- Et jævla bra spørsmål

Trening01.05.2013Joachim Marhaug0

Dine spørsmål og debatter kan deles med andre utenfor forumet!

Eksempler på dette kan være spørsmål som:"styrketrening og kardiotrening - bør dette trenes på samme dag?", "Tøyning og utstrekking - er dette nødvendig og betyr tøyning og strekking det samme?" Mange brukere av forumet tar opp spørsmål som skaper vettuge og lærerike diskusjoner og vi ønsker å delta mer aktivt i disse diskusjonene. Du har muligheten til å få spørsmålet ditt "opp i dagen" ved å tillate oss å bruke det som utgangspunkt for våre artikler slik at flere lesere kan ta del i ulike aktuelle spørsmålsstillinger vedrørende trening, ernæring og andre diskusjonstemaer. Vi kan selvfølgelig ikke ta opp alle spørsmål, men vil bestrebe oss på å løfte fram både generelle og spesifikke spørsmål og diskusjonstemaer. Dette håper vi på vil bidra til økt kunnskap til våre lesere.

Tips oss gjerne med ditt eller andres innlegg på post@treningsforum.no og kanskje dette vil publiseres på forsiden.

Spørsmål:

Innsendt av Thomas96:
Jeg har filosofert litt på jobben og tenkt over hva som er best for muskelvekst. Alle sier hypertrofi så klart.. I lærebøkene står det alt fra 6-8-12 reps med relativ høy belastning feks 70-90 % av 1 rm.. Det er også ingen tvil om at man kan utvikler størst kraft eksentrisk feks 120% av 1 rm. Denne form for trening er relativt vanskelig uten spotter. I tillegg har du varigheten på dragene/løftene hvor lang tid og tempoet du gjennomfører i..

Så mitt spørsmål er egentlig hva er best for muskelvekst? Alle tre formene funker, men ut ifra belastningen skulle man si at eksentrisk trening over 1rm er best.. Også vil jeg selv si at jeg utmatter muskelen mer med moderater vekter hvor jeg fokuserer på å bruke lang tid på øvelsen, altså både i konsentrisk og eksentrisk fase med feks 5 reps i stedet for 12 reps på litt tyngre vekter... Pausene spiller jo selvfølgelig også inn... "drøft"

 

Svaret fra Rita Immerstein:
Kjører selv helt rolig i eksentrisk fase, men ikke på alle sett. Ligger ofte på 6-8 reps i en øvelse og avslutter det siste settet med en halvering av belastningen for å kjøre en rolig eksentrisk fase og mer eksplosivt i konsentrisk fase. Da makter jeg å ligge på 12-15 reps i siste sett og kjenner at det fortsatt er skikkelig innkobling av muskulaturen selv om jeg er sliten...Det har fungert bra både for volum, styrke og delvis utholdenhet for min del. Skal legge til at jeg elsker å kjøre dropsett og super/trippelsett så de bidrar nok også til noe av den muskulære utholdenheten...

 

Hva mener du?

Svar i forumet og del din kunnskap med resten og bidra med å skape en fornuftig og saklig debatt.


Har du et bra treningsprogram, men velger feil øvelser vil du ikke få optimal muskelvekst.

Når på dagen bør man trene?

Trening29.11.201810

Har det noen betydning for fremgang i hypertrofi og maksimal styrke, om man trener tidlig eller seint på dagen?
Få muskelvekst med høyreps og lavreps.
Europamester Martin Heede blir stadig beskyldt for å bruke doping og hver gang leverer han en negativ blodprøve.

Når på dagen bør man trene?

Trening29.11.201810

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!