Lone Norås (18) til Bikini Fitness VM

Intervju11.09.2013Joachim Pedersen0

Lone Norås skal delta i VM i Bikini Fitness til helgen. Se tøff treningsfilm av Lone i bunn.

Foto heading: Christina Gjertsen

Navn: Lone Norås
Alder: 18 år
Høyde: 158 cm
Vekt: Mellom 55 og 60 kg
Arbeid: Statoil
Sivilstatus: Singel
Sponsor: X-Life
Klubb: 24 Fitness
Meritter:
1. Plass Bikini Fitness -163 Norway Open 2012
1. Plass Bikini Fitness -163 Nordisk Mesterskap 2012

Hva har du gjort siden sist Lone?

Siden sist så har jeg trent masse, avsluttet Vgs og kommet meg i en ny jobb.

Du skal delta i VM i Bikini Fitness om noen dager. Hvordan tror du det blir?

Det tror jeg blir en minnerik opplevelse, uansett resultat. Jeg har hatt et mål for øye siden i fjor, og det er å stille i VM!


Foto: Rino Engdal

Har du sett noen av konkurrentene dine?

Nei, eneste konkurrenten jeg vet om er Jeanette Elstad og jeg vil tro vi blir å stille i samme høydeklasse i år også.

Du vant Norway Open i fjor. Hvordan har du trent det siste året?

Jeg har trent på det som har vært mine svakheter i forhold til fysikken.

Har du prioritert noen muskler mer det siste året?

Det er forside & bakside lår, skuldre og rygg som har fått mer prioritert.

Hvordan har fremgangen vært totalt sett?

Totalt sett har jeg nå mer muskelmasse. Det er beina jeg har hatt størst framgang på, og prioritert mest. Biceps for eksempel har jeg ikke trent i det hele tatt, kun gjennom rygg trening o.l. I tillegg svært lite triceps. Bygger veldig lett armer, og ønsker ikke å se for muskuløs ut i Bikini klassen. Så har hele tiden trent bevisst på det som vil gjøre fysikken og helhetsinntrykket bedre i forhold til at jeg stiller i Bikini.

Har du noen favorittmuskelgruppe du liker å trene, og hvorfor?

Liker å trene beina, bokstavelig talt fordi det er beinhardt. Varme godt opp, kommet i "siget", med røff treningsmusikk i ørene og kroppen plassert i knebøy stativet. Bare meg, musikken og vektene!

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg?

De 4 siste ukene før konkurranse sa jeg tidlig ifra meg vaktene på stasjonen, slik at jeg har fått fokusert fullt og helt på treningen fram mot konkurransen. Jobbet mye tidligere i sommer med en variasjon av kvelds og morgenvakter, og måtte planlegge treningen i forhold til det. Det hadde blitt krevende så tett opp mot et så stort mesterskap, så bevisst valgte jeg å sørge for fri ukene før konkurransen. Angrer ikke et sekund, for det har vært den beste måten for meg å forberede meg!

Hvordan ser dietten din ut?

Dietten min består av mye rene råvarer som kjøtt, fisk og kylling, samt mye grønnsaker og sunne karb kilder. Kvalitetsmat som jeg liker å kalle det! I år har jeg kjørt carbcycling hele veien. Det vil si at jeg har variert mellom lav, middel og høy dag på karben. Proteinmengden er den samme alle dagene, men fettet justeres litt opp når karben justeres ned. Kroppen min har respondert utrolig bra på den type diett, og har derfor hatt svært få diettkorrigeringer.

Hvordan synes du det er å være på diett?

Jeg spiser rent hele året, eneste forskjellen på diett er jo at du ikke kan unne deg noe godt i ny og ned. Det overlever jeg helt fint, diett med kaloriunderskudd går jeg bare på for en periode! Selvfølgelig ikke alltid en dans på roser, men det skal det ikke være heller.

Hvilke kosttilskudd bruker du mest?

Proteinpulver, Bcaa & Udos Choice.


Foto: Rino Engdal

Har du noen forbilder?

Ifbb Pro Oksana Grishina syntes jeg er utrolig vakker. Lar meg fascinere veldig av hennes sceneprestasjoner og fysikk! Hun er også tidligere danser og det syntes veldig godt. Hun skiller seg ut og det liker jeg. Nathalia Melo har jeg sett opp til når det gjelder Bikini, hun syntes jeg har fin fysikk og er i tillegg veldig flink på scenen!

Hvor mye kardio trener du for å komme i form?

