Vann øker forbrenningen din

Kosthold21.10.2013Joachim Pedersen0

Nok vann kan øke forbrenningen din med opptil 25%.

Vi kom nylig over en forsking fra 2011 som viser at vann øker hvileforbrenningen hos voksne. Et lavt inntak av vann kan ofte relateres til overvekt og andre uheldige plager. Det er også mer problematisk å gå ned i vekt ved lavt vanninntak. Det er en kjent sak at vann fungerer som en "rens" for kroppen.

Når man skal gjøre rede for denne studien gikk den spesifikt ut på hvordan potensialet vann har på hvileforbrenningen til barn og om du kan kontrollere vekten med vann.

LES OGSÅ: - 9 enkle grunner til hvorfor du bør drikke vann

I studien var det 21 overvektige barn som forsøksperosnen. De hadde en gjennomsnittsalder på 9,9 år. Forsøkspersonene drakk 10 ml per kilo kroppsvekt kaldt vann på 4 grader celcius. Det ble foretatt en måling på hvileforbrenningen før og etter inntak av vann i 66 minutter. Når resultatet ble fremlagt viste deg seg at hvileforbrenningen økte med 25% sammlignet med målingene før teststart og at effekten varte i over 40 minutter.

Med dette kan man konkludere med at hvis man drikker anbefalt mengde vann hver dag kan man i teorien få et energiforbruk lik et vekttap på 1,2 kg per år.

Studien er interessant og forsterker tidlgiere funn om en økning i hvileforbrenning som følge av anbefalt inntak av vann,

Hva er vårt daglige væskebehov?

Væsken tilføres gjennom både mat og drikke, men primært den sistnevnte. I gjennomsnittsnitt tar vi inn ca 1.0-1.5 liter væske gjennom mat og inntil 2.0 liter fra drikke. Dette tilsvarer et minimumsbehov på 2-3.5 liter væske hver dag. Behovet varierer i forholdet til alder(spedbarn trenger mye væske) og i forhold til tap gjennom svette. Tørst kan være en indikator på væskemangel, men er ikke nødvendigvis en pålitelig indikator.


Kilde:
Int J Obes (Lond). 2011 Jul 12. doi: 10.1038/ijo.2011.130. Influence of water drinking on resting energy expenditure in overweight children. Dubnov-Raz G, Constantini NW, Yariv H, Nice S, Shapira N. Source Exercise, Nutrition and Lifestyle Clinic, The Edmond and Lily Safra Children's Hospital, Sheba Medical Center, Tel Hashomer, Israel.

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

3 overraskende fordeler med vann

Kosthold06.12.201845

Derfor trenger du vann!
Drikk nok væske!
Hvordan blir kroppen din sterkere, raskere og bedre?
Du har vel hørt at hvis man venter med å drikke vann til man er tørst så er det for sent?

3 overraskende fordeler med vann

Kosthold06.12.201845

Hjemmetrening i juleferien.
Slår magen din seg vrang? Denne matvaren er løsningen!

Svensk langbeinet fitnesskjønnhet

Intervju16.12.201880

Denne svenske modellen har over 220.000 følgere på Instagram.
Den danske jenta Emilie Kronborg Grell (12) satte en utrolig rekord i planken. Kommer i rekordbok!

Pepperkaker uten sukker

Kosthold14.12.201821

Sjekk ut disse digge juletradisjonene gjort mye sunnere!