Veide for mye til å få drømmejobben

Intervju13.11.2013Rita Immerstein0

Dette er Nichlas Nilsen sin suksesshistorie som veide 130 kg på det meste.

Nichlas Nilsen sa opp jobben, kjøpte seg leilighet i god tro om at han hadde fått drømmejobben på Color Line. Det eneste som gjenstod var å gjennomføre helsetesten - den besto han ikke og der stod han uten jobb, ny leilighet, masse gjeld og uten inntekter. Han veide rett og slett for mye. Han gamblet og tapte, men det varte ikke lenge før han tok tak i sin egen situasjon og bokstavelig talt snudde ulykken til hell og framgang både i forhold til jobb, trening og ikke minst egen helse!

Som person er Nichlas fremgangsrik, har stå på vilje, snill, strukturert og er alltid blid og positiv, uansett hvor sliten han er. Han er utrolig opptatt med å oppnå alle sine mål uansett hvor store eller små de er. Nichlas pleier alltid å visualisere ting før han gjør dem. Han pleier også alltid å hjelpe andre foran seg selv, nesten uansett hva det måtte gjelde.

Nichlas Nilsen sin historie

Dette er en historie Nichlas veldig gjerne vil fortelle om, og den handler om hva han har gjort i løpet av et år fra 1. september 2012 til 1. september 2013.

- Det hele begynte med at jeg jobbet på ett slakteri hvor jeg sa opp jobben i fordi at jeg fikk en ny jobb i Color Line som kokk. Jeg ble enig med slakteriet at jeg kunne få blitt ferdig på dagen fordi jeg skulle igjennom en helsesjekk for å komme så fort som mulig inn på kjøkkenet på ferja. Dette skjedde samtidig med at jeg brukte alt av penger på å kjøpe meg en leilighet for og komme meg inn på boligmarkedet. Jeg var nemlig blitt fortalt av at så lenge jeg var innenfor Color Line sine vegger så var jeg trygg med en god og sikker lønn.Nichlas smiler forsiktig og forteller videre: - Jeg satset alt og min første leilighet ble kjøpt, og jeg var som mange andre dermed blitt en gjeldslave jeg også.


Nichlas var glad i usunn mat og spiste mye!

Den store helsetesten

En optimistisk Nichlas gjennomførte helsesjekken, men det skulle ikke gå som han håpet på. Han kom seg ikke gjennom helsetesten fordi han hadde en BMI som var altfor høy for den lå på 41. Drømmen om jobb på Color Line ble knust for med så høy BMI kunne de ikke tilby ham jobben likevel.

- Så da sto jeg der da uten jobb og kliss ny leilighet, Hva gjør man da? Jeg ringte opp igjen til slakteriet og spurte om det var ett lite håp om å få igjen jobben der. Men med nedskjæringer i bemanningen fra før av kunne de ikke tilby meg en jobb igjen.

Det gikk definitivt ikke Nichlas sin vei. Nå stod han uten jobb, med en ny leilighet og gjeld og null lønn i vente. Støtte fra NAV kunne han heller ikke forvente for han hadde valgt å si opp arbeidet sitt på eget initiativ.

Hva gjorde du videre for å overleve?

- Mitt eneste håp var å snu fokuset mot vekta mi, svarer Nichlas med et glimt i øyet. Det var jo den som gjorde at jeg mistet jobben i første omgang. Jeg fikk heldigvis høre om ett kurs som var etablert for overvektige uten arbeid. NAV hadde dette kurset sammen med Fønix kompetansesenter. Nichlas ler og sier muntert: - Etter mye fram og tilbake fikk jeg «grini» meg til å få delta på dette da det ble en åpen plass på kurset.


På sitt største og selvtilliten knakk et enda ett hakk når han ikke fikk på seg redningsvesten i Syden.

Kurs på NAV

Nichlas deltok på et kurs som heter Metodeprosjektet som er et kurs hvor man bor på et hotell i en måned og får opplæring innenfor mat og ernæring av ernæringsfysiologer og man er på helsesenter og trener med leger og fysioterapeuter.

