Vi spiser 29 kg sukker i året

Kosthold03.01.2014Joachim Marhaug0

Nå vil Verdens helseorganisasjon (WHO) halvere anbefalingen av sukkerinntak. På tide mener vi!

Sukker er en betegnelse på sukrose som utvinnes fra sukkerrør som raffineres til råsukker, farin, raffinade og melis. Sukrose tilfører kroppen energi i form av karbohydrater som består av monosakkaridene glukose og fruktose.

Vi får oss i dag 29 kilo sukker per år. Det er nesten 80 gram per dag i snitt. Selv om mange holder seg unna eller prøver å begrense inntaket er det alltid noen som øker snittet ved å spise mye sukker.

I dag anbefaler WHO og norske helsemyndigheter at sukker skal utgjøre maks 10% av det totale energiinntaket. Det betyr at hvis du spiser 2000 kcal per dag skal ikke mer enn 200 kcal komme fra sukker. Det betyr i praksis en 0,5 liter Coca cola som inneholder rundt 210 kcal.

Vil ned til 5%

Det er tannhelsen som har stått i fokus som et resultat av at de ønsker å redusere sukkerinntaket. Det har en negativ påvirking av vår tannhelse, men også risikoen for overvekt og diabetes 2 er sentral.

Professor i mat- og ernæringsvitenskap Wenche Frølich ved Universitetet i Stavanger er positiv til halveringen av sukkerinntaket.

- Jeg vet at dette er et forslag som ligger på trappene. Det tilsettes for mye sukker i de aller fleste mat- og drikkevarer. Syltetøy inneholder for eksempel over 50 prosent sukker, sier Wenche Frølich til VG Nett.

Et utbredt problem blant barn

Norske barn får i seg rundt 30 kilo sukker i året, hvor 20 kilo er fra godteri og leskedrikker. Dette er mye for et lite barn. Store hyller med godteri, stadig tilbud og pristilbud er mye av årsaken. Men også foreldre har et stor ansvar her og bør vær mindre kjøpevillige og ha mer fokus på helsen.

Sukrin som erstatning til sukker

Dersom du ønsker å bake eller tilsette grøten eller annen mat sukker kan du bruke sukrin som er et sunt og naturlig alternativ til sukker. Sukrin inneholder ingen karbohydrater som tas opp i kroppen og gir derfor ingen blodsukkerstigning.

• Null kalorier
• Skader ikke tennene
• Smaker og ser ut som sukker
• 100% naturlig - finnes i bl.a. frukt
• Gir ingen blodsukkerstigning (null GI)
• Virker som antioksidant i kroppen

Kilde:
Vurderer å halvere anbefalt sukkerinntak (2014), VG Nett:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10141938


Dette gjør brus med tennene dine

Kosthold12.02.201921

Vet du egentlig hva sukker og syre i brusen gjør med tennene dine? Se her!
Han bestemmer seg for å kutte ut sukker i 30 dager. Resultatene hans er fantastisk!
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.

Spist pølser og chips i 22 år

Kosthold13.11.201688

Daniel Pennock på 26 år har livnært seg på pølser og chips i 22 år

Dette gjør brus med tennene dine

Kosthold12.02.201921

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!