Møt crossfit jenta Mona T. Hetleflåt

Intervju15.07.2013Joachim Marhaug0

Liker du crossfit? Les om sterke Mona T. Hetleflåt.

Foto: Tommy Sælen

Navn: Mona T. Hetleflåt
Alder: 23
Høyde: 173 cm
Vekt: 70 kg
Arbeid: Deltid på Haukeland Sikkerhetsavd.
Sivilstatus: Singel
Sponsor: Ingen

Favorittøvelse: Markløft
Favorittrett: Taco
Favorittdrink: Pepsi Max
Faovrittmuskel: Gluteus maximus(rumpa) på jenter og antebrachium(underarm) på gutter

Hvem er du? Fortell litt om deg

Jeg er født og oppvokst i Os, men bor nå i Bergen by. Trening er en stor del av den jeg er. Er veldig interessert i alt som har med kroppen å gjøre, noe som har ført til at jeg har søkt på fysioterapiutdanning ved HIB til høsten. Dette er noe jeg gleder meg veldig til å komme i gang med! Har vært usikker i lang tid på hvilken vei jeg skal velge, og da er det godt å endelig ha funnet ut hvilken sti jeg skal følge. Jeg er en glad person, som kan være litt beskjeden til tider. Elsker fjellturer og høyder. Jeg liker utfordringer som gjør at jeg utvikler meg som person. Jeg er snill og har en allsidig humor, smiler Mona.

Hvor lenge har du trent?

Jeg har trent siden jeg var 16, hovedsakelig styrketrening og en del fjellgåing.

Når begynte du med Crossfit?

Jeg begynte med Crossfit høsten 2012. Det er derimot først i det siste jeg har begynt å trene mer seriøst. Har lyst å begynne å konkurrere i crossfit, og da må jeg bli bedre på ALT.

Hva er det med Crossfit som fascinerer deg?

Det som fascinerer meg med Crossfit er at det er en veldig omfattende treningsmetode. Man trener blant annet styrke, kondisjon, utholdenhet, bevegelighet og spenst. En treningsform man lett blir glad i!

Du deltok nylig i strongwoman. Er det mange likheter med Crossfit synes du?

Det finnes absolutt likheter. Prinsippet bak enkelte øvelser er det samme. Clean&Jerk(vending+overstøt) tilsvarer øvelsen Apollons Axle i strongwoman. Farmers, Yoke og dekkvelt er felles øvelser for crossfit og strongwoman. Begge treningsformene krever styrke, utholdenhet og kondisjon. Hvis man skal nevne en forskjell vil jeg si at i strongwoman er hovedfokuset på hvor tungt man kan løfte/bære, mens i crossfit fokuseres det blant annet på hvor lenge man kan jobbe med en viss vekt (som samtidig skal utfordre deg).

Hva synes du om strongwoman? Frister det til gjentakelse?

Jeg synes strongwoman er utrolig kult. Det er jenter som tør å ta i et tak og er ikke redd for å vise det! Har alltid betraktet meg selv som en «styrkejente», styrken kommer mer naturlig enn kondisjonen for å si det sånn. Av denne grunn føler jeg at strongwoman er noe jeg absolutt kommer til å fortsette med, det utfordrer meg til å bli sterkere.

Hva er det som motiverer deg til å trene?

Følelsen jeg får etter en økt motiverer meg til å trene. Å utfordre kroppen fysisk er omtrent som terapi for meg. Det gir meg en følelse av selvkontroll og overskuddet i hverdagen øker betraktelig!

Hvor mange jenter trener på Crossfit Bergen?

På Crossfit Bergen er det en fordeling på 60/40, hvor 40% er jenter.

Hvordan er miljøet der?

Det er et veldig bra og allsidig miljø. Trenerne er flinke og gir god oppfølging. Hos Crossfit Bergen finner du alt i fra idrettsutøveren til den vanlige mosjonisten. Treningsopplegget er lagt opp slik at alle kan være med, man må ikke være supertrent for å drive med crossfit. Man skalerer etter hvilket nivå man ligger på. Hver WOD (Workout Of the Day) er delt inn i tre nivåer: Puppie(nybegynneren), Pack(viderekommen) og Big Dawg. Er man en big dawg kan man gjennomføre alle øvelser og med den vekta som kreves på dette nivået.

Hvem er dine forbilder?

Jeg har ikke nødvendigvis forbilder, men det er personer som fascinerer og inspirerer meg. Innen crossfit finnes blant annet Siri Magnussen og Anne C. Waage. De er maskiner og store inspirasjonskilder! Når det gjelder strongwo(man), er det hovedsakelig Lars Rørbakken og Øyvind Rein som har påvirket lysten til å begynne med sporten. Både Lars og Øyvind er dyktige utøvere innen strongman.

Hvordan spiser du?

Jeg spiser MYE! Kostholdet mitt består for det meste av laks, egg, kylling, svin, grønsaker og nøtter. Jeg tyr ofte til cottage cheese dersom «matlagingsgleden» ikke helt er den store. Passer på å spise regelmessig for å holde energien jevn gjennom dagen.

Er det vanskelig å holde et strengt kosthold?

Allerede i en alder av 14 ble jeg veldig opptatt av å spise sundt, og har siden vært nøye på hva jeg spiser. Å holde et strengt kosthold faller dermed naturlig, men vet å kose meg i helgen!

Hva slags pers/løft har du i kjente øvelser innen crossfit og styrketrening?

Styrkeøvelser:
Markløft: 125 kg
Knebøy: 95 kg
Benkpress: 60 kg
Crossfit omhandler blant annet olympiske løft, Clean&Jerk og Snatch:
Clean&Jerk: 65 kg
Snatch: 43 kg

Hvordan trener du?

Den siste tida har jeg trent mye crossfit og hatt mindre fokus på styrketrening. Er i gang med å utarbeide et treningsopplegg som skal gjøre at jeg får vært innom alt jeg må bli bedre på. Målet er at uka skal se ut slik; En dag med olympiske løft, en dag med strongman, To-tre crossfit økter kombinert med et to splitt-styrkeprogram. Det vil si at jeg totalt har 4 - 5 treningsdager i uka. Prosjektet er allerede i gang! 

Hva liker du å gjøre utenfor trening?

Turer i fjellet, finne på koselige ting med venner og familie, ut en tur på byen (noe som er veldig sjeldent, legger hun til), men gøy å av og til få bevegd litt på dansefoten, smiler Mona.

Hva vil du nevne til slutt?

Jeg vet det er mange som har lyst, men sliter med å komme i gang med trening. Vil bare si at det er veldig vanlig. Alle har følt det slik på et tidspunkt. Det viktigste er ikke hvor mye du trener, men at du trener. En gang i uka er bedre enn ingen dager.

 


Mattie Rogers, Brooke Ence, Dana Linn Bailey og Maddy Forberg går konkurrerer i en posedown sammen.

EMOM treningsøkt

Trening21.08.201820

Tren en ny øvelse minutt for minutt. Test ut ENOM!

Tre crossfit økter du må prøve

Trening05.11.201829

Rå styrke og utholdenhet i en og samme økt!

Crazy russisk treningsøkt

Trening28.09.201741

Disse øvelsene er helt ville og bør absolutt ikke gjøres hjemme.

EMOM treningsøkt

Trening21.08.201820

Tre crossfit økter du må prøve

Trening05.11.201829

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!