Har kjørt litt cardio i ny og ned, men trappet det ned de siste ukene. Hovedfokuset har vært på styrketreningen.

Har du noen tunge løft du vil skryte av?

Lone tenker seg om: - Det må være 90 kg i Knebøy, men det vil jeg ikke skryte av, presiserer hun.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Jeg er greit fornøyd med harmonien mellom hver muskelgruppe, men alltid noe jeg kan forbedre ytterligere!

Hvor får du motivasjonen fra?

Når jeg finner noe jeg elsker å drive på med, gjør jeg det hundre prosent. Veldig lidenskapelig av meg sånn sett. Skulle jo bli danser for noen få år tilbake. Jeg elsker å stå på scenen, se utviklingen på kroppen og perfeksjonere meg! Når jeg setter meg et mål, så lar jeg ingenting komme i veien for det. Så det er vel et indre driv i meg som gjør at jeg kommer meg på trening og fortsetter. Motivasjonen er alltid der og jeg tror det skiller de som virkelig vil oppnå noe framfor de som gjør det på hobbybasis.


Formen til Lone 5 dager før konkurransen.

Hvem coacher deg fremover mot konkurranse?

Edmund Johansen, i år som i fjor!

Hva er dine langsiktige ambisjoner med treningen?

Jeg kommer til å trene så lenge det er noe jeg elsker å drive på med! Liker veldig godt denne sporten og det fokuset på kroppsutviklingen. Jeg drømmer om proffkortet og det er noe jeg kommer til å jobbe mot inntil jeg får det.

Hvor trener du?

Et lokalt Gym her hvor jeg bor. Det er ikke mye å skryte av, men det spiller ingen rolle. Det er jo hva du legger i treningen som utgjør en forskjell!

Hvordan er miljøet der?

Det er et godt treningsmiljø, men ikke et spesielt miljø for fitness og kroppsbygging. Vi er to utøvere fra Lakselv, meg og Tom-Rune Storhaug Lindbäck som skal debuterer i høst. I tillegg befinner det seg noen i Hammerfest som har stilt tidligere og som også skal stille i høst. Eirik Kristensen, Veronica Rønbeck, Kim Johnny Falck og Silje Grytebakk for å nevne noe. Vi er blitt flink å holde sammen, støtter hverandre og klarer å skape et lite miljø sammen. Tror miljøet i Finnmark er i ferd med å ta seg opp, ettersom interessen for fitness har blitt større.

Noen du vil takke til slutt?

Det er først og fremst coachen min som vet hvordan han skal få fram det beste i meg! Både når det gjelder poseringer, sceneopptreden, fysikk, form og trening generelt. Han er svært dyktig på alle områder, så han er den perfekte coach i mine øyne! Perfeksjonist til fingerspissen og sammen har vi et godt samarbeid. Trine Persen som er min aller beste venninne, i tillegg til en av mine bedre treningspartnere! Hun har en mentalitet når det kommer til trening, som svært mange mangler. I tillegg interesserer hun seg mye for det samme som meg. Trening, muskler og sunt kosthold. Vi har derfor mye til felles! Hun er tidligere svømmer og skulle i sin tid satse. Så hun forstår veldig hvor jeg kommer i fra og det har mye å si. Hun kommer å ser på en av mine konkurranser i år og det viser hvilken fantastisk venninne hun er! Ellers vil jeg takke alle de herlige menneskene jeg møter og som har troen på at jeg kan nå langt. Alle de som er med på å utvikle meg som person. Elsker å møte på mennesker jeg kan lære av! Generelt alle som sender positive tilbakemeldinger, tusen takk!

Vi ønsker Lone Norås lykke til på VM!

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

- Ikke tren bare for å se bra ut

Intervju16.02.2016902

Lone Norås ble kjempelei fitness og det jaget med fokuset på kropp og trening.
Mangler du motivasjon? Se Solveig Wilhelms og Lone Norås i ny motivasjonsvideo.

Veien til scenen - Lone Norås

Fitness24.02.2015399

Se video med filmklipp av treningen og veien til scenen med Lone Norås.
Lone Norås ble for kort tid siden kåret til verdensmester i Bikinifitness.

- Ikke tren bare for å se bra ut

Intervju16.02.2016902

Veien til scenen - Lone Norås

Fitness24.02.2015399

Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191815

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.
Strongman-profilene kjemper om Guinness Rekordbok med å kaste vaskemaskin lengst.

Slik gjør du grillmåltidet sunnere

Kosthold09.08.2019181

Sjekk matbyttene du bør gjøre i sommer