Ny studie viser bedre effekt av blandingsprotein

Kosthold13.05.2013Juma Iraki0

Ny studie viser bedre effekt av blandingsprotein enn kun myse etter trening.

Proteinpulver utvinnes fra kilder som blant annet melk, egg og soya. Melk og eggproteiner er de mest brukte pågrunn av deres høye biologiske verdi. Prosessen når man lager proteinpulver går ut på å fjerne vanninnholdet i kilden slik at man får en proteinkilde i pulverform. Dette gjøres enten ved at proteinet utsettes for lav eller høy varmebehandling. Lav varmbehandling er bedre da enkelte aminosyrer kan bli ødelagt ved høye temperaturer.

Biologisk verdi

Biologisk verdi brukes ofte som et mål på å vise hvor effektvt kroppen klarer å utnytte seg av en gitt proteinkilde. Ofte ser man også på biologisk verdi ved kombinasjonen av forskjellige kilder som for eksempel melk og eggprotein sammen. Biologisk verdi baserer seg i stor grad på aminosyreprofilen til de forskjellige kildene.

Biologisk verdi i enkelte proteinkilder:
Myseprotein isolat 159
Myseprotein 104
Egg 100
Eggehvite 88
Melk 88
Sojabønner 85
Kylling,biff, fisk 80-90
Kasein 71

mTOR og proteinsyntese

Prosessen hvor protein dannes kalles proteinsyntesen.
Prosessen i proteinsyntesen går fra DNA via RNA til protein. Proteinets funksjon bestemmes av en rekke faktorer blant annet i hvilken rekkefølge det er på aminosyrene. Dette kalles primærstrukturen og bestemmes av sammensetningen på den genetiske koden i vårt DNA.

Informasjonen vi finner i DNA overføres til mRNA og dette kalles for transkripsjon. Forklart på en enkel måte så betyr det prosessen hvor informasjonen fra DNA avleses og overføres til RNA molekyler. Denne prosessen foregår inne i cellekjernen. Videre vil RNA fraktes ut av cellerkjernen over til ribosomene som ligger i cytoplasma. Her vil proteinsyntesen foregå hvor aminosyrer, enzymer og RNA molekyler deltar i prosessen.

Videre vil mRNA binde seg til ribosomene. tRNA binder seg til sin spesifikke aminosyre og hver aminosyre har sin tRNA. tRNA har koder som speilbilder kodene vi finner hos mRNA. mRNA har oppskriften på hvordan et protein skal bygges. Ribosomene vil så videre bevege seg bortover mot mRNA tråden og koble aminosyrene sammen slik at det dannes et peptid. Peptidet blir videre fraktet i det endoplasmatiske nettverket og det blir her dannet en tredimensjonell struktur som er helt avgjørende for proteinets egenskaper. Sluttproduktet er da et komplett protein, men det er helt avgjørende at det er tilgang på alle aminosyrene under denne prosessen eller så vil proteinsyntesen stoppe helt opp.

Hvis muskel-protein syntesen og muskel-protein nedbrytning tilsvarer det samme, så vil vi få netto protein balanse. Dette fører hverken til en økning eller reduksjon i muskelmasse.

Muskel-protein syntese - muskel-protein nedbrytning
= netto muskel-proteinbalanse = ingen endring i muskelmasse

Hvis muskel-protein nedbrytning er større en muskel-protein syntese vil vi få en negativ muskel-protein balanse. Noe som vil føre til en reduksjon i muskelmasse.

Muskel-protein syntese < muskel-protein nedbrytning
= negativ muskel-proteinbalanse = reduksjon i muskelmasse

Hvis det derimot er større muskel-protein syntese enn muskel-protein nedbrytning, så vil vi få en positiv muskel-protein balanse og dette vil føre til en økning i muskelmasse.

Muskel-protein syntese > muskel-protein nedbrytning
= positiv muskel-proteinbalanse = økning i muskelmasse

Styrketrening bidrar i stor grad til å øke proteinsynesen, samtidig som det også øker muskelnedbrytningen. Nettoen av dette vil uansett gjøre at vi faller i en negativ muskelprotein balanse inntil vi tilfører kroppen proteiner og aminosyrer for å skape en positiv muskelprotein balanse. Dette bidrar til ny muskelvekst.
Det finnes en essensiell prosess i muskelbygging som heter mTOR ( mammalian target of rapamycin). mTOR funger som et molekyl som skrur "av og på" en bryter for å lage muskelprotein og proteinkilder som er spesielt rike på den anabole aminosyren leucine viser seg å være svært sterke aktivatorer av mTOR. Alle proteinkilder som blir sett på som komplette proteinkilder med alle de essensielle aminosyrene tilstede inneholder leucine, da leucine er en essensiell aminosyre.

Bedre med kombinasjon av soya og melkeprotein

En studie ble utført av Reidy med flere hvor de ønsket å se på hvilken effekt en proteinblanding hadde på proteinsyntesen etter styrketrening. Studien ble utført som en dobbel blind randomisert klinisk studie hvor det deltok 19 unge mannlige deltakere. Deltakerne inntok enten 19 g protein bestående av soya og melkeprotein eller 18 g myseprotein 60 min etter benøkt. Biopsier (vevsprøver) ble tatt fra vastus lateralis som er en av de 4 musklene i forside lår (quadriceps) før treningsøkten. Det ble også foretatt biopsies på 3 tidspunkter etter treningsøkten.

Resultatet viste at myseprotein hadde en raskere og høyere økning av BCAA (foregrenede aminosyrer) enn proteinblandings gruppen. Proteinblandings gruppen på sin side viste en lavere økning av BCAA i blodet i starten, men opprettholdt nivået av verdiene lengere etter trening.

Forskerne konkluderte derfor med at en proteinblanding bestående av melkeprotein og soya var bedre etter trening enn kun myseprotein da signalisering av mTOR og den økte proteinsyntesen opprettholdt seg lengre elevert i denne gruppen.

Det er viktig å legge til at melkeprotein har både kasein og myse tilstede, så i dette tilfellet hvor det ga effekt så var det myse,kasein og soya protein som viste bedre effekt enn myseprotein alene etter trening.

Kilder
1. "Whey." The Encyclopedia Britannica. 15th ed. 1994.
2. Allen. E et al. Advances in modifying and understanding whey protein functionality. Trends in food science & technology 2002;13:5:151-159.
3. M Tunick . Whey processing, functionality and health benefits. Blackwell Publishing; IFT Press. pp.1-13.
4. Anthony et al. "Leucine stimulates translation inititation in skeletal muscle of postabsorptive rats via a rapamycin-sensitive pathway". J. Nutr 2000;130:2413-2419.
5. Bolster et al. "AMP-activated protein kinase suppresses protein synthesis in rat skeletal muscle through down-regulated mammalian target of rapamycin (mTOR) signaling". J. Biol. Chem 2002;277:23977-23980.
6. Reidy PT et al. "Protein blend ingestion following resistance exercise promotes human muscle protein synthesis. J nutr 2013;143:4:410-6.


Juma Iraki 

Juma har utdanning innen personlig trening og en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Han er engsjert og faglig dyktig. Hans mål er å formidle avansert treningslære på en forståelig måte.

Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.
Sjokolademelk er melk som vanligvis er tilsatt smak med kakao og sukker.
Du trenger mer protein jo eldre du blir for å opprettholde og bygge muskelmasse.
Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?
Søtsug og andre cravings er din verste fiende når du er på diett.