Brød eller ikke brød på diett?

Kosthold13.06.2019Joachim Pedersen0

Brød er en mye omdiskutert matvare. Skal man ha brød eller ikke brød på diett?

Brød er vanlig å finne i det aller fleste hjem og husmannskost. Dette er en studie som sammenlignet to grupper kvinner hvor den ene gruppen spiste brød og den andre ikke. Begge diettene var utformet for å fremme vekttap hos overvektige kvinner.

Metode:

Studiet gikk over 16 uker hvor det var to grupper med 61 kvinner i hver gruppe. Studiet var klinisk randomisert forsøk. Alle kvinnene var over 18 og hadde en en BMI mellom 25-40. Den ene gruppen fikk brød tilsatt i sin diett, mens den andre fikk ikke brød. Begge gruppene fulgte et lavkalori kosthold og ble kontrollert hvor man fikk retningslinjer i ernæring og trening.

Resultat:

Det var totalt 18 kvinner som ikke fullførte studiet. Det var også i ikke-brødgruppen som hadde mest forfall. I den gruppen var det 21,3% som ikke fullørte, mens i brød-gruppen var det kun 6,6% frafall. Det viste seg at gruppen som spiste brød også mistet mest fett.

Det kan for enkelte være vanskelig å følge en strikt diett som er rake motsetningen til det man har spist i årevis og derfor kan det være årsaken til det store frafallet.

Dersom du velger brød i ditt kosthold bør du passe på at brødet er grovt. Jo, hvitere brødet er jo høyere GI har brødet (gir deg høyere blodsukkertstigning).

Hvor grovt skal brødet være?

Kneippbrød fungerer bra for barn under 10 år. Brød med mer enn 50 prosent fiber kan fylle opp magen før barn har fått i seg nok mat. Dette bør også tas med i betraktningen for deg som sliter med å gå opp i vekt. Et middels grovt brød er å foretrekke framfor et grovt, fordi fiber gir raskere metthetsfølelse. Dersom du vil holde vekten eller gå ned i vekt er et grovt brød alltid en fordel. Alternativet er grove knekkebrød, men husk på at et Sport+ fra Wasa kun gir 50 kcal per knekkebrød, så skal du ha en god frokost bør du spise 3 knekkebrød med sunt og næringsrikt pålegg som f.eks skinke, egg, makrell i tomat, Cottage Cheese og litt raskt sukker i form av banan i skiver, honning eller lett syltetøy.

Grovhetsmerkingen på brød er en viktig indikator for hvilket brød du skal velge. Brødskalaen er delt i 4 kategorier og brød regnes som grovt dersom halvparten av mel-mengden er sammalt mel, hele korn eller kli. Mørk farge er ikke alltid ensbetydende med at brødet er grovt. På samme måte vil et brød laget av bygg og havre gi et lysere brød, men det vil allikevel være rikt på kostfiber. Rug derimot gir et mørkt brød selv om det finmalte kornet fra kjernen er brukt(Risberg, 2012).

Hvorfor er grovt brød bra?

De fleste av oss bør satse på grove kornprodukter fordi det fyller opp maven og gir metthetsfølelse. Dette bidrar til at det kan være lettere å holde vekten. Fiber holder mavesystemet vårt i gang og virker positivt mot forstoppelse. Fiber gir næring til bakteriene i tykktarmen som er viktige for immunforsvaret. Blodsukkeret stabiliseres og kolesterolet senkes. Mat rikt på fiber må tygges mer og virker dermed positivt på utskillelsen av spytt i munnen som bidrar til rensing og forebygging av karies. Dessuten smaker grove produkter godt. Salget av loff har stupt og nordmenn ønsker seg grove brød og boller og etterspørselen etter lavkarbobrød er også økende(Skjærseth, 2011).

Kilde:
Clin Nutr. 2012 Aug;31(4):455-61. doi: 10.1016/j.clnu.2011.12.002. Epub 2011 Dec 30.: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22209501  


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Hva bør du spise for å prestere på trening?
Dette proteinbrødet er perfekt for deg som er på farten. Det tar kun 5 minutter å lage til du kan spise det.

Noe å legge pålegget på

Kosthold07.03.201763

Hva er det sunneste du kan ha pålegget ditt på?
Overrask kjæresten din med disse gode og sunne fristelsene.

Noe å legge pålegget på

Kosthold07.03.201763

Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019249

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.
Se studien.
Her ser du 45 forskjellige idretter med trente kropper.