Therese Ødegaard tilbake fra Forsvaret

Intervju18.09.2013Sandra Erfjord0

Nå er Therese Ødegaard klar for scenen igjen etter ett år i Forsvaret.

Navn: Therese Ødegaard
Alder: 22år
Høyde: 184cm
Vekt: on/off season: 74kg/77kg
Arbeid: Selvstendig personlig trener
Sivilstatus: Kjæreste med David Ewald
Sponsor: Nei
Klubb: Toppform
Coach: Kenneth Foss

4 Kjappe:

Favorittdrikke: Pepsi Max, men det er ikke noe savn på diett - jeg drikker faktisk mindre brus nå enn jeg gjorde før. Og PWO fra Herbalife! Smaker faktisk veldig godt, og funker kjempe bra!
Favorittmåltid: Biff, søtpotet og brokkoli (og havregrøt!)
Favorittøvelse: Rygg og skulderøvelser. (hantelroing og sidehev)
Favorittkosttilskudd: Proteinpulver - men ikke som shake! Lager heller fluff og lignende. Kjempe godt!

Kan du fortelle litt om deg selv?

Jeg er 22 år gammel, bor i Oslo, har drevet med styrketrening siden 2007. Da var jeg lei av å være en typisk joggejente! Jeg hadde sett bilder av fitnessdamer og syntes det så kult ut å oppnå noe sånt, men aldri i verden om det går liksom! Men så startet jeg å trene styrke, og ble frelst med en gang. Det ble mer og mer styrketrening og mindre og mindre kondisjonstrening. Mer fokus på mat, og lærte ganske mye på egenhånd.  Etter hvert fikk jeg også hjelp, og da kom resultatene! Og i 2010 konkurrerte jeg første gang. I 2011 tok jeg Personlig Trener utdannelse og jobbet litt som det, og konkurrerte igjen våren 2012. Fra 2010 til 2012 var det 5kg forskjell på sceneformen! Ny diett - jeg spiste mer, beveget meg mindre og stresset ikke like mye. Nå har jeg akkurat vært 1 år i forsvaret, ble ferdig der i juni. Så nå er jeg klar for å konkurrere igjen!

 

Har du konkurrert i NM før?

Har kun konkurrert på våren, derfor er jeg ekstra spent denne gangen!

Hvordan har dietten vært?

"Diett?", ler Therese. Dietten har ikke vært så utfordrende siden jeg har spist bra siden 2010, og jeg holder formen ganske bra hele året. Siden jeg stilte i 2012 har jeg ("til tross for" et år i Forsvaret) holdt formen såpass til at jeg ikke har gått ned mer enn et par kg totalt sett siden jeg starten på diett i midten av juli. Men sånn egentlig føler jeg ikke at jeg har vært på diett mer enn et par uker. Akkurat nå i sluttfasen av konkurranseoppkjøringen spiser jeg hvit fisk, eggehviter, proteinpulver, quinoa, grønnsaker, bær og kokosmelk. Har jo også en kjæreste som er veldig flink på trening og kosthold, så vi trener mye sammen og jeg lærer mye av han.

Når bestemte du deg første gang for å stille i en konkurranse?

Det var i løpet av 2009, da hadde jeg trent i to år. Hadde bygd bein men hadde ikke så mye mer enn det, så var kanskje litt rask i avtrekkeren der.

Hva liker du best med å være "on season" ?

Det er vel det selvsentrerte rundt egen form og prestasjon , og spesielt de siste ukene før konkurranse! - jeg nøler ikke med å innrømme at alt handler om en selv. Kroppen er så finstilt og reagerer akkurat som en vil så lenge man gjør det som trengs. Egne treningsøkter, mat og utvikling - men det er jo akkurat det kroppsbygging handler om! Det fine med "on" season som skiller seg fra "off" blir jo at jeg skjerper inn mer på kost og trening - og har en deadline jeg jobber mot. Det er ikke før etter 10-12uker på diett at det begynner å bli virkelig gøy, da man kan se forskjell på kroppen fra dag til dag.

