Hvit ris gjør deg mindre mett

Kosthold28.05.2013Joachim Pedersen0

Ris har lenge vært en populær karbokilde i treningsmiljøet

Det smaker godt, er lett å tilberede og det er sunt, men det er flere grunner til å bytte ut den hvite risen.

Det som er avgjørende når du skal velge type ris er hvordan rissortene er behandlet. Særlig om riskornene er polert og om skallet er fjernet eller ei. For det er i skallet de meste av vitaminene og mineralene er. I hvit ris er skallet fjernet og det betyr at denne inneholder svært lite vitaminer og mineraler. Det kan bety forskjellen på om du får i deg nok jern, magnesium og fiber dersom du ikke får i deg dette via noe annet. Mer næring og fiber skiller hvit ris fra sunnere sorter.

Metthetsfølelsen redusert

Du kan spise enorme mengder av hvit ris og være mett i et øyeblikk for så bli veldig rask sulten igjen. Det er fordi hvit ris inneholder for det meste stivelse. Er du litt ustrukturert i matveien kan det fort føre til at du vil spise mer senere slik at du får i deg mye mer kalorier enn først planlagt enn om du hadde valgt en annen type ris som inneholder mer fiber.

I tillegg til dette har du glykemisk index og hvit ris som Jasminiris kommer høyt opp her og vil gå under kategorien raske karbohydrater. Det gjør at du vil få rask økning av blodsukkeret.  Det er verdt å merke seg at hvit basmatiris har faktisk samme GI som fullkornris.

Sunn ris

Det er mange typer ris å velge mellom. Det du bør se etter er mer grovere ris som for eksempel naturris, fullkornris og villris. Det er de sunneste alternativene som inneholder mye vitaminer, mineraler og fiber. I tillegg gir de deg en metthetsfølelse som varer.

Villris er ris som egentlig er en type gress. Den gir en hasselnøttsmak. Den sorte risen er ofte blandet ut med vanlig ris. Den inneholder mer proteiner, jern og B-vitaminer enn vanlig ris.
Bytter du ut til natturris så sparer du tillegg 40 kcal sammenlignet med hvitris på en porsjon.

Holdbarhet

Holdbarheten på tørr vare kan vare i flere måneder, men når det er kokt stiller saken seg annerledes. Kokt ris kan være en trøbbelmaker. Ris kan inneholde bakterien Barcillis cereus og denne overlever koking. Dersom risen kjøles ned til romtemperatur som den ofte kan gjøre om det står servert for lenge på kjøkkenbordet kan disse bakteriene starte å formere seg i stor fart. Du kan da få giftstoffer magen din reagerer på som kan gi utslag i diarè og oppkast. Server derfor risen glovarm og hold den på kokeplaten helt til den serveres. I tillegg kan du varme opp en ildfast form som du legger risen i slik at den holder seg varm lenger ved servering.

Kilde:
KK (2013):
http://www.kk.no/897761/ris-til-middag-vaer-obs-paa-dette


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Hvis du ikke vet dette bør du være forsiktig så du ikke blir akutt syk.
Feil tilbereding, lagring og oppbevaring av mat kan være farlig for deg

Riskaker bør ikke spises av barn

Kosthold29.09.2015175

Mattilsynet fraråder riskaker for barn under 6 år.

Disse karbohydratene bør du prøve

Kosthold08.08.2013467

Vi blir alle matlei til tider, men prøv disse karbohydratene.

Riskaker bør ikke spises av barn

Kosthold29.09.2015175

Disse mødrene har gjort en fantastisk innsats. Se før og etter bilder.
En dramatisk ulykke snudde livet hennes opp-ned. Hun måtte lære å spise, gå og prate på nytt!
Knestående øvelser trener beina effektivt og er en fin variasjonsmulighet.
Du trener mye, men drikker også alkohol av og til. Vil det påvirke resultatene?
Se reaksjonene når dette fitnessparet gikk på trening med bare bodypaint.