Den beste middagen?

Kosthold31.07.2013Rita Immerstein0

Ferdig fiskemiddag eller egenkomponert fiskemeny?

Fisk er en utmerket kilde til blant annet både proteiner, gode fettkilder og vitamin A og D. De fleste av oss prøver å spise fisk hver uke. For ekte fiskeelskere er det lett å legge inn fisk i kostholdet både i form av pålegg, festmat og hverdagsmiddager. For andre som kvier seg til å tilberede og spise fisk er kanskje ferdige middagsporsjoner en mulig løsning?

En test av ulike fiskemiddager viser at det er stor variasjon mellom fiskemiddager som fås kjøpt i butikken. Fjordlands torskemiddag var det produktet som kom best ut av en test med en sekser på terningkast utført av DinKost. 11 ulike ferdigprodukter ble testet og Testkriteriene tok utgangspunkt i kalorier, innhold av proteiner, fett, salt og totalt innhold av fisk. Dette var ikke en test som vurderte smaken på produktene. Fjordland Liten porsjon laks fikk en femmer og endte opp som nest beste alternativ. Dårligst ut i testen kom Godehav Bacalao, Fiskesuppe og Fiskegryte.

Er du ekstra sulten vil ikke de minste ferdigporsjonene holde og da bør du kanskje velge testens 3. plass som var kokt laks med urtesaus fordi den innehold mest fisk. Det bør legges til grønnsaker fordi de fleste produktene hovedsakelig har gulrøtter som grønnsakskilde. Det kan gjøre seg med litt blomkål, vårløk, purre, erter og/eller brokkoli som tillegg. Har du skalldyrallergi bør du sjekke innholdsdeklarasjonen nøye fordi produktene ofte er smakstilsatt med skalldyr i kraften eller sausen.
Et annet alternativ er å benytte seg av Kiwi's helgetilbud som ofte tilbyr laks til en rimelig pris. Har du gitt opp å tilberede fisk selv er selvasagt makrell i tomat, sardiner og tunfisk på boks gode alternativer som er rike på proteiner og fett. Spis gjerne et bokser tunfisk og to bokser med makrell i tomat hver uke som et minimum.

Ingen av middagsproduktene i testen ble ansett som usunne eller dårlige, men når det kommer til smak og størrelse på porsjoner er det selvsagt en ide å tilberede fisken selv. Det er superenkelt å få ferdig fiskemiddag på 1-2-3 og du kan selv legge inn ditt favoritt-tilbehør. Det som gjør matlagingen noe mindre praktisk er at fisk bør spises når den er ferdig tilberedt. I motsetning kan både kylling, kalkun, svin og rødt kjøtt varmes opp igjen og faktisk få en bedre smak - det er ikke enkelt å få til med fisk.
En enkel fiskemiddag på 1-2-3 kan tilberedes på ulike, men enkle måter. Disse egenkomponerte måltidene synes jeg fungerer helt utmerket fordi de er effektive å lage, næringsrike, mettende og smaker godt:

(2 porsjoner)
Meny 1:
275 gram laksefilet krydres med salt og pepper og tilberedes i mikrobølgeovn i 3 minutter eller forvarmet stekeovn i 6-7 minutter på 180 grader. En skivet agurk, 3 vårløk og en halv finskåret purre med 1 ss olivenolje, salt, dill og pepper serves med 5 ss Cottage Cheese. Legg laksen i biter sammen med øvrige ingredienser på en seng av «ertepuré»(moste erter fra en boks) og server med iskaldt vann tilsatt noen sitron og agurkskiver - friskt og deilig!
Tidsbruk: 10-15 minutter

Meny 2:
Skjær opp to-tre tinte pangas-fileter i passende småstykker(400 gr). Kutt opp 1 løk og en liten pose med tørket tomat og stek i pannen med 1 ss rapsolje. Legg løk og tomat på et fat. Stek deretter pangas-stykkene i pannen tilsatt 1ekstra ss rapsolje på middels til sterk varme. Krydre med salt, pepper og chili-pulver. Legg de ferdigstekte pangas-filetene over løken og tomatene. Topp fisken med en liten boks ananas-biter og 1 skivet rød paprika. Serveres med 100 gram byggris(2 porsjonspakker) og soya-saus. Lett og velsmakende fiskemiddag!
Tidsbruk: 15 minutter

Meny 3:
Rør sammen 4 egg til omelett tilsatt litt salt, pepper og dill. Stek 1 boks tunfisk(i vann) i 1 ss peanøttolje sammen med en finhakket rødløk. Hell over egg og stek på svak til middels varme i 2-4 minutter. Legg grovskjært isbergsalat på et fat sammen med 4 skivede tomater og en halv boks mager kesam(blandet med 2 ss sprite-zero og serveres som rømmedressing) legg over omeletten og topp med litt bergby-sennep og soyasaus eller bruk sukkerfri ketshup fra Idun om du foretrekker det. Kan nytes alene eller sammen med et pitabrød(sjekk Lavkarbohuset.no). Lett og sunt måltid etter trening!
Tidsbruk: 10 minutter


Kilder:
Arsky G. H.(2013) Sjekk hvilke fiskemiddager du bør velge
http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article838005.ece

 

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

6 spennende ting du kan grille

Kosthold03.08.20189

Det er mer enn bare pølser og flintstek du kan grille. Se her!

Tunfisksalat med hvite bønner

Kosthold11.01.20182

Denne enkle og smakfulle tunfisk salaten er omgitt med mye grønne grønnsaker og sitrus.
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.
Glad i taco? Da bør du prøve deg på disse!

6 spennende ting du kan grille

Kosthold03.08.20189

Tunfisksalat med hvite bønner

Kosthold11.01.20182

Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019249

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.
Se studien.
Her ser du 45 forskjellige idretter med trente kropper.