Dette er Hemmeligheten

Trening10.09.2013Jon Yuen0

Er du ute etter å vite hva som ligger bak det å nå et mål? Her gir vi deg Hemmeligheten.

BegynnTM.
FortsettTM.
Og vit at oddsen er mot degTM.

Jeg burde kanskje utbrodere litt. Hemmeligheten(TM) virker muligens enkel og vag, men det betyr ikke at det ikke er et vanvittig kraftig virkemiddel. Den tar for seg de tre største hindrene du vil møte på veien mot ditt mål, uansett om det er av prestasjonsrettet natur, eller på veien mot sommerkroppen (andre sesonger inkludert).

Best av alt; Hemmeligheten TM er tilnærmet gratis.
Det eneste du behøver å investere er tid, bevissthet og litt tålmodighet.

BegynnTM

Det å komme i gang er enkelt - du må bare:

● Finne treningssenter
● Investere i treningstøy
● Finne en treningspartner
● Fylle kjøleskapet med ferskvarer
● Lese deg opp på div. rosablogger og kostholdsrådene som medfølger
● Tømme kjøleskapet og fylle det per rosabloggenes råd
● Gå ned fire kilo så du føler deg litt mer komfortabel i andres lettkledde nærvær
● Finne riktig tidspunkt
● I morgen
● Neste uke
● Aldri

Mennesket er et angstfullt vesen - vår plass i dyrerikets hierarki kan begrunnes med vår evne til å planlegge og forutse det vi enten vil eller ikke vil skal hende. Vi investerer spesielt mye tid til å tenke på hva vi ikke vil, noe som ikke nødvendigvis er vår personlige feil, men heller ligger i vårt design.
Vi vil ikke bli spist av en sabeltanntiger og prøver å unngå en slik skjebne ved å planlegge på forhånd. Når den samme mentaliteten brukes i ønske om endring av livsstil er det bare naturlig å legge så mye som mulig til rette for at vi ikke skal feile. Vi har en tanke om at alt skal gå så lett og så effektivt som mulig og tror derfor det første steget mot et sunnere liv er å finne den perfekte tidspunkt for å starte.

Dessverre finnes det ikke noe perfekt tidspunkt. Det finnes kun nå.
Og vi har alle grunner til å begynne akkurat nå.
Vi kan reise oss fra sofaen.
Vi kan spise noe sunt.
Vi kan gå en tur.
Vi kan slutte å planlegge og starte å utføre.

Fortsett TM

Ola sliter.
Han har gått til psykolog i tre måneder nå og det eneste som holder han gående er lyset i tunnelen; Å gå tilbake til sine samme gamle forsvarsmekanismer uten å lide symptomene fra hva enn han sliter med.

Trening er ferskvare - bare fordi du spilte stikkball på SFO betyr ikke det at du leder i helsegaloppen. Dersom du følger Olas eksempel og tror at du kan bruke trening og diett som en midlertidig kur for så å falle tilbake i gamle takter vil all innsats være forgjeves. Din livsstil må være bærekraftig. Tren, men tren noe du ser frem til. Spis, men ikke fortær matvarer som gjør deg mer trist enn tynn.

Det er klart at du må ta et steg utenfor din egen komfortsone. Trening er ubehagelig og fravær av melkesjokolade er beklagelig, men det er viktig å innse at måten du spiser og trener på skal være akkurat uvant nok til at du makter å gjøre det til en vane.
Det er sjeldent man tenker på prosessen av det å pusse tenner. Du har ikke planlagt antall puss per minutt og vil sannsynligvis ikke huske omstendighetene rundt din siste tannpuss uten å vie en del konsentrasjon. Det er et herlig, automatisk rituale som du først blir bevisst på når du går glipp av det. Som barn var tannpussen en fullstendig overflødig handling og noe du sjeldent gjorde frivillig, men som et voksent og rasjonelt vesen vet du nå konsekvensene av å gå glipp av tannpussen og har derfor gjort det til en vane du nærmest ikke reflekterer over.

Og det er nettopp dette du vil at trening og kosthold skal være. Det skal være din nye tannpuss. Din første dag med trening vil være lik den første gangen vi blir spurt om å putte en tannbørste i munnen - Det føles slitsomt, unødvendig og tar opp kostbar tid. Men litt etter litt vil du innse at det ikke er noe man kan være foruten og det vil bli så automatisk at du ikke savner det før du går glipp av det.

