Debutant i Athletic Fitness

Intervju20.09.2013Joachim Pedersen0

Robert Jourdan skal debutere i Athletic Fitness på Stavanger Open.

Foto: Erik Holsvik

Navn: Robert Jourdan
Alder: 23 år
Høyde: 183 cm
Vekt: 76,4 kg
Yrke: Tømmermann
Sivilstand: Samboer
Klubb: Stavanger Fitnessteam

Jeg er en over gjennomsnittet glad og energifull type, som liker å holde en god stemning rundt meg. Har trent seriøst i ca 3 år nå, egentlig uten planer om å konkurrere, men har alltid hatt det som en drøm. Liker ellers fotball, henge med kompiser og spiller litt golf. Har en samboer som heter Maren som skal ha mye ære for å holde ut når diettmodus slår inn. Det setter jeg stor pris på!

Du skal delta i Athletic Fitness på Stavanger Open. Hva slags forventninger har du?

Jeg har egentlig lagt meg på en veldig ydmyk linje når det kommer til debutsesongen min. Ingenting hadde vært kulere om jeg klarte å nå finale, men håper i hvert fall at jeg får vist hva jeg kan i styrkeøvelsene.

Hvorfor valgte du akkurat Athletic Fitness?

AF var vel egentlig den eneste klassen som per i dag passer min fysikk og størrelse, samt jeg har alltid vært god i diverse sport generelt. Føler (og håper) derfor at jeg har det som trengs for å hevde seg i øvelsene.

Hvor mange dips og chins har du tatt på trening? Hva med roing?

Wait and see!

Hvordan har du trent frem mot konkurransen?

Vil definitivt si at jeg har trent målrettet mye mot øvelsene, spesielt kondis og syretrening. Spesielt nå som det blir en ny, og desto mye tøffere variant av øvelsene, føler jeg at det var viktig. Har også trent hardere og blitt sterkere på så si alle øvelser i løpet av dietten (!). En filosofi som Joakim Hetland står for. Beintrening blir aldri det samme etter du har trent bein som han! Har apropos det hatt noen heftige beintreninger med Alex Farrag Ladsten i løpet av dietten.

Har du noen favorittmuskelgruppe du liker å trene, og hvorfor?

Bein, definitivt mest smertefullt, men også de råeste øktene!

Hva består dietten av? Hva spiser du når?

Går for det meste i havregryn, kylling og ris, proteinpulver og litt frukt samt riskaker. Spiser 05:30-09:00-12:00-15:00-18:00-19:30-21:30 før en shake kl 22:00 og leggetid.

Hvor mange kalorier er dette?

For øyeblikket ligger jeg på drøyt 2900 kcal.

Hvilke kosttilskudd vil du anbefale til andre og hvorfor?

Vil faktisk nevne Pure Miscellar Casein fra Nordic Power m/ sjokoladesmak. Jeg har brukt dette omtrent hver dag i tre år, smaker like godt som første gang, gir en metthetsfølelse før leggetid, noe som gjør at eg får en bedre start dagen etter. Det meste jeg bruker kommer fra www.nordicpower.no

Har du noen forbilder?

Arnold. Synes i tillegg at merittlista til Christian Egner er meget imponerende.

Hvor mye kardio trener du for å komme i form?

Begynte dietten rolig med 2 timer i uken. Har trappet opp etter hvert og ligger nå på 7,5 timer i uken. 45 min cardio kl 04:45 og 45 min cardio etter trening.

Hvor lenge har du vært på diett?

Begynte veldig rolig 6 mai. Så har i skrivende stund vært på diett i 16 uker.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Det er bryst og rygg.

Hva er det som motiverer deg til å stå på?

Mange faktorer. Viktigst av alt er motivasjonen jeg får via komplimenter fra venner og bekjente. I tillegg så nekter jeg å skuffe coachen min Eivind Lie. Det hadde vært det verste ved å gi opp når en såpass travel person som Eivind bruker sin tid og energi på å hjelpe meg. Da er det bare å henge i og holde kjeft! En klok mann sa til meg i begynnelsen av dietten: Du har bare å gjennomføre, for du har hverken barn eller familie å ta hensyn til. Dette har jeg ofte tenkt på og når den eneste jeg trenger å tenke på er meg selv, så har han helt rett. Biter tennene sammen og gir gass videre!

Hvem coacher deg fremover mot konkurranse?

Det er Eivind Lie har satt opp diett og cardioplan. Hans ord er min lov. Enkelt og greit. Punktum.

Hva er dine langsiktige ambisjoner med treningen?

I første omgang skal jeg debutere nå i SO og NM, så får vi se hvor veien bærer videre.

Hvor trener du?

Jeg trener på City 24/7 treningssenter i Sandnes, Norges beste gym !

Hvordan er miljøet der?

Kunne ikke tenkt meg å trene noen som helst annen plass. Både før og etter trening er alltid stemningen på topp, spesielt blant mine konkurrenter innenfor AF. Alle er hyggelige med alle og gir alltid en hjelpende hånd om det trengs.

Noen du vil takke til slutt?

Vil takker samboeren min Maren for all støtte og tålmodighet. Alle venner og bekjente som hjelper meg med kompliment og støttende ord, spesielt Øyvind, Alex, Hansi og treningspartner Øystein Oftedal. Andre Thesen og dem i Stavanger Fitnessteam styret som gjør alt enkelt og greit ikke bare for meg men for hele teamet som svimer rundt i diett tåka. Sist men ikke minst, tusen takk til Eivind Lie som har tro og vier sin tid til meg for at jeg skal komme i best mulig form til høstens konkurranser. Håper jeg ikke har glemt noen (ref. dietthode).


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018113

Hanne Lulu Holst stiller for siste gang - denne gangen i Bodyfitness.

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201756

Christine er kokk og elsker å bake, men å smake på baksten må vente når hun skal delta i fitness.
Ken Nilsen skal konkurrere i Athletic Fitness.
Du ser Katinka Berget i Oslo konserthus, 8-9. Oktober.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018113

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201756

Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.