Knestående knebøy aktiverer rumpe mest, men...

Trening14.12.2013Joachim Pedersen0

Har du hørt om knestående knebøy før? Av alle knebøy vil knestående knebøy aktiverer rumpe mest, men...

Ja, det er et lite men på denne øvelsen. Først og fremst er det mange øvelser som aktiverer rumpe. Hip thrust, knebøy, strake markløft m.m. De bygger alle muskler på rumpe. Knestående knebøy er faktisk den øvelsen som utløser høyest EMG aktivitet i rumpe av alle knebøy øvelser. Se dette diagrammet.

LES OGSÅ: - Hip thrust - ukens øvelse

 

 

 

Det er grunn til å tro at den høye peaken gir økt aktivering i rumpe på grunn av større belastning og at du har knærne i en bøyd posisjon hvilket gjør at lårene ikke aktiveres i like stor grad, slik at rumpemusklene tar mer over. 

Skal man da benytte seg av denne øvelsen isteden ettersom den aktiverer rumpe mer? Nei, sier Bret Contreras som er en amerikansk fitnessekspert (CSCS). Han mener knestående knebøy er en vanskelig og potensielt farlig øvelse. Han anbefaler å kjøre vanlig knebøy og legge til hip thrust for full aktivering i lårmuskulatur og rumpe.

Se hvordan hip thrust aktiverer rumpe:

Hip thrust aktiverer fortsatt rumpe mest. Det er uansett litt vanskelig å sette opp bånd på denne øvelsen, men selv vanlig hip thrust med stang aktiverer rumpe mest.

Konklusjon: Er målet å bygge rumpe mest - tren Hip thrust.

LES OGSÅ: - 7 tips for bedre hip thrust

Kilde:
Bret Contreras, CSCS (2013):
http://bretcontreras.com/which-type-of-squat-maximizes-glute-activation-2/


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Stram opp rumpa di hjemme i stua med disse 7 øvelsene.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201874

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!

Få pump i beina

Trening29.01.201813

Dette er Ukentlig Pump. I dag er det bein og rumpe som står på agendaen!

Trene rumpa med smithmaskin

Trening10.01.201850

Smithmaskin er ikke så ille som folk tror. Her har du 14 øvelser med smithmaskin som trener rumpa.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201874

Få pump i beina

Trening29.01.201813

Strak markløft

Trening12.11.2019135

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019135

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!