Vit at oddsen er mot deg TM

Det er en grunn til at det er vanskelig å komme seg i form.
Først og fremst må man bli bevisst på at livet er en konstant energikamp. Kroppene våre tenker ikke, med unntak fra forplantning og overlevelse, langsiktig og er mest opptatt av å få i seg så mye energi som mulig, samtidig bruker den kun energi når den ser det som nødvendig. Lagret energi i form av fett er det mest lettvinte og smarteste kroppen kan gjøre for sin egen overlevelse og det er hovedsakelig av denne grunn at sofaen frister mer enn løpeturen, kake smaker betraktelig bedre enn paprika og at det er flere overvektige nå enn det noensinne har vært.

Det er mer enn nok informasjon rundt farene ved inaktivitet og et ubalansert kosthold, men med tanke på hvilken retning vi tar er det åpenbart at skremselen ikke fungerer. Det som må innses er hvorfor vi fortsetter å ta valg vi vet er ødeleggende for helsen vår.

Sannheten er at det ikke ligger i vår natur å ta sunne valg. Vi har bygget oss opp et samfunn som baserer seg rundt komfort og lette løsninger fordi det er disse tingene som appelerer oss. Alt fra IKEA til ICA er fullstendig klare over dette, og det er ikke uten grunn at vi alltid blir tilbudt å kjøpe to kokosboller for prisen av en, fem for prisen av tre eller 13 stk for den nette sum av diabetes type 2. Det er heller ingen tilfeldighet at butikker er utformet med viss standardisert planløsning. Vi vil for eksempel alltid bli møtt av ferskvarer først dersom du entrer en mathandel. Med dette som førsteinntrykk gir det en betryggende følelse at vi allerede har tatt et sunt valg. Kanskje vi først kjøper en bunt med asparges for så å kunne rettferdiggjøre kjøpet av noe mindre sunt senere i handleturen?

"We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit." - Aristoteles

Vaner er som de fleste andre kroppslige mekanismer - ved å gjøre noe på automatikken sparer hjernen betraktelig mye energi. Mange vil for eksempel oppleve at de står foran en åpen kjøleskapsdør uten den minste anelse hvordan du kom dit. Et slikt ubevisst valg sparer deg for kompliserte tankeprosesser, samtidig som du kanskje setter deg i en situasjon hvor du kan hente inn mer energi i form av mat.
Vi undervurderer nok i svært stor grad hvor mange av handlingene vi foretar oss som faktisk er vaner. Noen vil argumentere for at så mange som 40% av handlingene vi foretar oss er "vaner". Alt fra hvilken hvordan vi pakker matpakken til måten vi kommer oss til jobb kan være en vane, og da kroppen ikke gjør forskjell på gode og dårlige vaner vil vi ha godt av å skjenke litt mer bevissthet for å finne ut hvilke av disse vanene som gjør oss godt, og hvilke vi bør unngå.

Viktigst av alt

Livet er uforutsigbart.
Frivektområdet er stappfult.
Du har hodepine.
Du har vondt i en skulder.
Du har blitt dumpet.

Det finnes utallige scenarioer til at en treningsøkt ikke går som planlagt, og enda flere grunner til at en hverdag kan gå skeis. Din evne til å bestemme om disse grunnene er gyldige eller ikke er blant de viktigste valgene du kan ta. Hvorvidt du anser et gjenglemt håndkle som god nok grunn til å droppe en treningsøkt er helt opp til deg, men det sier seg selv at familie, venner, jobb og trivsel er viktigere enn en eller to treningsøkter.

Så hvorfor er du i bedre form enn sidemannen?
Fordi du har HemmelighetenTM på din side. Du er ikke en robot som går på automatikken, men du tilpasser deg til situasjonen.
Du har allerede begynt, du gir deg ikke med det første og du ser gjennom hverdagens fristelser.

 

 


Han var i en stygg bilulykke og knuste alle bein i kroppen.
Den unge Tammy Hembrow (23) med nesten 8 millioner følgere på Instagram er søkkrik.
Cerebral parese stopper ikke denne bestemte unge løfteren på 19 år.
Legene gav ham 1% sjanse til at han kunne gå igjen etter en motorsykkelulykke.
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!