Familien Bunde - The Winning Team

Intervju03.10.2013Joachim Pedersen0

Anette Bunde debuterte på Stavanger Open 2013 og vant Overall. Dette er Team Bunde. Åge og Anette trener begge til Athletic Fitness.

Navn: Anette & Åge Bunde
Alder: 39/33
Bosted: Lomen i Valdres
Høyde: 171/175
Vekt: A: On 58/Off 61/62 Å: On 78/ Off 82/83
Arbeid: Driver eget firma: Helse24, sykepleiere, ernæringsfysiolog, PT.
Sivilstatus: Gift
Sponsor: Kostimport / BMR og fotograf Ivan Andre Abelsen
Klubb: Team Bodywork
Meritter: Anette: 1.plass AF + 163, og 1.plass AF overall Stavanger Open 2013, Åge: Kommer våren 2014.

Hvem er dere?

Vi er en treningsglad småbarnsfamilie som alltid har trent variert, også styrketrening, men med mer fokus på utholdenhetsidretter. Men for litt over et år siden ble vi bitt av Fitnessbasillen og synes denne treningsformen og livsstilen harmonerer veldig bra med det å være småbarnsforeldre da man trener korte og effektive økter, og dermed frigjør mer tid til barna. Av bakgrunn er vi begge utdannede sykepleiere og har en fortid fra akuttmedisin som redningsmann/kvinne på helikopter, men nå jobber vi forebyggende helsearbeid gjennom vårt firma Helse24 hvor vi tilbyr kosthold, trening og livsstilsveiledning, samt diverse kurs og fellestreninger.

Du debuterte i Athletic Fitness på Stavanger og jaggu vant du din klasse + Overall Anette. Hvordan var det?

Helt sykt, litt surrealistisk å stå der foran publikum med pokaler i hendene. Det var også fantastisk god følelse å få valuta for treningsarbeidet og dietten jeg har vært på siste tiden. Gir mersmak å lykkes på den måten!

Hvor lenge har du trent?

Jeg har i grunn trent hele livet. Konkurrert på langrenn fra jeg var 8 år, og senere turn, skiskyting og de siste årene mest terrengsykling. Vi vant blant annet Mix klassen i Offroad Finnmark sammen i 2011 og 2012, som i grunnen er det stikk motsatte av det å drive med bygging/fitness. Jeg har alltid likt å ha et mål å trene mot og utfordre meg selv. Jeg har gått Birken, løpt marathon osv, også syklet Trondheim - Oslo på 17:43. Viktig å ha mål å trene mot. 

 

Og hvor lenge har du trent målrettet mot Athletic Fitness?

Siden medio januar 2013. Åge begynte å overtale meg til å stille før jul og etter å ha vært på formsjekk hos Børge Fagerli tidlig i januar var det bare å kjøre på.

Hvordan er oppkjøringen din frem mot konkurranse?

Det styrer Åge, min personlige coach og motivator, smiler Anette. Han setter opp litt lettere og kortere økter med fokus på vedlikehold av muskelmassen og pull ups, dips og roing. Ellers passer vi på å få nok søvn og holde et lavest mulig stressnivå.

Skal du gjøre noe annerledes til NM?

Nei, blir mye av det samme som oppkjøringen frem mot Stavanger Open, vi traff jo bra der, hva er det man sier; "Never change a winning team".

Hva gjør du de siste 3-5 dager før konkurranse mtp. vann og karbo?

Anette smiler lurt bort på sin mann og sier: - Det får vi holde som en liten hemmelighet, men vi traff bra på Stavanger Open. Så vi kjører samme opplegg nå før NM. 

Hvordan er det å drive med dette med en småbarnsfamilie hvor begge foreldre er aktive?

Som sagt er det å trene mot AF, langt mindre tidkrevenede enn treningen vi har drevet med før (Offroadsykling på konkurransenivå). Så vi trives veldig godt med det å trene korte effektive styrkeøkter, samt korte beinharde intervaller på romaskin. I helgene tar vi ofte med jentene (3 og 5 år) på treningssenteret, de turner i slynger og leker på mens vi trener. Sosialt, morsomt og tidsbesparende! Barn ingen hindring! Vi trener ca 6 økter pr uke á 1 time, som er halvparten av tiden vi brukte på trening før. Fordelene er mange, mer tid til barna, bedre form og helseparametre samt mer overskudd. Åge legger til: - Dette er også et eksempel på at vi mennesker er unike, om vi setter oss et klart mål og skaffer oss et brennende ønske om å oppnå det er det ingenting som kan stoppe oss. Det handler om å gjøre de riktige tingene, over lang nok tid, aldri gi opp og hele tiden fokusere på det positive. Se muligheter der andre ser problemer.