- Dette her skulle bli mitt siste forsøk i å vinne over vekten engang for alle. For jeg har virkelig prøvd alt som er av kurer. På dette kurset begynte jeg med en vekt på 130 kilo hvor 45 kilo var kroppsfett og en resterende muskelmasse på 50 kg. Kroppens indrefett lå på 176, noe som er svært nær faresonen for utvikling av diabetes. Maksopptaket mitt på O2 lå på 33, noe som er langt under gjennomsnittet. Fysiske tester på øvelser gav meg 13 av 27 poeng og til slutt en helsescore på75. Resultatene var nedslående og gav meg rett og slett et skikkelig spark i riktig retning.

- Jeg møtte mange inspirerende mennesker og fagfolk på dette kurset. Så etter kurset hadde jeg et helt annet fokus på mat, trening og livet generelt. Jeg stod riktignok fortsatt uten jobb og da bestemte jeg meg for å dra treningen og livsstilen min på et høyere nivå. Jeg spiste enda sunnere og trente mye, både løping, jogging og vekttrening. Tidligere hadde jeg kun spist frokost og en kjempemiddag og drevet med styrketrening. Vektreduksjonen under kurset var 4 kilo og jeg var klar for å gå ned mer. Luksusfellen for mat var over og etter hvert som vekten gikk nedover fikk jeg også rutiner i kostholdet og spiste 6 ganger om dagen Jeg hadde en fast rutine hvor jeg trente 2-3 ganger om dagen.

- Så etter noen uker fikk jeg en telefon fra Fønix hvor de lurte på om jeg ville hospitere hos dem i "metodeprosjektet" fram til prøvetiden for prosjektet var over og jeg var så heldig å fikk være hos dem i 2 måneder. I denne tiden spurte jeg sikkert hull i hodet på ernæringsfysiologen og legene om gode tips og råd, og det fikk jeg! Dessuten fikk jeg muligheten til å hjelpe andre overvektige i samme situasjon og det synes jeg var veldig god opplevelse, legger Nichlas smilende til i en kort pustepause før han fortsetter: - Ett halvt år gikk og jeg hadde til da klart å gå ned 30 kilo, og gått fra kroppsfett på 45 kilo til 22 kilo og kun mistet 3 kilo muskler.


I dag trener han regelmessig og livet lyser mer enn noen gang!

Hvordan opplevde du å få støtte fra venner og familie?

- I begynnelsen av min prosess opplevde jeg veldig mye støtte fra familie, men ikke så mye av venner. De så mer på dette som enda ett desperat forsøk i og miste noen kg. Etter hvert som kiloene gikk ble de mye mer støttende de også.

Stålkontroll på fristelser

Nichlas rørte ikke noe som var usunt. Verken ved juletider, nyttårsaften eller andre anledninger smakte han på noe som helst usunt.

- Privat så har jeg også hjulpet 2 familiemedlemmer, kjæresten min og to kompiser til å redusere sin vekt og de har til sammen mistet over 10 kilo. Jeg fortsatte i noen måneder til å trene inne til snøen ga seg. Da kjøpte jeg meg en ordentlig sykkel og denne har jeg brukt hele sommeren og syklet 3-4 mil i skog og mark fra mandag til torsdag. På fredager og søndager har jeg vært på treningssenteret.

Ny jobb

For litt siden var han på sin siste helsetest og da hadde Nichlas fått 100% fast jobb hos faren til sin kjære. Han har også blitt spurt om han ville bli instruktør på senteret hvor han trener fast i spinning, bodycombat og Grit.

- Jeg ble i tillegg tilbudt jobb hos hovedlegen innenfor Metoprosjektet hvor jeg skal kurse og lære bort min erfaring til andre folk. For som han sa så hadde han bare opplevd at 1 av 500 deltagere som hadde klart og oppnå såpass mye på så kort tid. Jeg har også kjøpt drømmebilen min, en BMW cabriolet, som har vært mitt største motivasjonsdrag, forteller han med et bredt smil om munnen og han lyser opp og legger til: - Det beste er helsegevinstene for jeg har gått fra 130 til 95 kilo og redusert kroppsfettet fra 45 til 16 kilo. Jeg har en muskelmasse på 46 kilo og det er heller ikke så halvgærent hvis man tenker over hvor lite styrke jeg har trent. Indrefettet er redusert ned fra 177 til 51 og det er jeg veldig fornøyd med. Dessuten har jeg opparbeidet en kondisjon som er over gjennomsnittet for gutter på min egen alder.


