Slipp deg ut av den firkanta boksen

Trening22.05.2013Martin Norum0

Vi mennesker søker alltid etter et svar eller en mening. Vi vil ha tilhørighet til ett eller annet, noe fast å forholde oss til. Sånn er det med religion, sånn er det med trening og sånn er det med kosthold!

Få ting engasjerer folk mer en de tre ovennevnte tingene. Kostholdsdebatter kan fint være like opphetede som store politiske debatter. Grunnene er mange, men en av dem er at vi alle spiser, alle har lært hva som er sunt og ikke sunt, og når noen begynner å tukle med det vi har lært går alarmene av.

Dette skal imidlertid ikke handle om kosthold, det skal handle om trening. For jeg mener folk trenger en liten oppvekker. Et lite støt som har som har som formål å gjøre deg litt flinkere til å innse at ting kanskje ikke er helt svart/hvitt. Ofte går vi inn i mønstre der vi tar alt vi hører for god fisk. Vi skaper våre egne sannheter på bakgrunn av tingene vi har hørt og lært og disse sannhetene kan være vanskelige å rokke ved, men bør kanskje stilles spørsmålstegn ved innimellom.

Drit i fasiten og skap din egen

Antropometri er en fancy betegnelse for lengdeforhold på kroppen. Vi har alle ulik antropometri og noen devierer lenger vekk fra det som kan anses som "normalt" enn andre. For eksempel er det store forskjeller i lengde på femur/lårbenet fra person til person. Dette kan da ikke ha så mye å si tenker du kanskje? Vel - det har ekstremt masse å si for utførelse av diverse løft. For eksempel knedominante øvelser slik som knebøy/frontbøy m.m. Tekniske beskrivelser i knebøy forteller at du skal stå med føttene i ca hoftebreddes avstand eller litt bredere og ha en lett urotasjon i hoften slik at tærne peker ca 10% ut til siden. For person A(med korte lårben) fungerer dette utmerket og han kommer ned i tilstrekkelig dybde med en veldig vertikal overkropp slik du ser på bildet under.



For person B(med lange lårben) er dessverre ikke situasjonen like lys. Fordi lårbena er såpass lange så vil han måtte la overkroppen lene seg svært mye fremover for å opprettholde korrekt tyngdepunkt.

Ser du hvor mye lengdeforhold på kroppen kan ha å si for utførelsen av en øvelsene? Forhåpentligvis er det nå litt klarere. Spørsmålet blir så: hva skal personer som har valgt feil foreldre og endt opp med for eksempel lange lårben gjøre i knedominante øvelser? For veldig mange er svaret på dette å stå bredere og skyve knærne mer ut til siden slik at knærne fremdeles går i linje over tærne.



I praksis forkorter du lårbenet i frontalplanet(sett fra siden i knebøyen) gjennom at avstanden fra kneet til hofta er kortere. For mange løftere vil denne endringen medføre en mer vertikal overkropp i løftet hvilket vil innebære lavere skaderisiko for ryggen.

Kanskje bør nettopp du endre på benstillingen din slik at den er mer tilpasset dine lengdeforhold? Kanskje løfter du med en ny innøvd teknikk plutselig en del mer og føler deg tryggere?

Dette er bare ett eksempel og det samme gjelder i andre typer løft. Vær litt kritisk og ha evne til å tenke over ting du får beskjed om selv. Kanskje er ikke "fasiten" fasiten for deg. Kanskje burde du faktisk gjøre en øvelse temmelig annerledes basert på dine lengdeforhold, dine muskulære styrker og dine behov? Sjansen er definitivt til stedet.

Spør deg selv: hvorfor gjør jeg dette? Hvorfor gjør jeg ikke noe annet? Hva passer best for meg?

Sørg for at du vet hvorfor.

Slipp deg ut av den strenge firkanta boksen. Tenk!

 


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Hva skjer med muskelmassen, styrken og utholdenheten hvis du tar pause 1 mnd. eller 3 mnd. og lenger?
Det er bedre alternativer enn tredemølle og sykkel til oppvarming. Dette er den perfekte oppvarmingen!
Spiller poden din altfor mye? Dette kan være løsningen på å slå to fluer i en smekk.
43 år gamle Rolf Gustavsen har vært topptrent over halve livet sitt og han holder koken fortsatt.
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.
Da kan denne metoden være noe for deg.