Dere vil begge stille, men bare en kan av gangen pga tidsklemmen. Hvordan er det?

Når vi først tok avgjørelsen var det i grunn veldig greit. Vi fant ut at det var mye bedre at èn gjør det 100%, enn at to skulle gjøre det 90%.

Neste gang blir deg som skal stille Åge? Hva er dine forhåpninger da?

Jeg stilte i AF under Norway Open ifjor, men nivået var høyt og jeg kom ikke videre fra forbedømmingen. Jeg fikk om mulig enda mer respekt for denne sporten og innså at det å gå fra å sykle på konkurransenivå og stille i AF i samme sesong var litt i overmåte optimistisk. Det å bygge muskler tar tid, men nå har jeg klart å legge på meg litt kjøtt på de rette plassene og jeg vet at jeg gjør det bra på styrke/utholdenhetsmomentene. Så en finaleplass er absolutt målet!

Trener dere sammen?

Ja, vi trener sammen så ofte vi kan, svarer Åge. Anette legger til: - Det å trene sammen har vært spesielt viktig for min del slik at jeg får presset ut det siste, spesielt på beinøktene. Dessuten er Åge irriterende flink på det med teknikk og korrigerer meg hele tiden slik at utførelsen blir rett slik at jeg dermed får optimalt treningsutbytte.

Hva er din rolle når din kone konkurrerer Åge?

Jeg passer på alt det praktiske og legger til rette sånn at Anette kan konsentrere seg om å bare slappe av med beina høyt. Jo mindre stress og tanker i topplokket, jo bedre for henne. Oppvarming, farge og glaze hører jo også med. Dessuten jobber jeg en del med det mentale, visualisering og stressmestring er viktig.

Hvordan trener dere for å forbedre dips, pullups og roing maksen?

Vi trener variert både lavrep/maksstyrke med overvekt, ladders, høyrep som i konkurranseutførelse, samt "konkurranseøkter" hvor vi kjører momentene i rekkefølge. På romaskin kjører vi intervaller fra 100m til 500m, og en og annen langkjøring, men aldri lengre enn 5000m. Blir bare kortisol av lengre økter.

Har dere noen favorittmuskelgruppe dere liker å trene, og hvorfor?

Beinøktene er jo på en måte et høydepunkt, ikke det at man gleder seg til dem, men følelsen etterpå kan ikke kjøpes for penger. Dessuten har vi måttet jobbe ganske hardt for å bygge bein begge to pga mye sykling og utholdenhetsidrett som har ført til "lang slank" muskulatur, det motsatte av det vi trenger nå, men beinøkter med høyrep hvor vi presser hverandre har begynt å gi effekt.

Hvordan ser dietten deres ut?

Spiser 4 måltid pr dag etter biorytme + pre/post workout på treningsdager og er veldig fornøyd med det. Siste måltidet blir det største og beste. Stor takk til Børge Fagerli som er hjernen bak dette! Spiser ellers mest mulig "rent" og det går mye i torsk, kylling, egg, magert kjøtt + proteinpulver som proteinkilder. Jasminris, søtpotet, potet og havregryn som karb og kokosmelk, mandler og andre nøtter som fettkilder. Grønnsaker, salat og litt frukt hører også med.
Vi synes også at det er viktig å poengtere at det er veldig viktig å spise bra mat, og ikke bare tenke kalorier. Det er STOR forskjell på å spise 5 Snickers, kontra 1 kg torsk og en trillebår med broccoli ila en dag. Kcal innholdet er ca det samme, men det er vel liten tvil om hva kroppen nyter best av. Dette er selvfølgelig satt på spissen, men man kan spise MYE mat om man fyller måltidene med kvalitetsfór.

Hvem setter opp den?

Dietten setter vi opp selv, Anette har jo stålkontroll som ernæringsfysiolog, svarer Åge med et smil om munnen.

Hva liker dere best med denne livsstilen?

Vi liker utrykket "Relaxed Fitness lifestyle", og det innbærer at man finner en livsstil, kosthold og treningsmengde man kan leve med og trives godt med over tid. Siste ukene frem mot konkurransene blir jo selvfølgelig litt kjipere med mindre kalorier, men ved å holde en bra og sunn form hele året trenger ikke dietten bli så hard heller. Vi er ikke tilhenger av "bulk/deff" metoden.

Hvordan ser en typisk hverdag ut hos familien Bunde?

Vi er så heldig at vi kan sove til jentene våkner, ikke at det er så sent, men vi er i grunn privilegert som slipper å våkne til vekkerklokke. Rolig start og frokost med jentene før vi kjører dem i barnehagen. Deretter går dagen med til å drifte vårt firma, med PT timer, massasje, kurs, veiledning osv. Vi prøver alltid å få trent før middag, og har "hellig tid" med barna noen timer før en av oss ofte må ut igjen for å holde kurs eller treninger. I helgene prøver vi å prioritere jentene i størst mulig grad og er glad i å være ute på tur her i vakre varierte Valdres!

