Hemmeligheten bak større nakke

Trening07.06.2019Joachim Pedersen0

Slik får du større nakke.

Nakke er ofte en muskelgruppe som viser fort at du ser godt trent ut selv med mye klær på. Den karakteriserende oksenakken buldrer opp mellom halsen og skulder. Visuelt sett ser du større og bredere ut.

Det er mange som trener shrugs i hytt og gevær uten å få en ordentlig nakkemuskulatur av den grunn. Hvorfor? De trener den feil. Det er ikke så mange øvelser som trener spesifikt på nakke enn shrugs. Derfor har man ikke så mange alternativer når det kommer til denne muskelgruppen. Selvfølgelig vil markløft og militærpress belaste nakken en del, men for de som ønsker å trene nakken spesifikt er shrugs den beste øvelsen. Da gjelder det å utføre øvelsen riktig.

Dropp vektstang og bruk hantler

Ved å bruke vektstang kan du få lagt på enorme vekter som kan gå utover både utførelse og hvor strikt du kjører. Du vil få belastet nakken, men du vil ikke få kontrahert nakken på hver repetisjon. Først og fremst vil stangen begrense teknikken noe. Du vil ikke få dratt skuldrene bakover ettersom vektstangen vil stange i lårene. Ved å bruke hantler står du med hantlene ved siden av hoftene dine. Dra deretter skuldrene bakover. Hold denne posisjon. Dra så skuldrene opp og kontraher og spenn nakken skikkelig på hver repetisjon. Det er en enorm forskjell i aktivering av nakkemusklene når du bare løfter fra A til B enn å spenne og klemme skulderbladene tilbake samtidig som du løfter.

Se denne videoen av USA trener Jeff Cavaliere som demonstrerer dette for deg:


Konklusjon:
Bruk derfor hantler når du skal utføre shrugs. Bruk gjerne litt mindre vekt for å sikre god kontraksjon. Vektstang vil blokkere muligheten til å få full kontraksjon og potensialet til å aktivere nakkemuskulaturen 100%.

Kilder:
1. Jeff Cavaliere (2013). Nettside: http://athleanx.com/
2. Raastad T. m.fl(2010) Styrketrening - i teori og praksis, Gyldendal undervisning, Olympiatoppen, Oslo


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Slik løser du opp nakkesmerter

Trening29.05.201838

Får du nakkesmerter i løpet av en dag? Slik hindrer du det.

16-åring med Monsternakke

Diverse11.03.201853

Denne hittils ukjente 16-åringen har en enorm nakke- og halsregion.

Prøv stående omvendt kryssdrag

Trening21.09.201557

Bygg større skuldre med denne isolasjonsøvelsen.
Stående drag til hake er en god øvelse for skuldre.

Slik løser du opp nakkesmerter

Trening29.05.201838

16-åring med Monsternakke

Diverse11.03.201853

Prøv stående omvendt kryssdrag

Trening21.09.201557

Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.
Da kan denne metoden være noe for deg.