- Kardio før eller etter styrketrening?

Trening06.05.2019Joachim Pedersen0

Dine spørsmål og debatter kan deles med andre utenfor forumet!

Eksempler på dette kan være spørsmål som:"styrketrening og kardiotrening - bør dette trenes på samme dag?", "Tøyning og utstrekking - er dette nødvendig og betyr tøyning og strekking det samme?" Mange brukere av forumet tar opp spørsmål som skaper vettuge og lærerike diskusjoner og vi ønsker å delta mer aktivt i disse diskusjonene. Du har muligheten til å få spørsmålet ditt "opp i dagen" ved å tillate oss å bruke det som utgangspunkt for våre artikler slik at flere lesere kan ta del i ulike aktuelle spørsmålsstillinger vedrørende trening, ernæring og andre diskusjonstemaer. Vi kan selvfølgelig ikke ta opp alle spørsmål, men vil bestrebe oss på å løfte fram både generelle og spesifikke spørsmål og diskusjonstemaer. Dette håper vi på vil bidra til økt kunnskap til våre lesere.

Tips oss gjerne med ditt eller andres innlegg på post@treningsforum.no og kanskje dette vil publiseres på forsiden.

Spørsmål:

Innsendt av Naglez:
Har akkurat begynt og trene etter et halv år av.
Vil gå opp i muskler og ned i fett. Skjønner da at jeg må spise mindre en det jeg forbrenner, får og gå ned.
Men lurer på om det er bra og trene cardio etter/før styrketrening. Feks en treningsøkt på 1time og så ta noe intervall i 10-15min etter trenning. Vil det gi et bra resultat, med forbrenning av fett og ikke for mye muskler? Skriver sikkert litt dumt, men håper på svar

Svaret fra Rita Immerstein:
Tren kardio etter trening som du selv foreslår. Intervaller er kjempebra. Varm opp i 5 minutter, tren intervaller i 5-6 minutter og kjør ned igjen i lpet av 5 minutter. Skal du ha kardio før trening bør du legge den til morgenen eller i hvert fall noen timer før styrketreningen. Prioriter en god styrkeøkt og deretter en intensiv, men kort intervalløkt(3 dager i uken i inntil 20 mintter med kardio/intervall)

 

Hva mener du?

Svar i forumet og del din kunnskap med resten og bidra med å skape en fornuftig og saklig debatt.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.
Med denne sykkelen kan du vaske treningstøyet ditt gratis.

Dette gjør en gåtur med kroppen

Trening10.08.2016929

Kroppen nyter godt av noen reale gåturer!

Wings for Life

Diverse18.03.20164

Et unikt løp som arrangeres i 34 land fordelt på 5 kontinenter.

Dette gjør en gåtur med kroppen

Trening10.08.2016929

Mange mennesker sliter med kneproblemer, og kvier seg for å utøve intervalltrening.
Julius Maddox er en skikkelig kraftkar. Han løfter 272 kg i benkpress hele 8 ganger.
Det er ikke tvil om at benkpress er en av de aller mest populære øvelsene å utføre for overkroppen.

Her er kosematen du kan unne deg

Kosthold14.05.20191688

På diett og deff og vil ha kosemat?
Den psykologiske tankebanen bak våre spisevaner.