 

Hvilke kosttilskudd vil dere anbefale til andre og hvorfor?

Vi prøver å få i oss mest mulig gjennom et sunt og variert kosthold, og jeg vil presisere at man kommer langt med dette. Men om man trener mye og presser kroppen ofte har den spesielle behov i vinduet før/under/etter trening for å få optimalt utbytte av treningen, og ikke minst for å forkorte restitusjonstiden. Dette gjelder spesielt når man er på diett. Pre workout, aminosyrer underveis i økta, og en god belønning med proteinshake og riskaker etter endt økt, og zink og magnesium før lalletid. Vi benytter Kostimports BMR produkter og er meget fornøyd med disse, veldig bra totalpakke!

Har dere noen forbilder?

Åge svarer: - Som alle andre gutter må jeg jo si Arnold, av dagens utøvere lar jeg meg stadig imponere av evigunge Christian Egner! Anette tenker seg om:- Jeg eEr ganske ny i gamet, men Åge sier at jeg må si Dana Linn Bailey, smiler hun.

Hvor mye kardio trener dere når dere er på diett?

Null kardio her i gården bortsett fra intervaller på romaskin. Åge legger til: - Jeg er av den oppfatning at det er mye bedre å justere dietten litt ned på kcal istedet for å overdrive kardioen. Overdreven rolig utholdenhetstrening fører til økte kortisolnivåer som igjen bidrar til mer væske i kroppen, samt at økte kortisolnivåer går på bekostning av de hormonene vi ønsker mer av, nemlig veksthormon og testosteron.

Hvor lenge var du på diett i forkant av Stavanger Open Anette?

8 uker. Det er fordelen med å være i grei form året rundt.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med Anette?

Armene kanskje, samt at jeg er veldig fornøyd med at jeg har klart å få frem litt sveip og cut på lårene de siste mnd. Det har jeg jobbet hardt for! Ellers har vi jobbet målbevisst mot en bra X-form og symmetri og Åge er iallefall veldig fornøyd med resultatet, smiler Anette.

Hva er det som driver dere?

Treningsglede! Det å holde seg i god helsemessig form, gleden over å ha en skadefri kropp som er funksjonelt trent og ha energi og overskudd til de to små turbokaninene våre. Samt at det er lite som slår gode følelsen etter trening, endorfiner er en god ting.

 

Hva er deres langsiktige ambisjoner med treningen?

Opprettholde en god helse, trene lystbetont og konkurrere videre om vi føler for det. Hele tiden å jobbe for og forbedre sine svakheter samt bli den beste utgaven av seg selv, svarer Anette mens Åge legger til: - Classic BB frister på sikt. Viktig å ha målsetninger med treningen!

Hvor trener dere?

Vi har faktisk tre ulike treningssentre her i Valdres, et "Rockygym" på Fagernes, et litt større treningssenter i Slidre og et litt mindre men likevel bra senter i Ryfoss. Alle er bra på sin måte, vi har abonnement på alle 3 og ved å trene litt her og der har vi tilgang til det meste av apparat og vekter.

Hvordan er miljøet der?

Miljøet er kjempebra, mange positive mennesker som er interessert i det vi driver på med. Skulle gjerne vært flere aktive utøvere her, men det tror jeg kommer på sikt, smiler begge to.

Noen dere vil takke til slutt?

Vi må takke våre kjære foreldre for hjelp med barna mens vi har jobbet på ettermiddag/kveldstid, ikke minst den siste tiden frem mot konkurransene, samt mye god tilbakemelding og støtte fra lokalbefolkningen! Også må vi jo takke hverandre for felles forståelse, både når det kommer til mat og trening. Anette legger til: - Også må jeg få takke min kjære, som stiller opp både som coach, trener, lager treningsprogram, motiverer meg og har lagt alt til rette for at jeg skal lykkes. Hadde det ikke vært for Åge hadde jeg aldri kunnet gjøre dette!

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018108

Hanne Lulu Holst stiller for siste gang - denne gangen i Bodyfitness.

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201746

Christine er kokk og elsker å bake, men å smake på baksten må vente når hun skal delta i fitness.
Ken Nilsen skal konkurrere i Athletic Fitness.
Du ser Katinka Berget i Oslo konserthus, 8-9. Oktober.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018108

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201746

20 enkle og effektive kostholdstips

Kosthold20.09.2019481

Her får du 20 tips for effektivisere ditt kosthold.

Jefferson Squat

Trening19.09.2019275

Dette er en unik og særegen øvelse.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019696

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.