Er det noe spesielt du gleder deg til etter konkurransene i høst?

Det må bli å kunne fortsette og utvikle fysikken samt få på plass de bitene jeg trenger å fylle opp. Ellers blir ikke hverdagen stort annerledes, smiler Therese og legger til: - Kanskje en liten ferie?

Har du tenkt noe frem i tid, noen langsiktige mål innen konkurranse?

Ja og nei, det er gøy å konkurrere, men den største konkurrenten er meg selv - så lenge jeg blir bedre for hver gang er det stor byggertommel opp! Å konkurrere i utlandet, spesielt USA hadde jo vært utrolig kult.

Du er nettopp ferdig i forsvaret, hvordan gikk det med kosthold og trening der?

Null problem, utbryter Therese raskt. I rekrutten var det ikke nok timer i døgnet til å trene annet enn når jeg dro hjem i helgene, ellers så spiste jeg alt det jeg fikk ned på den korte tiden vi hadde på oss. Da jeg kom opp til Bardufoss roet ting seg og vi var ferdig stort sett til kl 16 og da var det et bruk bart gym rett ved siden av kasernen som jeg brukte flittig. Hva maten angår så har man mye valg ved frokost og lunsj, mens middagene blir det som er servert da være seg alt fra kjøttpudding til kokt torsk og alltid grønnsaker og/eller salat til - jo "renere" proteinkilden til middag var, jo mer spiste jeg av den og desto mindre trengte jeg å fylle på til kveldsmat som alltid var en stor boks med cottage cheese, havre, proteinpulver, frukt og bær. Man spiser og trener gratis så det utnyttet jeg meg til det fulle av!

Hva jobbet du med i forsvaret?

Jeg var samvirkesoldat i militærkompaniet i Bardufoss - det skiller seg fra hva en kjenner til som stasjonssoldaten der vi har ild og manøver, mobilitet og styrkebeskyttelse samt krigsfangehåndtering. Det vil si mer grønn enn garnisonstjeneste. Min rolle i laget var MG2er da jeg sørget for at maskingeværet og MG1ern fungerte som den skal ved å bære ammunisjon (30kg - i tillegg til min egen pakning og grunnutrustning), ekstra pipe, sluttstykke og verktøy. Man skal ha hodet på rett plass og kunne assistere og dekke skytteren samtidig som en må ha like god kunnskap om maskingeværet dersom MG1eren skulle være så uheldig å "falle i strid".

Noen som fortjener litt ekstra oppmerksomhet?

David - uten tvil! Min beste venn, kjæreste og desidert beste treningsmakker noensinne. Han er ikke bare utrolig god hjelp nå, men også forrige gang jeg konkurrerte. Likevel stiller vi for hver vår klubb og har våre egne dietter som vi styrer og justerer selv etter behov og tilbakemelding fra coach. Han er tålmodigheten selv (ærlig talt, mannen har ikke anlegg for hverken stress eller sinne!), og med meg som lett kan få litt kort lunte er det veldig godt å ha noen som henter meg ned på bakken igjen, sier Therese med et smil om munnen.

Søsteren min, mamma og pappa som engasjerer seg og hjelper meg med det en datter og søster måtte trenge av det som måtte dukke opp - i tillegg til å komme og sitte i salen når jeg skal konkurrere setter jeg veldig stor pris på som støtte.

 

 


Fitness i Forsvaret

Intervju21.01.2013134

Therese Ødegaard vant bodyfitness på Sandefjord Open i fjor. Se videointervju.

Therese Ødegaard er tilbake!

Intervju30.03.201246

Se formen til Therese Ødegaard.
Stem på Anne-Cathrine Westby for covergirl på Maxim Magazine og $25.000 dollar i premie.

Kristin (24) er i kanonform

Intervju31.08.2018361

Denne jenta har mageruter så store at gutta blir misunnelig.

Fitness i Forsvaret

Intervju21.01.2013134

Therese Ødegaard er tilbake!

Intervju30.03.201246

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!