Kardio reduserer PMS

Trening12.09.2013Joachim Marhaug0

En ny studie som er gjennomført konkluderte med at kardio reduserer PMS, premenstruelt syndrom. Se hele resultatet her.

Bakgrunn

Premenstruelt syndrom (PMS) er en kombinasjon av fysiske, psykiske eller atferdsmessige endringer i en menstruasjonssyklus og forstyrrer mellommenneskelige relasjoner eller aktiviteter. Hensikten var å vurdere effekten av åtte uker med regelmessig aerob trening har på PMS hos utrente jenter.

Metode

Denne kvasi-eksperimentelle studie ble utført på 40 utrente jente elever i alderen 18-25 år ved Khorasgan Azad University, med en diagnose av PMS. Gruppene måtte dele personlig informasjon og utfylle skjemaer for medisinskinformasjon, en form for premenstruelle symptomer DSM-IV, GHQ 28 spørreskjema, og angst spørreskjema. Daglige symptomer ble registrert for fire måneder (to kurs før praksisperioden og to under trening). Enkeltpersoner i forsøksgruppen trente aerobic trening for åtte uker, tre økter per uke i 60 min. Testpersonene ble evaluert i løpet av den første (pre-test), andre (mid- test), og tredje menstruasjonsperioden (post-test). Statistisk analyse brukt i denne studien er t-test og gjentatt måling av variansanalyse (ANOVA).

Resultat

Resultatene viste at gjennomsnittligresultat på PMS og symptomer avtok etter åtte uker med trening i den eksperimentelle gruppen. Sammenligningen av de to gruppene viste et gjennomsnittlig resultat på PMS, for symptomer under og etter trening var signifikant forskjellig (P ≤ 0.001) og prosenter av poengsummer PMS endringer, fysiske og psykologiske symptomer på eksperimentelle og kontroll gruppene hadde en signifikant forskjell (P ≤ 0.001) etter 8 uker med trening.

Konklusjon

Samlet viste resultatene at 8 uker ved aerob trening er effektivt til å redusere symptomene på PMS og kan benyttes som en behandling.

 

Kilde:
Iran J Nurs Midwifery Res. 2013 Jan;18(1):14-9.The effects of 8 weeks of regular aerobic exercise on the symptoms of premenstrual syndrome in non-athlete girls. Samadi Z, Taghian F, Valiani M.

 


Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.
Med denne sykkelen kan du vaske treningstøyet ditt gratis.

Dette gjør en gåtur med kroppen

Trening13.03.2020964

Kroppen nyter godt av noen reale gåturer!

Wings for Life

Diverse18.03.20162

Et unikt løp som arrangeres i 34 land fordelt på 5 kontinenter.

Dette gjør en gåtur med kroppen

Trening13.03.2020964

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!