Kardio reduserer PMS

Trening12.09.2013Joachim Pedersen0

En ny studie som er gjennomført konkluderte med at kardio reduserer PMS, premenstruelt syndrom. Se hele resultatet her.

Bakgrunn

Premenstruelt syndrom (PMS) er en kombinasjon av fysiske, psykiske eller atferdsmessige endringer i en menstruasjonssyklus og forstyrrer mellommenneskelige relasjoner eller aktiviteter. Hensikten var å vurdere effekten av åtte uker med regelmessig aerob trening har på PMS hos utrente jenter.

Metode

Denne kvasi-eksperimentelle studie ble utført på 40 utrente jente elever i alderen 18-25 år ved Khorasgan Azad University, med en diagnose av PMS. Gruppene måtte dele personlig informasjon og utfylle skjemaer for medisinskinformasjon, en form for premenstruelle symptomer DSM-IV, GHQ 28 spørreskjema, og angst spørreskjema. Daglige symptomer ble registrert for fire måneder (to kurs før praksisperioden og to under trening). Enkeltpersoner i forsøksgruppen trente aerobic trening for åtte uker, tre økter per uke i 60 min. Testpersonene ble evaluert i løpet av den første (pre-test), andre (mid- test), og tredje menstruasjonsperioden (post-test). Statistisk analyse brukt i denne studien er t-test og gjentatt måling av variansanalyse (ANOVA).

Resultat

Resultatene viste at gjennomsnittligresultat på PMS og symptomer avtok etter åtte uker med trening i den eksperimentelle gruppen. Sammenligningen av de to gruppene viste et gjennomsnittlig resultat på PMS, for symptomer under og etter trening var signifikant forskjellig (P ≤ 0.001) og prosenter av poengsummer PMS endringer, fysiske og psykologiske symptomer på eksperimentelle og kontroll gruppene hadde en signifikant forskjell (P ≤ 0.001) etter 8 uker med trening.

Konklusjon

Samlet viste resultatene at 8 uker ved aerob trening er effektivt til å redusere symptomene på PMS og kan benyttes som en behandling.

 

Kilde:
Iran J Nurs Midwifery Res. 2013 Jan;18(1):14-9.The effects of 8 weeks of regular aerobic exercise on the symptoms of premenstrual syndrome in non-athlete girls. Samadi Z, Taghian F, Valiani M.

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.
Med denne sykkelen kan du vaske treningstøyet ditt gratis.

Dette gjør en gåtur med kroppen

Trening13.03.2020964

Kroppen nyter godt av noen reale gåturer!

Wings for Life

Diverse18.03.20162

Et unikt løp som arrangeres i 34 land fordelt på 5 kontinenter.

Dette gjør en gåtur med kroppen

Trening13.03.2020964

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?