Hva slags oljer bør du velge? Vi avslører de beste kildene.