Spenstig. Dette kunne Nichlas bare drømme om tidligere. I dag er han veldig atletisk!

Når det gjelder de nedslående fysiske testresultatene er det en saga blott for Nichlas for han fikk en score på 25 av 27 mulige. Total helsescore havnet fra 75 til 97 poeng. Nichlas smiler igjen og utbryter:
- Og da satte jeg rekord av absolutt alle som har vært inne på denne testen. Legen sa også at landslaget i ski lå ca på 100 hvilket er maks på denne testen så det er neste målet mitt! Det har vært en lang reise, men jeg har møtt veldig mange inspirerende mennesker og opplevd så sinn sykt mye på dette året og er evig takknemlig for all hjelp jeg har fått på veien! Jeg har lært at livet er utrolig tøft, men at jeg er mye tøffere!

Hva er den beste komplimenten du har fått underveis i prosessen?

- Mitt aller største kompliment er nok at alle som spurte meg om: "Hvorfor gjør du dette?" Og nå spør alle meg om "Hvordan har du gjort/fått til alt dette?" Jeg har samme svar hver gang: "I enden av smerte er suksess!".

Hvordan skal andre mennesker lykkes i en liknende situasjon?

- Jeg mener at andre som er i samme situasjon som jeg var i må sette seg små mål og gjennomføre dem. Hør på deilig musikk og drøm deg vekk! Jeg har også tenkt at hver eneste svettedråpe jeg får ut er som en majonestube man skviser på til det er tomt! Kanskje begynne å lete fram treningsklær og ta turen ut og gå f.eks i første omgang. Små steg gjør store endringer! Tenk at smerte er deilig!

Kosthold og trening

- Min daglige kost består av en frokost, hemmelig yoghurt oppskrift jeg har konstruert selv. Den innholder blant annet gresk type yoghurt, nøtter og kruskakli for denne fungerer på en måte som en støvsuger i kroppen og 25 % av fett inntaket ditt i løpet av dagen går rett ut igjen! Frokosten inneholder noen andre små hemmeligheter som jeg inntil videre velger å holde for meg selv, sier han med glimt i øyet. Til mellommåltidene pleier jeg og ha frukt, Lunsj er gjerne rester av middagen fra dagen før, middagen er sunn med mest mulig grønt på tallerken, Jeg synes det er viktig å variere i kostholdet mitt. Til kveldsmat så spiser jeg samme som frokost. Dette har jeg gjort hverdag i over ett år!

- I sommer syklet jeg mellom 3-4 mil fire ganger i uken, Så trente jeg grit og styrke to andre dager og fri på søndagene. Jeg skal starte som Les Mills instruktør med både kardio og styrkerelaterte timer. Det gleder jeg meg til.

- Nå jogger jeg en halvtime som oppvarming hver gang, grit èn dag i uken, men etter at jeg har vært på instruktørkurs blir det nok mye mer. Spinning blir det ot ganger i uken og styrketrening fem dager i uken. Når jeg trener styrke trener jeg alltid monstersett som vil si at jeg trener alltid muskelgrupper som er motsatt av hverandre for eksempel skråbenk så ryggflyes og da har jeg sett på 15-12-10 og holder på til failure. Dette har fungert veldig bra for min del. Så veldig mye av uken min består av trening. Og dette skal jeg gjøre fram til jeg er fornøyd og har den kroppen jeg er ute etter!

Hva mener du er det viktigste å gjøre for andre mennesker om de vil ta vare på helsen sin?

- Menneskekroppen og helsa er noe helt utrolig spesielt man bare må ta ordentlig godt vare på. Man har bare en kropp, den er uerstattelig og alternativet er jo relativt dårlig om man ikke gjør det! Så gjør så godt ut av det man bare kan!

- Jeg håper min historie kan hjelpe andre i form av et skikkelig motivasjonskick og jeg håper inderlig at dette hjelper mange andre som har prøvd og gjort alt og mislyktes med det.

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Se fitnessreisen til denne spreke 73-åringen
Etter at Kelly ble lam besluttet ektemannen hennes gjennom 14 år å gjøre det slutt etter 4 dager.
Nå har hun operert vekk den overflødige huden. Se hvordan hun ser ut nå!
Går Eddie Hall fra strongman til bodybuilding?
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!